Blog (167)
Komentarze (4.2k)
Recenzje (43)

Gdzie można promować swojego bloga? Strony bardziej lub mniej klikalne

@AnTarGdzie można promować swojego bloga? Strony bardziej lub mniej klikalne27.10.2018 17:53

Bloger, żeby móc zyskać jakąkolwiek popularność jak ryba wody potrzebuje do tego kliknięć wydawanych wpisów. Fakty są takie, że niestety z każdym kolejnym rokiem jest o nie coraz trudniej. Wpływ ma na to wiele czynników, a do najważniejszych z nich należy spora konkurencja blogerska i to, że wiele osób od czytania blogów woli np. oglądać streamy YouTuberów. Czasy więc dla „kałamarzy” nie są najlepsze i każda forma promocji jest dobra. Dlatego też, żeby moc dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, prowadzący bloga bardzo często linkują swoje publikacje poza macierzystym portalem lub prowadzoną przez siebie autorską stroną. Właśnie w tym wpisie przedstawię strony, które samemu sprawdziłem i z autopsji wiem, które jak wysoką „klikalność” wpisów generują. Myślę, że poradnik ten może zainteresować nie jednego blogera na dobrychprogramach, który może go wykorzystać w celu „autopromocji”.

Gdzie pozyskać masywny ruch na blog? - oto jest pytanie.
Gdzie pozyskać masywny ruch na blog? - oto jest pytanie.

Dobreprogramy

Każdy bloger piszący na DP po opublikowaniu wpisu liczy, że znajdzie się on na stronie głównej portalu. Jest to niewątpliwie powód do satysfakcji (bo ląduje na niej jakieś 30-40% wpisów), ale i niesie za sobą „z automatu” większą liczbę wyświetleń wyróżnionego wpisu. Chociaż tutaj duży wpływ mają tak samo kwestie losowe. Choćby po jakim czasie dany wpis tam wyląduje. Bo jeżeli trafi na „główną” po 20 godzinach i zostanie przybity kilkunastoma innymi publikacjami — to wiadomo, że ma mniejsze szanse na większą ilość wyświetleń, niż taki co pojawi się na niej po 30 minutach i będzie się plasował kilka godzin na samej gorze.

Tak czy inaczej „główna portalu” w dużym stopniu rzutuje na popularność wpisów i chociaż teraz nie generuje już tylu odsłon jak jeszcze pół roku temu (co się ma wkrótce zmienić na lepsze) w praktyce dla każdego dobroprogramowego blogera wyświetlenia na niej stanowią jakieś 70-80% ogółu wyświetleń.

Im szybciej trafi wpis na "główną", tym ma większe szansę pchnąć się w słupkach popularności.
Im szybciej trafi wpis na "główną", tym ma większe szansę pchnąć się w słupkach popularności.

Wykop

Tajemnicą poliszynela jest, że zdecydowaną większość konkursów blogowych na dobrychprogramach wygrywały wpisy, które znajdowały się na głównej wykopu. Jest to nie lada sztuka, bo średnio 2 wpisy na 100 z bloga DP na nią się dostaje. A jak już tam takowy wpis trafi to liczba jego wyświetleń, rośnie w tempie ekspresowym mierzonym niejednokrotnie w dziesiątkach tysięcy wyświetleń. Wtedy mamy do czynienia z tzw. efektem wykopu.

Chciałbym przy okazji zauważyć, że społeczność dobroprogramowa mogłaby bardziej wspierać wpisy swoich blogerów na wykopie. Mieliby wtedy większe szanse, żeby tam się przebić. A wiadomo im większa liczba ludzi, ma dostęp do dobroprogramowych publikacji, tym lepiej dla portalu. W związku z tym radzę wszystkim użytkownikom DP, posiadającym wykopowe konto na bieżąco obserwować wpisy, które pojawiają się tam na dobroprogramowej domenie i je w górę „wykopywać”.

Twitter

Bloga można również promować na Twitterze. Zresztą kilkunastu dobroprogramowych blogerów specjalnie w tym celu założyło twitterowe konta. Autor tego tekstu tak samo. Więc z autopsji wiem, że bez posiadania większej liczby obserwujących na tym serwisie jakiejkolwiek popularności się nie osiągnie. Najlepszym tego dowodem jest, że zdobycie nawet lajka pod wpisem jest ciężko osiągalne. W związku z tym wysłane tam wpisy sięgają od kilkunastu do kilkuset wyświetleń. Nie da się więc ukryć, że pomimo sporej liczby użytkowników nie jest to najlepsze miejsce do promowania blogowej twórczości.

