10 urodziny Xboksa i Halo

10 urodziny Xboksa i Halo15.11.2011 14:30

Dziś w świecie gier powinien odbyć się spory bal, gdyż swoje 10 urodziny obchodzą dwa produkty, które mocno wpłynęły na rynek, graczy i kulturę popularną.

15 listopada 2001 w Stanach Zjednoczonych zadebiutowała konsola do gier firmy Microsoft, Xbox. Toporne pudełko z zielonym znaczkiem trafiło do Japonii 22 lutego 2002, a do Europy i Australii 14 marca tego samego roku. Konsola Microsoftu była pierwszym urządzeniem tego typu, które posiadało wbudowany dysk twardy przeznaczony do zapisywania pobranych treści i danych gier. Z czasem do platformy dołączyła usługa Xbox Live, w ramach której można grać ze znajomymi, i która daje dostęp do dodatków do gier, zwiastunów, wersji demonstracyjnych itp. Ponadto na wbudowanym dysku można było zapisać muzykę zgraną z płyt CD i wykorzystać ją do tworzenia własnych ścieżek dźwiękowych do niektórych gier. Konsola wyposażona była też w dedykowany przetwarzaniu audio kawałek krzemu, ale dostępowe API było na tyle skomplikowane, że raptem kilkanaście gier wykorzystało tę możliwość.

Xbox był ponadto pierwszą konsolą, która była w stanie przetwarzać dźwięk do formatu zgodnego z Dolby Digital 5.1. Rewolucyjne okazały się również odłączane kontrolery, które zapobiegały zrzuceniu konsoli podczas emocjonujących rozgrywek. W maju 2005 na rynku znalazł się jego następca — dużo szczuplejszy Xbox 360. Do 10 maja 2006 roku sprzedano 24 miliony Xboksów na całym świecie.

Premierze pierwszego Xboksa towarzyszyło wydanie jednej z bardziej znanych gier — Halo. Stworzona przez Bungie i wydana przez Microsoft Studios gra doczekała się trzech części (na E3 Microsoft zapowiedział czwartą, która rozpocznie nową trylogię), powstały również gry poboczne w świecie Halo (Halo: Reach, Halo Wars, Halo 3: ODST) oraz książki, komiksy i anime. Trwały również prace nad ekranizacją pierwszej części gry, ale póki co projekt został odłożony.

Bungie jako pierwsze studio skutecznie przeniosło sterowanie strzelaniny widzianej z perspektywy pierwszej osoby (FPS) z klawiatury i myszy na kontroler konsoli. Strzelanie było wspomagane przez system automatycznego celowania, granaty przypisano do odpowiednich przycisków, rozgrywkę nieco spowolniono, a energia postaci regenerowała się samoczynnie. Niby nic nowego, ale połączenie składników w odpowiednich proporcjach pozwoliło stworzyć prawdziwy hit.

Z okazji urodzin z Xbox Live można pobrać jubileuszowy rekwizyt dla awatara i przygotować swoją postać do świętowania. Z kolei z okazji urodzin Halo na Xbox Live budowany jest żywy pomnik starszego bosmana sztabowego Johna-117.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.