Blog (66)
Komentarze (4.8k)
Recenzje (2)

mBank - scenesteram wystartował

@bachusmBank - scenesteram wystartował05.06.2013 20:04

W ostatnim czasie mieliśmy kilka mniejszych, lub większych zmian "image" wśród firm ściśle związanych z internetem. Nie chcę wywoływać dyskusji, jak to się skończyło dla niektórych graczy: Grono.net, czy NK (zwany kiedyś Naszą-Klasą). Mówiąc ogólnie: nie zawsze to wychodzi na dobre, ja natomiast na tym czasem korzystam: przykładowa zmiana "dizajnu" Allegro oszczędza mi dziennie sporo czasu, gdyż rzadko tam teraz zaglądam - magia kopania po tym portalu aukcyjnym nagle prysła, dla mie interfejs jest całkowicie nie do przyjęcia...

Niektórzy mogą jednak zapytać: "jak to się dzieje, że dobrze prosperujący przedziębiorca, który przez lata dopieścił usługę nagle robi taką głupotę, która może bardzo źle wpłynąć na biznes?". Odpowiedź jest dość prosta: stoją za tym... managerowie. Na etapie projektowym zawsze przychodzi moment, że wypompowany kod strony ze wstawkami w asemblerze i własnym silnikiem BD jest tak dobry, że trzydziestoosobowy składający się z PMów, handlowców i dwóch dobrych programistów nie ma co robić. Teraz są dwie opcje: przejść się do zarządu i powiedzieć, że trzeba przesunąć (w najlepszym wypadku) ludzi do innych zadań, lub zwolnić i tym samym samemu stracić pracę. Druga możliwość, to odstrzelić jakąś mądrą prezentację, która koniecznie musi zawierać dużo liczb i wykres sugerujące zwiększenie przychodów o 380% po wprowadzeniu zmian, które są obecnie na czasie. Jest to genialne, ponieważ zapewni chleb kilkudziesięciu ludziom przez najbliże kilka lat: cykl życia projektu to dokumentacja, kodowanie, testowanie, wdrożenie, maintanace wyjdzie pięć lat, lub dłużej... Żyć nie umierać!

mBank

Pamiętam, że gdy na początku XXI wieku grupa BRE Bank uruchomiła mBank, była to ogromna innowacja w zatęchłej bankowości, szczególnie części internetowej - darmowe karty, przelewy, konta walutowe i świetna akcja promocyjna: kilka dni chodził za mną kolega, abym wpisał go jako polecającego, :gdyż za X osób zagonionych był cyfrowy aparat a w ~2001-2002 roku był to drogi gadżet. W popularności pomogło też np. Allegro (darmowe przelewy między kupującym a sprzedającym), oraz innowacje w stylu mTrasferu itd.

[źródło: google images]
[źródło: google images]

Mała dygresja: mimo tego, że korzystam z usług tego banku od lat, nigdy nie uważałem go za jakoś szczególnie konkurencyjnego: dość szybko obniżono oprocentowanie popularnego eKONTA do 2% (mogę się mylić), co skończyło się prawie zamieszkami, a forum do dzisiaj cierpi na chronicze awarie w postaci znikania niewygodnych wątków. Dodatkiem może być fakt, że ostatnio wprowadzono opłaty dla klientów, którzy nie używają za bardzo konta - stanowcznie NIE grupy BRE Bank dla posożytów... Życie.

Hipister mode on

Zapowiadany od miesięcy "rebranding" i nowe "funkcjonalności" (jak ja nie lubę tych słów..) zostało zaimplementowane w dniu wczorajszym. Z czystej ciekawości postanowiłem obadać, na co firma wydała 12mln złotych. Cytując Cezarego Stypułkowskiego, prezesa zarządu BRE banku za Wirtualnymi Mediami:

Podstawowa wersja nowego logotypu zastąpi dotychczasowe logo mBanku. Przygotowano także logotyp affluent - będzie on wykorzystywany na razie w przypadku zamożnych klientów mBanku, a docelowo ma zastąpić aktualny logotyp MultiBanku. mBank będzie korzystać także ze specjalnego logo dla przedsiębiorców oraz z logo dla private bankingu. Piąty logotyp - korporacyjny - zastąpi w listopadzie br. markę BRE Banku.

Nowa strona troszkę mnie przestraszyła: przedziwny układ graficzny, mało wygodna obsługa i pierdyliard kolorów; przewijanie strony w Firefox 22.0 generuje przedziwne efekty wizualne: statyczne tło to efekt zamierzony?

Rozumiem, że jestem starej daty i nie idę z duchem czasu, oraz że najbardziej funkcjonalny jest dla mnie usenet przez slrn, czy wygląd w stylu gumtree.pl, oraz boards.ie. No ale na miłość boską, robić z banku serwis społecznościowy?

Logowanie

Marudzę, trzeba się zalogować:

O co do jasnej cholery chodzi z tymi hipisterami? Staram się być tolerancyjny, ale czy ktoś na siłę stara się wcisnąć na moją dupę spodnie-rurki, na głowę kapelusik słomokowy a do ręki damską torebkę? Litości... powtarzam: przecież to bank. Zastanawia mnie jeszcze, ile kosztowało nowe logo i czy ILGA maczała w tym palce...

Testowo zalogowałem się na "stary mBank" w celu dokonania kilku przelewów - na szczęście wszystko działało. Wróćmy jednak do poprzedniej strony i "uzyskajmy dostęp", bo bez odpowiedniego wniosku nie da rady:

Zgodziłem się na "biały SPAM", w dalszej części jesteśmy zachęcani do zapoznania się z nowościami, oraz do zachwalania usług na FB: możemy nawet wygrać samochód i ta-ble-ty :

Zalogujmy się do nowego panelu:

ZONK, mam "złe hasło"... że co proszę?

Gdy pisałem ten tekst, pojawił się w tym samym czasie 'Wykop' z takim screenem dyskusji na FB:

Czytam drugi raz, przecieram oczy ze zdziwienia:

Jest to spowodowane względami bezpieczeństwa.

No fakt... w haśle używam znaku małpy (@), który wg. mBanku nie jest popularny i zupełnie nie wpływa jego brak na niską entropię hasła. Wiem, że jeden ze znanych banków wymusza hasło o długości dokładnie ośmiu cyfr. Pamiętam, że kiedyś w podobnej sprawie pisałem do home.pl (hasło do konta pocztowego), z czasem zostało to poprawione. No ale bank? Czy to oby nie problem projektu i fatalnej implementacji? Może jakaś ciapa programistyczna boi się o różnego typu "SQL injection" na poziomie:

') or 1=1 ('

Kosmos. Dla mnie wygodniejsze jest hasło typu D0p@2013, niż ZyrafyWchodzaDoSzafy2013.

Zmieniłem hasło w starym systemie, próba zalogowania:

Że co znowu? Przed chwilą konto było gotowe, teraz już nie jest? Jakieś magiczne bazy z hasłami muszą się zsynchronizować?

Podsumowanie

Ktoś może powiedzieć, że jestem "typowym hejterem" i nie doceniam, co dla mnie zrobił dostawca usługi - to jednak moja sprawa i subiektywna ocena, że wstępnie jest po prostu cienko. Na tym wszystkim zyska pewnie grupa Allegro, internanauci zejdą z nich i ostro wsiądą na mBank.

Druga część wpisu, jak jakiś magiczny skrypt wpuści mnie do nowego systemu...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.