Blog (111)
Komentarze (1k)
Recenzje (0)

Polski Start-up, Czarna Dziura?

@Ave5Polski Start-up, Czarna Dziura?12.06.2012 15:37

Pisząc ten wpis mam pełną świadomość, że mamy środek Euro 2012, HotZlot za pasem, a znaczna część czytających wakacje albo wprost przeciwnie - sesję. Staram się jednak publikować chociaż jeden wpis na miesiąc, więc będę się chyba musiał pogodzić ze smutnym faktem, że ten jeden raz mój nowy wpis nie będzie na pierwszych stronach gazet.

Trwające mistrzostwa śledzę z uporem godnym lepszej sprawy, naukę historii eksportu stanu Virginia i tym podobnych rzeczy upychając we wszystkie pory inne niż 18:00-22:30. Jedną z rzeczy, które ciężko przegapić, jest puszczana w przerwach reklamówka propagandowa związana z UE, w tym konkretnym przypadku traktująca o rozwoju naszego rolnictwa*.

Impulsy elektryczne biegnące pomiędzy neuronami zaprowadziły ostatnio mój proces myślowy od próby znalezienia racjonalnego powodu dla trzymania na boisku Milana Baroša, poprzez ten właśnie spot reklamowy, do ciut zaskakującego wniosku.

Jestem entuzjastą nowych technologii, w Sieci spędzam wiele godzin dziennie, regularnie przeglądam różnorakie agregatory linków i treści. Mam mnóstwo zapisanych zakładek posortowanych na wiele katalogów. Ale, kurczaczek, nie używam - ba, prawie nie widuję na oczy! - czegokolwiek, co mógłbym nazwać polskim start-upem.

Jesteśmy w lesie?
Jesteśmy w lesie?

Ale czekaj, przecież __________ zaczynał/-ła/-li od zera!

To super, fajnie jak komuś się udaje w myśl zasady from zero to hero, ale ja nie o tym piszę. Start-up w tym wpisie rozumiem jako przedsięwzięcie, które pozyskało jakiegoś inwestora. Możliwości jest wiele:

  • Kredyt z banku na dużą kwotę
  • Dotacje (np. unijne)
  • Rozmaite inkubatory biznesu
  • Prywatnego inwestora-/ów
  • Crowd funding, a więc ściepa

Rokrocznie chętnych na powyższe pojawia się mnóstwo, pamiętam reportaż w TV pokazujący kolejkę po dotacje na projekty działające w Sieci. Bardzo dużo z nich zaczyna też naprawdę działalność.

Co mnie drażni i zastanawia to to, że w przypadku nadwiślańskiego kraju:

  • Żaden z takich portali (czy aplikacji/usług) nie jest szerzej znany
  • Nie używam sam żadnego...
  • ...I w sumie chyba nie mogę żadnego wymienić na szybko
  • Nie słyszałem, by którykolwiek generował zysk
  • O sukcesach za granicą też za wiele dobrego się nie znajdzie
  • Nadal nie widziałem świetnego projektu made in Poland na Kickstarterze czy IndieGoGo

Coś tu jest nie w porządku. Pieniądze pompowane są w sektor nowych technologii szerokim strumieniem, a efektów jakby nie widać.

Kto jest winny?

Nikt. Albo wszyscy. Sukces lub porażka są uwarunkowane unikatowo dla każdego start-upu z osobna. Zakładam, że inwestorzy dają akceptowalne kwoty, bo inaczej nikt by nie stał po nie w kolejkach. Zakładam też, że chociaż część pomysłów jest faktycznie na tyle dobra, bo dostać fundusze.

Dlaczego tylko część? Cóż, chyba każdy tutaj zna takie przypadki jak horrendalna kwota przyznana....vortalowi dla miłośników kotów na Wordpressie. Sporo tego było i aż żal wymieniać, więc pozwolę sobie nie pastwić się nad niektórymi decyzjami i spuścić na to zasłonę milczenia.

Głos ludu

Ale co, jeżeli jestem ofiarą online filter bubbles, czyli mój światopogląd jest ograniczany przez te witryny, które odwiedzam, i przez to mam bardzo wąskie spektrum doświadczeń?

Może ktoś z czytających ten wpis wyprowadzi mnie z błędu, podając link do genialnego polskiego start-upu, o którym tylko ja przypadkiem nie słyszałem?

A może ten ktoś, inny ktoś, albo wiele ktosiów, zgodzi-/ą się ze mną, że jakoś nam nie wychodzi zabawa w naśladowanie amerykańskiego mitu od pucybuta do milionera Web 2.0 Edition?

Co się stanie, tego nie wiem. Wiem za to, że ile by komentarzy nie było, będą ciekawe. Wiem też, że je przeczytam. No i wiem, że dzisiaj będę kibicował naszym w meczu z Rosją.

* Czy to tylko u mnie dźwięk tej jednej, jedynej reklamy brzmi jak sprzed dekady?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.