6 milionów urządzeń w UK było podatnych na ataki przez prawie 1,5 roku

6 milionów urządzeń w UK było podatnych na ataki przez prawie 1,5 roku22.11.2021 15:00
Router
Źródło zdjęć: © Getty Images | Kittichai Boonpong / EyeEm

Brytyjski dostawca usług szerokopasmowych, Sky, przez prawie 18 miesięcy nie poinformował swoich klientów o podatnościach pozwalających na dostanie się do ich sieci domowych. Problem mógł mieć wpływ na te osoby, które nie zmieniły domyślnego hasła administratora na swoich routerach.

O problemach brytyjskiego dostawcy poinformowała firma Pen Test Partners. W swoim wpisie podała, że 6 milionów routerów Sky było podatnych na lukę związaną ponownym przypisaniem adresu w DNS. Problem umożliwiał przejęcie sieci domowej klienta przez hakerów.

Zmiana hasła to podstawa

Pen Test Partners zauważyli, że wielu użytkowników Sky nie zmieniło domyślnego hasła administratora na swoich urządzeniach. Podatne modele routerów, które miały być podatne na atak obejmują urządzenia:

  • Sky Hub 3 (ER110)
  • Sky Hub 3.5 (ER115)
  • Booster 3 (EE120)
  • Sky Hub (SR101)
  • Sky Hub 4 (SR203)
  • Booster 4 (SE210)

Żeby jednak hakerzy mogli skorzystać z opisanej podatności, użytkownik musiał kliknąć złośliwy link lub odwiedzić odpowiednio preparowaną witrynę z elementem iframe. To z jego pomocą przestępcy inicjowali połączenie z domeną i wysyłali odpowiednie żądanie DNS, dzięki któremu przeglądarka ofiary nawiązywała połączenie z routerem.

SkyFail, czyli brak reakcji

Dostawca usług Sky, pomimo wielokrotnych zgłoszeń z opisem problemu, nie uznał za kwestię priorytetową jego załatania. Po wielokrotnym zwodzeniu testerów, ostatecznie podatność została załatana po 18 miesiącach. Co ciekawe, Pen Test Partners przyznało, że udało im się przyspieszyć cały proces tylko dzięki zaangażowaniu w sprawę zaufanego dziennikarza.

Chociaż cała sytuacja miała miejsce w Wielkiej Brytanii, także użytkownicy w naszym kraju mogą z niej wyciągnąć kilka wniosków. Sytuacja pokazuje najlepiej, że silne hasło, które dodatkowo nie jest hasłem domyślnym, może nas uchronić przed wieloma problemami.

Osobną kwestią jest podejście samego dostawcy, który ugiął się dopiero po informacji, że sprawą zajmą się dziennikarze. To może sugerować, że niektóre firmy nadal bardziej obawiają się o swój wizerunek niż dbają o rzeczywiste dobro użytkowników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.