Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

System MBUX na Hyperscreen w Mercedesie EQS SUV. Jak to działa?

@CarlitoNeoSystem MBUX na Hyperscreen w Mercedesie EQS SUV. Jak to działa?03.07.2023 20:11

Ja wiem, że jest mnóstwo przeciwników ekranów dotykowych w samochodach. Ja też nie lubię przesady i wolę od czasu do czasu do czasu przesiąść się do jakiegoś „normalnego” auta z przyciskami, przełącznikami i pokrętłami. Ale z drugiej strony, dla miłośnika gadżetów i elektroniki, ekran Hyperscreen z Mercedesa to nie lada gratka. Jak to działa i czy sprawdza się podczas podrózy? Sprawdziłem to przy okazji testu Mercedesa EQS SUV. Zapraszam do lektury i obejrzenia filmu z obsługi systemu.

Czy taki ekran to przesada? Czy Mercedes stworzył to tylko dla zabawy lub by pokazać swoje możliwości? Być może pierwotnie tak miało być, ale jak powiedział sam Markus Schäfer, CTO (Chief Technology Officer) Mercedesa podczas targów CES 2023: „Zapotrzebowanie na Hyperscreen jest przytłaczające na wszystkich rynkach. Jesteśmy całkowicie zdumieni popularnością Hyperscreen. To bardzo droga rzecz, kosztuje tysiące euro, ale ludzie tego chcą”. Czy ludzie kupują to z ciekawości, a może są świadomi możliwości tego zaawansowanego systemu?

Czym jest Hyperscreen i jak działa system MBUX?

Przy szerokości 141 cm, z technicznie trzema ekranami pod jednym masywnym, zakrzywionym panelem szklanym — Hyperscreen może pochwalić się imponującymi parametrami technicznymi. W środku pracuje ośmiordzeniowy procesor i 24 GB pamięci RAM, co jest porównywalne z niektórymi wysokiej klasy komputerami domowymi, a ponadto dostępne są siłowniki pod ekranem do reakcji haptycznych, pojawiających się po każdym naciśnięciu ekranu i wybraniu opcji. Główną innowacją Hyperscreen jest znacznie rozbudowany ekosystem cyfrowy. W prostym języku oznacza to, że ta wersja MBUX to coś więcej niż tylko odtwarzacz multimedialny i system nawigacji. System ma zaimplementowaną sztuczną inteligencję (AI), która „uczy się” nawyków użytkownika. Przykładowo, jeśli codziennie dojeżdżasz do tego samego miejsca, po jakimś czasie system samodzielnie wstępnie załaduje trasę i ostrzeże o utrudnieniach w ruchu. Jeśli masz zwyczaj dzwonić do kogoś o określonej godzinie, zasugeruje wykonanie tego połączenia ponownie o tej porze następnym razem. Możesz też wstępnie załadować wszystkie te drobne szczegóły o sobie do innych samochodów z tym samym systemem MBUX. Tak, zdaniem wielu będzie to kolejny poziom inwigilacji, ale skoro ktoś wydaje fortunę na ten system, chyba mu to nie przeszkadza, nie jest tego świadomy lub wręcz przeciwnie – świadomie się na to godzi.

To wszystko działa na wzór systemu w smartfonie. Oczywiście większość funkcji będzie nieaktywna, jeśli nie mamy aktywnego konta Mercedes Me. Po uruchomieniu auta wystarczy wpisać kod PIN, zalogować się odciskiem palca lub pozwolić, aby kamera samochodu rozpoznała twarz, a następnie załaduje wszystkie preferencje. Nie brakuje ciekawych gadżetów. Możemy przykładowo powiedzieć mu swój wzrost, a natychmiast zmieni pozycję siedzenia, lusterek i kierownicy. Próbowałem, było poprawnie, ale dla mnie niewygodnie – wolę niższą pozycję za kierownicą, ale każdy ma swoje preferencje. Co jeszcze?

Do unikalnych funkcji Hyperscreen należy wyświetlacz dla pasażera. Pozostaje uśpiony za wygaszaczem ekranu, gdy siedzenie jest puste, ale ma całkowicie oddzielny system, z którego pasażer siedzący z przodu może korzystać bez rozpraszania uwagi kierowcy. Istnieje przeglądarka internetowa, która pozwala im nawet odtwarzać filmy z YouTube. Nie, spokojnie, nie jest tak łatwo, bo jeśli samochód „zobaczy”, że oglądasz wideo z siedzenia kierowcy podczas jazdy, przyciemni jasność, aby powstrzymać potencjalne rozproszenie uwagi.

Czy to jest wygodne?

To będzie chyba najmniej lubiana odpowiedź: To zależy. Jeśli ktoś lubi nowinki technologiczne, to tak, będzie to zaskakująco wygodne. Ekran jest ogromny, ale bardzo czytelny i rewelacyjnie responsywny. System i menu są bardzo rozbudowane i potrzeba dłuższego treningu, aby zapamiętać co gdzie jest ukryte, ale potem ustawianie wszystkich opcji jest zaskakująco wygodne. Sterowanie klimatyzacją, dzięki dużym dotykowym przyciskom widocznym cały czas na ekranie, jest dość wygodne. Jasne, wolałbym, aby były do tego celu osobne przyciski i/lub pokrętła, ale jeśli musi to być dotykowe, niech to będzie zrobione tak, jak w Mercedesie – bardzo czytelnie. Czasami trudno sięgnąć do krawędzi ekranu po prawej stronie, ale cóż, taki urok wielkich ekranów.

Jeśli jednak ktoś nie jest zwolennikiem dużych ekranów w samochodach, nawet tak zaawansowany i dopracowany system nie będzie w stanie go do tego przekonać. Mało tego, wielkość tego wszystkiego naprawdę przytłacza i jeśli ktoś nie jest obyty w nowoczesnymi samochodami, może go to po prostu rozpraszać. Oczywiście można wybrać Mercedesa EQS i EQE (również w odmianie SUV) z mniejszym ekranem w centralnej części (o modelu EQE właśnie z takim ekranem napiszę wkrótce), który i tak będzie w stanie zrobić w sumie z 90 procent rzeczy, które znajdziemy w Hyperscreen, ale wydając taką kwotę na auto, chyba warto pójść na całość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.