Blog (7)
Komentarze (23)
Recenzje (0)

Piekło zależności, czyli nowe gry na starszych dystrybucjach

@13Van13Piekło zależności, czyli nowe gry na starszych dystrybucjach09.12.2012 00:23

Jako użytkownik Debiana w wersji stabilnej na moim komputerze domowym nieraz spotykam się z przestępstem, jakim jest budowanie (w sensie, kompilacja) gier na dystrybucjach rozwojowych lub opartych na rozwojowych (developerzy kochają Ubuntu, a że zazwyczaj nie są specjalnie zaznajomieni z linuksami, to nie zawracają sobie głowy takimi sprawami, jak LTS, nie LTS). "Pff, Debian z gałęzi stable? Toż to przeżytek, na serwery z nim!". Jasne, spoko. Tylko, że dzięki temu rozwiązaniu posiadam system, który zawsze i niezależnie od warunków działa miło i stabilnie, a nie zdarza mu się psuć po aktualizacji.

I jest fajnie, póki nie przyjdzie mi do głowy instalować nowszych wersji oprogramowania. Nieoficjalne repozytoria, PPA z Ubuntu, .deb bezpośrednio od dostawcy oprogramowania, backporty, ręczne kompilacja i budowanie, Wine'owanie nowszych wersji softu, który ma wersje natywne - to wszystko już przerabiałem. Na wszystko jest sposób, czasami być może utrudniam sobie życie na siłę, jednak właśnie taki sposób korzystania z systemu mi odpowiada bardziej, niż wybór wersji rozwojowej (i nierzadko niestabilnej) dystrybucji.

A dlaczego o tym piszę? Niedawno na wyprzedaży kupiłem grę Fotonica, jakby nie patrzeć, z natywnym wsparciem dla GNU/Linuksa. Parę dni później postanowiłem w końcu ją wypróbować. Ok, ściągam, rozpakowuję, klikam binarkę: bam, nic się nie dzieje. Ok, odpalmy terminal i zobaczmy, co tam wypluwa:

[code=]$ ./fotonica.x86 ./fotonica.x86: /usr/lib/libstdc++.so.6: version `GLIBCXX_3.4.14' not found (required by ./fotonica.x86)[/code]

Oczywiście, mam za starą libstdc++, znowu ktoś tworzył linuksową wersję na łubuntu. Ok, bez paniki, a gdyby tak skorzystać z innej wersji z biblioteki niż zainstalowanej w systemie? Tylko skąd ją wziąć...

1. Włażę na wyszukiwarkę paczek Debiana: packages.debian.org, wybieram 'Przeszukiwanie katalogów z pakietami' 2. Wpisuję 'libstdc++', wybieram wyszukiwanie spośród wszystkich gałęzi Debiana ('Dystrybucja: dowolna'), klik 'Szukaj'. 3. 'libstdc++6', to pewnie to. Moja gałąź to stable, a więc klikamy w wersję paczki dla testinga. 4. Scrolluję na dół strony, wybieram swoją architekturę (i386), pozostaje jeszcze wybór mirrora i jazda. 5. W środku pobranej paczki .deb siedzi żądana biblioteka, jak ją stamtąd wydostać? Ja używam do tego konsolowego menedżera plików Midnight Commander (mc). Włażę do środka paczki, jakby to był normalny .tar.gz, .zip, czy .rar. 6. Ok, CONTENTS/usr/lib/i386 i nareszcie mamy naszą bibliotekę. Rozszerzenie .so przynajmniej na to wskazuje. Przekopiowujemy toto (w tym przypadku dwa pliki) ze środka gdzieś indziej i wrzucamy do folderu z grą.

Teraz trzeba jeszcze pokazać grze, że biblioteka tu jest. Przypominam, że kropka oznacza folder, w którym jesteśmy obecnie.

[code=]$ LD_LIBRARY_PATH=. ./fotonica.x86[/code]

Yipee, gra działa i na staruszku Debianie!