Facebook

Co by tu złego u Facebooku nie pisać to ciągle najpopularniejszy serwis społecznościowy w Polsce. Pochodną czego jest, że tysiące mniej lub bardziej znanych blogerów prowadzi na nim swojego fanpage'a.

Tylko zdecydowana większość blogerów nie ma co tam liczyć na satysfakcjonującą liczbę fanów swojej twórczości. Wynika to głównie z tego, że na fejsie najlepiej „sprzedają” się wiadomości obrazkowe tzw. memy. Nie da się ukryć, że dla większości użytkowników Facebook służy do odmóżdżania i podpatrzenia przy okazji co się dzieje u znajomych. Jednak jak się ma odpowiednie treści blogowe i wie gdzie z nimi trafić, można zyskać nawet tysiące wyświetleń danego artykułu. Mnie taka przyjemność spotkała kilkakrotnie i moje wpisy zyskały całkiem spory aplauz na mających dziesiątki tysięcy polubień stronach: Dobreprogramy, Ninateka, #StopACTA2 - Nie dla #ACTA2 - Polska przeciw cenzurze internetu, Magiczne lat 90, Edukacja przez Szachy w Szkole itp.

Czasami na FB samemu podsyłam wpisy do odpowiednich osób...
Czasami na FB samemu podsyłam wpisy do odpowiednich osób...

W takim razie, żeby promowanie się na fejsie miało większy sens, pasuje swoje blogi umieszczać na odpowiednich stronach tematycznych. Można też rozsyłać wydane wpisy do służących do wzajemnego promowania grup blogerskich (np. Blogi Polska, Blogerzy na Topie), które jednak dają niewielką liczbę wyświetleń. Zatem jeżeli chcę się swoją twórczością blogerską uzyskać „godną” popularność oprócz „trafionych w punkt” treści, ważnym jest wiedzieć gdzie je podesłać, bo wtedy wzrasta szansa na większy odzew odbiorców oraz ich interakcję.

... a czasami odpowiednie osoby same je znajdują.
... a czasami odpowiednie osoby same je znajdują.

Reddit

Dla blogerów DP tworzących bardziej „otwarte” treści w postaci felietonów czy retrospekcyjnych artykułów ciekawym miejscem do wysyłania linków swoich publikacji jest „Polska - Reddit”. Promuje tam swoje wpisy już od roku i co niektóre ociągnęły nawet do tysiąca wyświetleń UU (unikalnych użytkowników), normą natomiast jest kilkaset. Ważne jest, aby posiadając konto na polskiej wersji Reddita, trzymać się regulaminu serwisu. Według którego, żeby moc promować swój artykuł, trzeba 10 linków z innych platform tam podesłać. Mnie akurat to nie przeszkadza, bo oprócz podsyłania niusów z kraju i ze świata, tworzę też memy polityczne i po części czuję się częścią „redditowej” społeczności. Tak czy inaczej niektórzy blogerzy DP powinni spróbować wypromować się na tym serwisie. Zaręczam, że na pewno na tym nie stracą.

Google

Wielu znanych blogerów z DP wysyła linki swoich wpisów na stronę Google+. Na pozór ekspozycja takich wpisów prezentuje się ładnie dla oka. Jednak poza walorami estetycznymi mało wynika z tego pożytecznego. I tak naprawdę klikalność wysłanych na googlowską stronę publikacji mierzona jest w liczbie kilkunastu / kilkudziesięciu kliknięć. Ale jak to mówią lepszy rydz nic.

Tumblr

W ramach ciekawostki podam, że linki napisanych artykułów można wysłać na platformę blogową Tumblr. Wiadomo jest to anglojęzyczna strona i polskie teksty stanowią tam może 1% publikacji. Więc nie trudno wydedukować, że klikalność wysłanego tam wpisu z racji bariery językowej sięga nie więcej niż kilkudziesięciu wyświetleń. No ale i bez tych kilkudziesięciu klików blogowym „milionerem” się nie zostanie.

Résumé

Na tej mniej lub bardziej szczęśliwej dla mnie „siódemce” stron internetowych umieszczam swoje artykuły. Z autopsji wiem, że gdzie indziej nie ma już za bardzo tych linków podesłać. Tym bardziej, jeżeli zważyć, że kilka pomniejszych agregatorów treści zaliczyło swój upadek. Wpis ten ma na zadaniu „otworzyć” bardziej dobroprogramowych blogerów na promowanie wydawanych wpisów „na zewnątrz”. Bo im do większej liczby osób ich wpisy dotrą, tym mają większą szansę na zwiększenie popularności swojej twórczości w internecie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.