40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam

40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam02.02.2017 21:31

Ta decyzja Prezesa UOKiK-u, jeśli obroni się w sądzie, będziekubłem zimnej wody na głowy wszystkich operatorówtelekomunikacyjnych, którzy, delikatnie mówiąc, świadomiewprowadzają w błąd swoich potencjalnych klientów w przekaziereklamowym. Cyfrowy Polsat i Polkomtel miałyby otóż zapłacićłącznie ponad 40 mln złotych za kampanię reklamową produktówSmartDom i PowerLTE, prowadzoną w 2014 roku.

Uśmiechy Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka miały przekonaćklientów do wspólnej oferty produktowej Polkomtela i CyfrowegoPolsatu, sprzedawanej pod hasłem Power LTE – Internet LTE bezlimitu danych. Reklamy z tą dwójką aktorów sugerowały, żepakiet usług dostępowych, któremu towarzyszy smartfon, tablet itelewizor są dostępne za… 61 złotych miesięcznie.

Zbyt piękne, by było prawdziwe? A jednak głos lektora mówił:„SmartDOM na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung SmartTV, tablet ismartfon, a do tego telewizja, internet i telefon już za 61 złmiesięcznie, SmartDOM oszczędzanie przez dodawanie”.Zainteresowani, którzy udali się do salonów, szybko dowiedzielisię jednak, że za tablet i telewizor trzeba było dodatkowo (i todużo) płacić.

To jednak – powiedzmy sobie – było do przewidzenia.Zadeklarowana cena jak za taką ilość sprzętu była absurdalnieniska. Znacznie bardziej podstępna okazała się oferta Plusa. Co tobowiem znaczy Internet LTE bez limitu danych?Dla Polkomtela oznacza to, że limit transferu wyznaczy samamatematyka. Po wykorzystaniu pakietu abonentom przykręcano śrubę,ograniczając ich transfer do raptem 32 kb/s – a więc poziomugorszego niż w wypadku analogowych modemów telefonicznych zzeszłego stulecia. Cóż, w ciągu miesiąca z tak oszałamiającąszybkością mogliby pobrać (robiąc to non stop) 9,7 GB.

Marek Niechał, Prezes UOKiK-u,wyjaśnia: Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd wreklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego.Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tychkonsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramachpromocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, żerzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych wreklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje,m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błądco do oferty przedsiębiorcy.

Dlatego właśnie za naruszeniezbiorowych interesów, na Polkomtel nałożona została kara wwysokości 30,7 mln zł, a na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł. DodatkowoPrezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisjęogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mająbyć emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym.W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświęcić każdemuz naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółkimają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej częścistrony głównej

Jak do tej pory ani Polkomtel,ani Cyfrowy Polsat nie ustosunkowały się do decyzji Prezesa. Mogąodwołać się do sądu, kwestionując wysokość kary – ale to, żedo samego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów doszło, niepodlega już dyskusji, decyzja ta bowiem w postępowaniu sądowymjest dla sądu wiążąca (tzw. prejudykat). Sąd nie prowadzi już wtej kwestii własnego postępowania dowodowego.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.