Ostatnią rewelacją wśród gier indie jest survivalowa strzelanka top-down o dźwięcznej nazwie Teleglitch. Już po obejrzeniu trailera było jasne, że zechcę ową nowość wypróbować osobiście. Ze stronki gry pobrać można demo dla Windows oraz dla GNU/Linux na dwie najpopularniejsze architektury. Ściąganie, rozpakowywanie, o, jest i README. Hmmm, wymaga tego, tego i tego. Część już w systemie na pewno mam. Spróbujmy odpalić? Znowu nie rusza.

[code=]$ ./teleglitch32 ./teleglitch32: error while loading shared libraries: liblua5.2.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory[/code]

Może dla pewności sprawdźmy, czego jeszcze może brakować.

[code=]$ ldd ./teleglitch32 ./teleglitch32: /usr/lib/libstdc++.so.6: version `GLIBCXX_3.4.15' not found (required by ./teleglitch32) linux-gate.so.1 => (0xb78d3000) libSDL-1.2.so.0 => /usr/lib/libSDL-1.2.so.0 (0xb7806000) libSDL_image-1.2.so.0 => /usr/lib/libSDL_image-1.2.so.0 (0xb77ea000) liblua5.2.so.0 => not found libGL.so.1 => /usr/lib/libGL.so.1 (0xb7720000) libGLU.so.1 => /usr/lib/libGLU.so.1 (0xb76b0000) libglee.so.0d1 => not found libopenal.so.1 => /usr/lib/libopenal.so.1 (0xb7663000) libvorbisfile.so.3 => /usr/lib/libvorbisfile.so.3 (0xb765a000) libstdc++.so.6 => /usr/lib/libstdc++.so.6 (0xb7565000) libm.so.6 => /lib/i686/cmov/libm.so.6 (0xb753f000) libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0xb7521000) libc.so.6 => /lib/i686/cmov/libc.so.6 (0xb73da000) libpthread.so.0 => /lib/i686/cmov/libpthread.so.0 (0xb73c0000) libasound.so.2 => /usr/lib/libasound.so.2 (0xb72f8000) librt.so.1 => /lib/i686/cmov/librt.so.1 (0xb72ef000) libdl.so.2 => /lib/i686/cmov/libdl.so.2 (0xb72eb000) libdirectfb-1.2.so.9 => /usr/lib/libdirectfb-1.2.so.9 (0xb7276000) libfusion-1.2.so.9 => /usr/lib/libfusion-1.2.so.9 (0xb726d000) libdirect-1.2.so.9 => /usr/lib/libdirect-1.2.so.9 (0xb7258000) libvga.so.1 => /usr/lib/libvga.so.1 (0xb71f7000) libjpeg.so.62 => /usr/lib/libjpeg.so.62 (0xb71d7000) libtiff.so.4 => /usr/lib/libtiff.so.4 (0xb717c000) libz.so.1 => /usr/lib/libz.so.1 (0xb7168000) libnvidia-tls.so.260.19.36 => /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.260.19.36 (0xb7165000) libnvidia-glcore.so.260.19.36 => /usr/lib/libnvidia-glcore.so.260.19.36 (0xb5ab4000) libX11.so.6 => /usr/lib/libX11.so.6 (0xb5997000) libXext.so.6 => /usr/lib/libXext.so.6 (0xb5988000) libvorbis.so.0 => /usr/lib/libvorbis.so.0 (0xb5960000) libogg.so.0 => /usr/lib/libogg.so.0 (0xb5959000) /lib/ld-linux.so.2 (0xb78d4000) libx86.so.1 => /lib/libx86.so.1 (0xb5956000) libxcb.so.1 => /usr/lib/libxcb.so.1 (0xb593d000) libXau.so.6 => /usr/lib/libXau.so.6 (0xb593a000) libXdmcp.so.6 => /usr/lib/libXdmcp.so.6 (0xb5934000)[/code]

Aha, 'not found' przy liblua5.2, libglee i znowu, do diaska, mam za starą wersję libstdc++. Przynajmniej to ostatnie wystarczy przekopiować z folderu Fotoniki. Przeszukajmy na początek własne repozytoria.

[code=]$ aptitude search glee p glee-dev - extension loading library for OpenGL - dev p googleearth-package - utility to automatically build a Debian pa p libglee0d1 - extension loading library for OpenGL p libglee0d1-dbg - extension loading library for OpenGL - deb[/code]

Świetnie, libglee mamy, instalujemy.

