Blog (2)
Komentarze (188)
Recenzje (0)

Kilka uwag o HTML 5

@C-durKilka uwag o HTML 530.08.2011 17:15

Do niedawna podstawowa zasada tworzenia układu stron WWW, jaką opisywano we wszystkich książkach o tej tematyce, brzmiała - layout strony należy tworzyć w oparciu o znaczniki

, a nie w oparciu o tabele. Okazuje się, że wraz z pojawieniem się piątego wydania podstawowego narzędzia do tworzenia stron internetowych
nie tylko dzieli los swojego poprzednika jeśli chodzi o zastosowanie go w budowie układu strony, ale wręcz staje się znacznikiem przestarzałym.

HTML 5 wprowadza wiele nowych znaczników, których celem jest lepsze zorganizowanie struktury całego dokumentu. Mamy tag

odpowiedzialny za nagłówek dokumentu,
odpowiedzialny za jego stopkę,
,
odpowiedzialne za jego poszczególne części. Wymieniłem jedynie te najważniejsze, w rzeczywistości nowych znaczników stosowanych do organizacji dokumentu jest w HTML 5 o wiele więcej. Ich przewagą nad
ma być to, że mają one sprecyzowany charakter i przeznaczenie, podczas gdy ten drugi jest obu tych cech pozbawiony. Wcześniej musieliśmy nadawać każdemu elementowi
unikalną nazwę lub przypisywać go do konkretnej klasy elementów. W uproszczeniu wyglądało to tak:


<div id="header>
...
</div>
<div id="dokument">
<div id="sekcja"
<div id="artykul">
...
</div>
</div>
</div>
<div id="stopka">
...
</div>

Obecnie nadawanie poszczególnym elementom nazw jest (teoretycznie) niekonieczne, ponieważ ich funkcje przejmują elementy, które mają już gotowe przeznaczenie. W praktyce ma to wyglądać tak (ponownie jest to przykład uproszczony):


<header>
...
</header>
<section>
<article>
...
</article>
</section>
<footer>
...
</footer>

Na pierwszy rzut oka niby wygląda to rozsądnie, ale po głębszym zastanowieniu pojawiają się wątpliwości.

Po pierwsze - dokąd prowadzi droga takiego rozdrabniania? Już wcześniej można było się zastanawiać po co tak naprawdę jest sześć stopni nagłówków. Czy ktoś to w ogóle wykorzystywał? Teraz mamy kolejne wyspecjalizowane znaczniki, a przecież na tym wcale nie musi się skończyć. Łatwo można sobie wyobrazić specjalne znaczniki dla obrazków konkretnego typu - loga, tła strony, tła elementów czy przycisków, fotografii autora... To oczywiście może przynieść nowe możliwości jeśli chodzi o indeksowanie stron przez wyszukiwarki, ale w praktyce prawdopodobnie nie będzie miało aż tak dużego znaczenia. Czy zatem gra jest tak naprawdę warta świeczki?

Po drugie - przyzwyczajenia twórców. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że specjaliści z dziedziny informatyki muszą dostosowywać się do nowych technologii bardzo często i szybko. Tyle tylko, że ma to sens jedynie wtedy, kiedy te rozwiązania niosą ze sobą konkretne możliwości, a nie kosmetyczne zmiany. No bo co to za różnica, że zamiast

użyjemy
? Żadna. Po prostu ktoś gdzieś zdecydował, że tak będzie (jego zdaniem) bardziej elegancko. I tyle. To zresztą zdaje się potwierdzać praktyka. Jeden z największych polskich portali zbudowany w HTML 5 nie zawiera ani jednego znacznika
czy
. Ma za to masę tagów
z identyfikatorami.

Po trzecie - sprawa przyszłości. Widać wyraźnie, że nowe znaczniki tworzone są z uwzględnieniem metod tworzenia stron internetowych, jakie obowiązują dzisiaj. Nagłówek, sekcja, stopka... Rzeczywiście odzwierciedla to wygląd współczesnych witryn. Ale skąd wiadomo, że w przyszłości będą obowiązywać dokładnie takie same zasady. W historii informatyki było już tyle rozwiązań, które wydawały się nie do zastąpienia, a zostały zastąpione, że pewnym nie można być w zasadzie niczego. I wtedy pewnie wytyczne zatoczą pełne koło. Tagi

,
zostaną uznane za przestarzałe, do łask powróci
i to na dodatek jako część specyfikacji nowego języka sHTML w wersji 1 (który później zostanie zastąpiony przez HTML 6).

Oczywiście HTML 5 przynosi wiele nowatorskich rozwiązań, które rozszerzają możliwości twórców witryn. Znaczniki

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.