Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Nowy Nissan Qashqai: Mnóstwo technologii w popularnym SUV-ie segmentu C

@CarlitoNeoNowy Nissan Qashqai: Mnóstwo technologii w popularnym SUV-ie segmentu C14.07.2021 22:46

Producenci coraz częściej przywiązują wagę do nowoczesnych technologii odpowiedzialnych zarówno za wsparcie kierowcy, bezpieczeństwo, prowadzenie, ale również komfort jazdy oraz rozrywkę. Kilka dni temu byłem na prezentacji nowego Nissana Qashqaia i w nim producent nie żałował nowych technologii.

Nissan Qashqai kojarzy się raczej ze stonowanym autem dla spokojnych osób, które nie oczekują wodotrysków, gadżetów, zależy im na anonimowości i odcięciu się od otoczenia. W nowej odsłonie tego modelu zarówno stylistyka, jak i wyposażenie zmieniły nieco tory i teraz to auto wyróżnia się z tłumu, zaś w środku kryje mnóstwo ciekawych rozwiązań.

Cyfrowe zegary, wyświetlacz head-up i system info-rozrywki

Ciężko mi sobie przypomnieć jakąkolwiek premiere nowego auta w ostatnich miesiącach, w którym nie byłoby cyfrowych zegarów. Nawet modele z niższych segmentów mają już to rozwiązanie. Jeszcze 3-4 lata temu to był ewenement, dziś zupełna codzienność. Czy jestem zwolennikiem takiego rozwiązania? Trudno powiedzieć. Pod względem stylistycznym jest to na pewno regres. Pamiętam czasy, gdy oceniało się stylistykę prawdziwych zegarów, dziś możemy zmieniać ich style i grafiki jak w smartwatchu. Pod względem ergonomii, czytelności i ilości danych, wirtualne zegary zdecydowanie wygrywają. Możliwość zmiany wyświetlanych danych, stylu etc. To z pewnością zaleta.

W nowym Nissanie Qashqai zastosowany cyfrowe zegary na wyświetlaczu TFT o przekątnej aż 12,3 cala, które można personalizować, przewijać widoki, zmieniać wiele ustawień samochodu itp. Możemy na przykład wyświetlić mapę nawigacji, edytować zawartość menu itp. Wygląda to nieźle, jest czytelne również w ostrym słońcu, ale to w sumie nic nowego. Obawy, że wirtualne zegary są nieczytelne lub rażą swoim światłem są już bezpodstawne. Jeśli ktoś nigdy nie jeździł autem z tym rozwiązaniem, zazwyczaj powiela te nieaktualne już stereotypy. O stylistyce nie dyskutuję, bo gusta są różne, ale ergonomii i wygody będę bronił.

Nad wyświetlaczem wirtualnych zegarów, na przedniej szybie wyświetlany jest obraz o przekątnej aż 10,8 cala, co jest wynikiem najlepszym w tej klasie. Tutaj znów pojawiają się głosy, że head-up rozprasza, denerwuje, odwraca uwagę itp. To nieprawda, choć korzystanie z tego rozwiązania wymaga chwili przyzwyczajenia. Jeśli kogoś to rozprasza, powinien zastanowić się nad swoimi umiejętnościami jazdy autem i podzielnością uwagi. Wyświetlacz przezierny można skonfigurować tak, aby pokazywał prędkość, mijane znaki drogowe, nawigację, inforozrywkę i inne szczegóły.

[1/5]
[2/5]
[3/5]
[4/5]
[5/5]

Zmieniono wreszcie system info-rozrywki, który co prawda nie jest tak rozbudowany jak w Mercedesie czy intuicyjny jak w BMW czy Audi, ale wreszcie posiada wszystkie najważniejsze funkcje i udogodnienia. Gdy tylko będę miał okazję przetestować auto w normalnym trybie i bez pośpiechu, z pewnością sprawdzę jak działa menu (na szybko sprawdziłem – jest znośnie), Android Auto itp. Z informacji przekazanych na prezentacji wiem jednak, że auto obsługuje usługi NissanConnect Services, umożliwiające dostęp do usług zdalnego sterowania, inteligentnych alarmów, funkcji lokalizatora samochodu, nawigacji, historii i analizy jazdy oraz wielu innych funkcji. Możemy zdalnie sprawdzić podstawowe dane dot. stanu technicznego pojazdu, natomiast używając funkcji Nissan Action (dla Google Assistant) lub Skill (dla Amazon Alexa), możemy między innymi zdalnie uruchamiać światła, sprawdzić, czy drzwi są zablokowane i wysłać wskazówki dojazdu do systemu nawigacyjnego. Wystarczy powiedzieć „OK Google (lub Alexa), zapytaj Nissana” i wymówić komendę. Mam nadzieję, że będę mógł to sprawdzić w praktyce.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

W wyposażeniu auta może znaleźć się mnóstwo systemów wsparcia i bezpieczeństwa np. inteligentny system automatycznego hamulca awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, który w przypadku ryzyka kolizji lub potrącenia pieszego (lub rowerzysty), jest w stanie samodzielnie aktywować hamulce, aby doprowadzić do całkowitego zatrzymania pojazdu. Jest oczywiście również system ostrzegania o możliwości kolizji np. gdy zbyt szybko zbliżamy się do auta poprzedzającego (w korku, na autostradzie itp.) oraz aktywny asystent pasa ruchu, który ostrzega i koryguje tor jazdy, gdy kierowca zjeżdża ze swojego pasa ruchu bez kierunkowskazu. W miejskich warunkach sprawdzi się również system awaryjnego hamowania przy cofaniu, który może automatycznie zahamować, jeśli wykryje obiekt za sobą. System ostrzega również m.in. o niewidocznych w lusterkach pojazdach np. podczas wyjeżdżania z ciasnych miejsc parkingowych.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Teraz Nissan Qashqai posiada system ProPILOT z Navi-link, który nie tylko pomaga zachować wcześniej zaprogramowaną odległość od samochodu z przodu i utrzymać pojazd na środku pasa ruchu, ale także wykorzystuje wbudowane mapy TomTom. Co to daje? Taki zestaw pozwala kierowcy podróżować po nieznanych terenach z pewnością i spokojem, bowiem system dostosuje prędkość i ostrzeże o niespodziankach na drodze tj. ostre zakręty, skrzyżowania czy zjazdy. System potrafi też dostosowywać prędkość ustawioną na tempomacie na podstawie mijanych znaków drogowych. W polskich warunkach działa to różnie, bowiem w wielu miejscach ilość znaków drogowych wprawia system auta w osłupienie.

Podsumowanie

Zawsze cieszę się, gdy na rynku pojawia się ciekawe auto. To sprawia, że konkurencja musi wziąć się do roboty, co prowadzi do jeszcze ciekawszych ofert dla klientów. Nissan Qashqai to świetne auto. Co prawda z najsłabszym silnikiem jest bardzo ospałe, ale z mocniejszą jednostką oferuje wystarczającą dynamikę. Ponadto ma najnowsze systemy, mnóstwo dodatków i bogatą ofertę. Zapowiada się rynkowy hit?

[1/7]
[2/7]
[3/7]
[4/7]
[5/7]
[6/7]
[7/7]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.