Oprogramowanie zabezpieczające Microsoftu będzie domyślnie blokowało adware

Oprogramowanie zabezpieczające Microsoftu będzie domyślnie blokowało adware

07.04.2014 11:59

Do tej pory produkty bezpieczeństwa Microsoftu były raczejwstrzemięźliwe względem oprogramowania typu adware,wyświetlającego użytkownikom niechciane reklamy. Ma się tozmienić już od pierwszego lipca, kiedy to Microsoft SecurityEssentials i Microsoft Forefront zaczną domyślnie blokować adware.Decyzja Redmond w tej sprawie wywołała jednak tyle pytań co iokrzyków entuzjazmu.

Na łamach technetowego bloga Malware Protection Center, Microsoftstwierdza, że będzie rozważał zaklasyfikowanie jako adwarewszelkiego oprogramowania, które działając na komputerzeużytkownika, wyświetla powiadomienia promujące produkty i usługipoza swoim własnym oknem. Jeśli program wyświetla powiadomieniareklamowe jedynie w swoim własnym okienku czy ekranie, wówczas niebędzie klasyfikowany jako adware.

Obraz

Jeśli jednak reklama czy powiadomienie generowane przez ocenianyprogram wychodzą poza kontekst aplikacji, to przed domyślnymzaklasyfikowaniem jej jako adware uchronić może jedynieprzestrzeganie kilku wytycznych Microsoftu. I tak oto, wyświetlanereklamy czy powiadomienia muszą mieć wyraźny mechanizm ichzamykania (np. słowo „zamknij” czy duże „X” w narożniku),muszą informować w oczywisty sposób, przez który program sągenerowane, sam zaś program wykorzystujący reklamy musi być łatwydo odinstalowania.

Programy, które zostaną rozpoznane jako adware i nie będąprzestrzegały tych zasad przyjaznej dla użytkownika emisji reklam,potraktowane zostaną jak każdy inny szkodnik. Microsoft SecurityEssentials i Microsoft Forefront będą domyślnie je wyłączać,wyświetlając użytkownikowi powiadomienie, że dana aplikacjazostała zablokowana. Użytkownik będzie mógł oczywiście włączyćje ponownie.

Te trzy miesiące do 1 lipca mają deweloperom wystarczyć, bydostosowali swoje aplikacje do wytycznych. Microsoft podkreślabowiem, że nie chce zaszkodzić tym, którzy opłacają rozwójswoich aplikacji wyświetlaniem reklam, firmie zależy jedynie nazagwarantowaniu użytkownikom czystego doświadczenia Windows.Opinie na forach dyskusyjnych nie idą jednak w sukurs tejdeklaracji, przypominając, że w Windows 8.1 wbudowana zostaławarstwawyświetlania reklam. Decyzja o blokowaniu konkurencyjnych emisjireklamowych miałaby być więc metodą na zmonopolizowaniepowierzchni reklamowej, jaką w przyszłości może stać się pulpit„okienek”.

Osobom, które przekonane są, żeprzed reklamami uchronią się za pomocą prostej zmiany w plikuhosts, trzebaprzypomnieć, że WindowsDefender chroni pewne hosty internetowe przed taką próbąblokady. Można to oczywiście też obejść, ale przeciętnyużytkownik „ósemki” raczej nie ma wiedzy technicznej, bywiedzieć, jak się za to zabrać.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)