Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Peugeot 9X8: Statkiem kosmicznym na tor

@CarlitoNeoPeugeot 9X8: Statkiem kosmicznym na tor07.07.2021 10:50

Już od dawna samochody z serii LMP, biorące udział w długodystansowych wyścigach np. 24-godzinnym Le Mans, przypominały jeżdżące statki kosmiczne, ale to, co zaprezentował wczoraj Peugeot, przesuwa granicę motoryzacyjnego absurdu o kilka długości. Oto Peugeot 9X8 Hypercar.

Stylistyka nowych Peugeotów, szczególnie 508 PSE (test niedługo!) naprawdę „robi robotę”. Na miejscu kierowcy wyścigowego, który widziałby nowe 9X8 Hypercar we wstecznym lusterku, odruchowo zdjąłbym nogę z gazu, albo… przyspieszył żeby uciec! Auto prezentuje się kosmicznie, niesamowicie, groźnie, demonicznie, niepokojąco. Naprawdę nie mogę się doczekać, aż zobaczę je na torze w akcji, bowiem konstrukcja pod wieloma względami zdaje się przeczyć fizyce. Przede wszystkim – gdzie jest nieodzowne w takich autach wielkie skrzydło?! Ja rozumiem, że siłę docisku będzie generował między innymi dyfuzor, który sprawi, że auto będzie przyssane do toru, ale niezbędna jest także tradycyjna siła docisku. Wydaje się, że cała konstrukcja nadwozia ją wygeneruje. A co o tym wszystkim myśli Peugeot?

„Nowy regulamin Le Mans Hypercar (LMH) został opracowany w taki sposób, aby zniwelować efekty wszystkich klasycznych sposobów zwiększania osiągów” – wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny programu WEC PEUGEOT Sport. „To pasjonujące, ponieważ zmusza nas do wymyślania nowych sposobów i innowacyjnych rozwiązań oraz wyszukiwania możliwości zwiększania osiągów poza utartymi schematami. Tak właśnie było z aerodynamiką. Nowe przepisy pozwalają nam na zastosowanie tylko jednego regulowanego elementu aerodynamicznego, nie precyzując, czy musi to być tylny spojler. Przeprowadzone przez nas obliczenia i symulacje pokazały, że możemy uzyskać bardzo dobre osiągi bez tylnego spojlera”.

[1/16]
[2/16]
[3/16]
[4/16]
[5/16]
[6/16]
[7/16]
[8/16]
[9/16]
[10/16]
[11/16]
[12/16]
[13/16]
[14/16]
[15/16]
[16/16]

Dla Jean-Marca Finota, dyrektora Stellantis Motorsport, „brak tylnego spojlera w PEUGEOT 9X8 jest świadectwem znaczącej innowacji. Osiągnęliśmy taki poziom technicznej efektywności pod względem aerodynamiki, który pozwala nam obejść się bez tego elementu. Ale sposób w jaki udało nam się go pozbyć drogą badań nad zwiększaniem osiągów, mimo wszystkich przekonań i przyzwyczajeń w tej materii, zachowamy w tajemnicy tak długo, jak to możliwe!”

Fakt, usunięcie aerodynamicznego dodatku pozwoliło oczyścić sylwetkę 9X8, dzięki czemu nadało jej płynności, której brakowało od kilkudziesięciu lat w tym sporcie. Współpraca z inżynierami dała designerom możliwość swobodnego wymodelowania harmonijnej, dynamicznej bryły oraz zaprojektowania obszernych płaszczyzn łączących boki nadwozia lub dochodzących aż do przednich nadkoli. Tyle o nadwoziu i stylistyce, ale co napędza tego potwora?

Oczywiście hybrydowy zespół napędowy. Spalinowym sercem jest jednostka V6 2,6 litra bi-turbo o mocy 680 KM i kącie otwarcia 90 stopni. Aby termin walidacji na stanowisku badawczym był dotrzymany, trwa obecnie montaż silnika elektrycznego/alternatora o mocy 200 kW, który zostanie umieszczony z przodu, 7-stopniowej sekwencyjnej skrzyni biegów oraz akumulatora. Każdego dnia PEUGEOT Sport i Saft, spółka zależna TotalEnergies, razem stawiają czoła technologicznym wyzwaniom przy pracach nad wspólnym projektem wysokonapięciowego (900 V) akumulatora trakcyjnego o dużej gęstości energetycznej i dużej mocy.

[1/4]
[2/4]
[3/4]
[4/4]

„Dążymy jednocześnie do uzyskania absolutnej niezawodności i pełnej kontroli naszego zapotrzebowania na energię” – wyjaśnia Jean-Marc Finot. „Le Mans to 24-godzinny sprint, w którym o zwycięstwie lub przegranej może zadecydować jeden zjazd do boksu. Hipersamochody (LMH) cechują się wyjątkową efektywnością energetyczną, która jest zapowiedzią tego, co wkrótce zobaczymy w samochodach seryjnych. I w tym właśnie kierunku zmierzają nasze prace nad PEUGEOT 9X8. Od układu napędowego po aerodynamikę, wszystko musi służyć uzyskaniu takiej hiper-efektywności”.

Nie mogę się doczekać, kiedy ten jeżdżący statek kosmiczny wyjedzie na tor i zrówna się z innymi bolidami w stawce. Zapowiadają się ciekawe lata w wyścigach długodystansowych. A Formuła 1? W porównaniu z tym czymś wydaje się niesamowicie archaiczna.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.