[code=]# aptitude install libglee0d1[/code]

Teraz

[code=]$ aptitude search liblua5.2[/code]

Shit, tego nie ma. Trzeba znowu pobrać z debianowskiej wyszukiwarki paczek. Wskazówka na przyszłość jest taka, że można też skorzystać z takiej samej wyszukiwarki dla Ubuntu: packages.ubuntu.com - zwłaszcza, że niektórych ubunciarskich paczek w Debianie nie znajdziemy. No to pobieramy, wchodzimy do .debki przy użyciu mc i przekopiowujemy biblioteki do folderu z grą.

Sprawdźmy, czy po wskazaniu ścieżki wykryje nam wszystkie biblioteki:

[code=]$ LD_LIBRARY_PATH=. ldd ./teleglitch32 linux-gate.so.1 => (0xb7793000) libSDL-1.2.so.0 => /usr/lib/libSDL-1.2.so.0 (0xb76c6000) libSDL_image-1.2.so.0 => /usr/lib/libSDL_image-1.2.so.0 (0xb76aa000) liblua5.2.so.0 => ./liblua5.2.so.0 (0xb7677000) libGL.so.1 => /usr/lib/libGL.so.1 (0xb75ae000) libGLU.so.1 => /usr/lib/libGLU.so.1 (0xb753e000) libglee.so.0d1 => /usr/lib/libglee.so.0d1 (0xb74bc000) libopenal.so.1 => /usr/lib/libopenal.so.1 (0xb746f000) libvorbisfile.so.3 => /usr/lib/libvorbisfile.so.3 (0xb7466000) libstdc++.so.6 => ./libstdc++.so.6 (0xb737a000) libm.so.6 => /lib/i686/cmov/libm.so.6 (0xb7354000) libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0xb7336000) libc.so.6 => /lib/i686/cmov/libc.so.6 (0xb71ef000) libpthread.so.0 => /lib/i686/cmov/libpthread.so.0 (0xb71d5000) libasound.so.2 => /usr/lib/libasound.so.2 (0xb710d000) librt.so.1 => /lib/i686/cmov/librt.so.1 (0xb7104000) libdl.so.2 => /lib/i686/cmov/libdl.so.2 (0xb7100000) libdirectfb-1.2.so.9 => /usr/lib/libdirectfb-1.2.so.9 (0xb708b000) libfusion-1.2.so.9 => /usr/lib/libfusion-1.2.so.9 (0xb7081000) libdirect-1.2.so.9 => /usr/lib/libdirect-1.2.so.9 (0xb706d000) libvga.so.1 => /usr/lib/libvga.so.1 (0xb700c000) libjpeg.so.62 => /usr/lib/libjpeg.so.62 (0xb6fec000) libtiff.so.4 => /usr/lib/libtiff.so.4 (0xb6f91000) libz.so.1 => /usr/lib/libz.so.1 (0xb6f7c000) libnvidia-tls.so.260.19.36 => /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.260.19.36 (0xb6f7a000) libnvidia-glcore.so.260.19.36 => /usr/lib/libnvidia-glcore.so.260.19.36 (0xb58c9000) libX11.so.6 => /usr/lib/libX11.so.6 (0xb57ac000) libXext.so.6 => /usr/lib/libXext.so.6 (0xb579d000) libvorbis.so.0 => /usr/lib/libvorbis.so.0 (0xb5774000) libogg.so.0 => /usr/lib/libogg.so.0 (0xb576e000) /lib/ld-linux.so.2 (0xb7794000) libx86.so.1 => /lib/libx86.so.1 (0xb576b000) libxcb.so.1 => /usr/lib/libxcb.so.1 (0xb5752000) libXau.so.6 => /usr/lib/libXau.so.6 (0xb574e000) libXdmcp.so.6 => /usr/lib/libXdmcp.so.6 (0xb5749000)[/code]

Jest bezbłędnie. Startujemy Teleglitcha!

[code=]$ LD_LIBRARY_PATH=. ./teleglitch32[/code]

Na następne razy, żeby nie klepać ciągle w konsolę tego samego, warto przygotować sobie odpowiednie skrypciki do uruchamiania gry.

BOŻE wszystkich geeków, jaki ten Linuks porąbany!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.