15 mln zł kary ma zapłacić T-Mobile za włączanie Grania na Czekanie

15 mln zł kary ma zapłacić T-Mobile za włączanie Grania na Czekanie05.01.2017 15:31

Jesienią zeszłego roku Prezes UOKiK-u zainteresowałsię włączaniem abonentom T-Mobile Polska częstobezwartościowych usług telekomunikacyjnych (np. słynne Granie naCzekanie), które po zakończeniu okresu promocyjnego nagle stająsię płatne – i opłatę dopisuje się do rachunku za telefon.Postępowanie przyczyniło się do zmiany tych praktyk przezoperatora, ale to Prezesowi UOKiK-u nie wystarczyło. Nałożył naT-Mobile odczuwalnąkarę – zapłacić ma za te dodatkowe płatności 15 mlnzłotych.

Trudno było zaprzeczyć T-Mobile Polska, że świadczyło usługiGranie na czekanie i Szafa Gra (odtwarzanie marnej jakości muzykipodczas oczekiwania na połączenie) oraz Prenumerata (informacje irozrywka) bez uzyskania zgody klientów. Operator aktywował teusługi przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta, a po zakończeniuokresu promocyjnego, wszystkim tym, którzy z nich sami niezrezygnowali, doliczał do rachunku dodatkową opłatę.

Otwarcie to naruszało ustawę o prawach konsumenta. Nakłada onana dostawcę usług obowiązek uzyskania wyraźnej zgody na każdądodatkową płatność wykraczającą poza główne obowiązki objęteumową – zgoda taka musi być wyrażona najpóniej w momenciewyrażenia woli zawarcia umowy. Zdając sobie sprawę z tego,T-Mobile zaprzestało17 grudnia 2016 r. pobierania opłat za objęte postępowaniemusługi, licząc, że uniknie kary.

Kary nie uniknęło, choć dzięki zmianie praktyki, jest onałagodniejsza, Prezes UOKiK-u obniżył ją o 30%, do 15 mln złotych.T-Mobile Polska zostało też zobowiązane do publikacji decyzji naswojej korporacyjnej stronie. Operator płacić jednak nie zamierza,nie opublikował też decyzji UOKiK-u. Zamiast tego opublikowałoficjalny komentarz do sprawy.

Dowiadujemy się z niego, że zakwestionowane postępowanie wobecklientów było wynikiem działań w oparciu o wcześniej uzyskanedecyzje Prezesa UOKiK potwierdzające prawidłowości mechanizmuświadczenia usług Granie na czekanie, Szafa gra oraz Prenumeraty,a nowe rozstrzygnięcie jest pierwszym dotyczącym kwestii tego, czymjest wyraźna zgoda w świetlerozumienia ustawy o Prawach Konsumentów. T-Mobile nie podważa tegorozstrzygnięcia, ale uważa, że nie powinno odbywać się ono jegokosztem.

Operator tłumaczy, że stosowałwieloetapowe informowanie klientów o zasadach i warunkachświadczenia oferowanych usług,w skład których wchodził udostępniany regulamin, SMS z informacjąo aktywacji usługi i wyjaśnieniem jak ją w prosty sposóbwyłączyć, SMS przypominającyo zakończeniu okresu promocyjnego wraz z informacją o dalszychkosztach korzystania z usługi, oraz zaoferowanie aplikacji mobilnej,pozwalającej na zarządzanie funkcjami usługi na smartfonie.

Jak wyłączyć usługę Graniena Czekanie w prosty sposób? T-Mobile kazało swoim abonentomwysyłać SMS-y na bezpłatny numer 80333, o treści NIE. Faktycznie,bardzo proste – tylko czemu w ogóle konieczne? O ile niekiedymożna mieć wątpliwości co do decyzji Prezesa UOKiK-u, to w tymwypadku wątpliwości nie mamy: wszelkie usługi typu opt-out, którezmuszają użytkownika do podjęcia działań w celu wypisania się znich, by nie ponieść dodatkowych kosztów, są nie tylko niezgodnez Ustawą o Prawach Konsumentów, ale też niezgodne ze zwykłąhandlową przyzwoitością.

T- Mobile będzie się terazodwoływać do sądu, by uniknąć najwyraźniej dotkliwej dla siebiekary, jednak powinno rozważyć tę kwestię – jak samo traktowałoodwołania swoich klientów, niezadowolonych z tego, że do rachunkudoliczono im opłaty za nieinteresujące ich usługi?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.