Blog (111)
Komentarze (1k)
Recenzje (0)

Kiedy stare łączy się z nowym

@Ave5Kiedy stare łączy się z nowym20.09.2011 15:17

Witam,

Nie da się ukryć, że rozwój IT na szeroką skalę (powiedzmy, konsumencką) jest domeną czasów bardzo współczesnych. Nie będę się tutaj silił na ustalenie jakiejś jednej, jedynej daty (np. roku), bo nie ma to sensu.

Jakiś czas temu w dziale Lab pojawiła się arcyciekawa recenzja LEGO Mindstorms. Wiele osób było zaskoczonych jakością i/lub możliwościami tejże zabawki.

Jednak nie ja. Producent duńskich klocków (które seryjnie produkowane są od lat 60) rozeznaje się w dobie Internetu jak mało kto, powiedziałbym wręcz że wzorowo. Spójrzmy, dlaczego konkretnie tak sądzę:

Left for Digital Designer

Firma na swoich stronach (ale nie tylko tam) udostępnia między innymi narzędzie Lego Digital Designer. Nie jest to oczywiście rywal AutoCADa, ale:

- Jest darmowy - Występuje zarówno na Windows, jak i na Maca... - A na Linuksie działa pod Wine out of the box - Z okna programu można zamówić budowlę (sam przeliczy ilość każdego elementu)

I najważniejsze - ma opcje eksportu oraz importu. Dzięki maniakom budowania (o których za chwilę) większość starych zestawów już przeportowano, więc można obejrzeć je sobie pod dowolnym kątem czy rozebrać nie wydając ani grosza.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że firma nie tylko nie postrzega takiego portowania jako rzeczy złej (co w dzisiejszych czasach jest rzadkie, sporo modów do gier umiera przez roszczenia praw autorskich), ale wręcz do tego zachęca.

Istnieje też nieco bardziej rozbudowany odpowiednik LDD o bogatszych możliwościach, na swoim blogu opisał go tomilipin.

Community to podstawa

Przez blisko 50 lat produkcji rodzaje elementów nieco ewoluowały od standardowych kolorowych prostokątów. W rezultacie LEGO stało się dość wdzięcznym budulcem do różnego rodzaju modeli, a dla wielu dorosłych osób wręcz hobby.

Większość takowych maniaków skupiona jest na forum Eurobricks. Znaleziska z agregatorów typu Reddit dotyczących mega budowli pojawiają się tam znacznie wcześniej, toteż w miarę regularnie śledzę co się tam dzieje.

Jak się okazuje, przedstawiciele nie tylko są tam obecni, ale rzucają teasery nadchodzących rzeczy, sponsorują nagrody w konkursach i pytają się fanów o opinie na różne tematy. I zwykle owe opinie mają przełożenie na koniec (przykład: żagle w Queen Anne's Revenge, zmienione po krytyce modelu beta). Z ręką na sercu, ile firm robiących takie rzeczy znacie?

Don't be evil

Zasada żywcem wzięta od Google jest jeszcze bardziej rozbudowana. Bricklink, czyli nieoficjalne targowisko klocków używanych, ma wsparcie (m.in. finansowe) od LEGO. A przecież to w pewnym sensie konkurencja i obniżanie sprzedaży, zwłaszcza że to tam zaopatrują się ludzie szukający naprawdę hurtowych ilości (pokroju 10K razy jeden element)!

Podobnie rzecz ma się ze sklepami online oferującymi elementy na zamówienie, których normalnie nie ma w ofercie. Żaden z nich nie jest zamykany za używanie znaków towarowych czy robienie konkurencji, a na Eurobricks przedstawiciele duńskich cegiełek wypowiadają się o takich projektach co najmniej dobrze.

Widać, że ktoś odrobił lekcję z marketingu i zamiast panicznie zastrzegać co swoje po prostu buduje community wokół produktu. W dodatku z pożytkiem dla obu stron, przynajmniej na razie.

Rodzynki w cieście

Do maniaków oraz kolekcjonerów adresowane są też specjalne zestawy, zwykle drogie i naprawdę ogromne:

Sam fakt, że nagrywają video też można zaliczyć do pozytywnego "marketingu Web 2.0". A tych video jest sporo.

W politykę czegoś dla starszych osób wpisuje się też fajnie wspomniane Mindstorms, czyli proste programowanie z budowaniem. Tutaj nie ma co się rozpisywać, Redakcja zrobiła to za mnie ;) Dodam tylko, że silniczki czy małe kamery (nie czujniki, kamery do nagrywania) były już wcześniej i naprawdę ciężko odmówić na tym polu eksperymentów.

Last, but not least

Na koniec rzecz najbardziej, zdawałoby się, oczywista - strona internetowa. Co z nią?

Ano można z niej choćby pobrać grę MMO. Serio, ile firm robiących zabawki (a jest kilka niewiele mniejszych od LEGO, naprawdę) wypuszcza własne MMO? W świetle tej rewelacji gry, komiksy czy forum są oczywistą oczywistością.

Ze stroną bardzo mocno powiązane są produkty - przykładowo linia PoTC ma w każdym zestawie kartę z kodem do wpisania na jednej z podstron. Nagród nie będę ujawniał, ale to nie są durne tapety ;)

Obecność i aktywność na portalach społecznościowych także bez zarzutu.

Quo vadis, Ave?

Oczywiście na prezydenta.

Wyszła z tego straszna reklama, ale co mi tam. Najwyżej nie pójdzie na Główną ;P Prawdę mówiąc, zdziwię się jeśli pójdzie (jakby nie patrzeć piszę o LEGO zamieszczając ogromnego Niszczyciela ze Star Wars) :D

Nikt nie musi się ze mną zgadzać (jeszcze, wybory idą, mwahaha!), ale w mojej skromnej opinii LEGO to popisowy przykład jak produkt namacalny i popularny przed pojawieniem się nowych technologii w każdym domu można połączyć w spójną całość z dobrodziejstwami 21 wieku. Nie tylko od strony marketingowej, ale też prawdziwej współpracy z klientami oraz rozwoju produktów.

Oczywiście takich przykładów można znaleźć więcej, do czego Was zachęcam w Komentarzach :) Na pożegnanie ciekawa diorama:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.