Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Test DS 3 Crossback E-Tense: Jak spisuje się stylowy elektryk w mieście?

@CarlitoNeoTest DS 3 Crossback E-Tense: Jak spisuje się stylowy elektryk w mieście?18.05.2021 19:03

DS to marka, która jest lekko oderwana od rzeczywistości, ale w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Modele tego producenta są po prostu inne, ciekawe, jakieś. Jasne, pod pięknym ubraniem skrywa się technika, którą znamy m.in. z Citroena czy Peugeota (oraz od jakiegoś czasu – Opla), ale czy to w czymś przeszkadza? Dopóki nie spojrzymy na cenę, nie. Jak spisuje się model DS 3 w odmianie E-Tense, czyli z napędem elektrycznym?

Fot. Kamil Rogala
Fot. Kamil Rogala

System info-rozrywki i zarządzania energią

System info-rozrywki jest taki sam, jak w nowych modelach Peugeota, Citroena oraz Opla, czyli dość przeciętny. W przypadku DS-a poprawiono nieco grafiki, aby pasowały do ekscentrycznej stylistyki i fakt, wygląda to lepiej, ale cóż z tego, skoro sterowanie wszystkim jest mało intuicyjne, a sam system oraz jego responsywność są na kiepskim poziomie. Nie, nie ma dramatu, ale oczekiwałbym nieco lepszych rozwiązań, szybszego działania, natychmiastowych reakcji i płynności. Tutaj na wszystko trzeba chwileczkę poczekać – podstawowe funkcje wywoływane są szybko, ale niektóre, bardziej skomplikowane, z pewnym opóźnieniem.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Jest to denerwujące szczególnie w przypadku wirtualnych zegarów, bo każda zmiana trybu wyświetlania np. z komputera pokładowego na widok nawigacji czy tradycyjnych wskaźników trwa 2-3 sekundy. Niby drobiazg, ale na dłuższą metę irytuje. Poza tym obsługa wszystkiego, a raczej zapamiętanie, gdzie znajdują się wszystkie opcje, wymaga chwili, ale potem wszystko jest proste i bezproblemowe.

[1/5]
[2/5]
[3/5]
[4/5]
[5/5]

System zarządzania energią jest prosty i nie posiada zbyt wielu trybów – tutaj podstawowe czyli Eco, Normal i Sport – ale mamy dostęp do dość dużej ilości informacji dotyczących zużycia energii. To pozwala udoskonalić styl jazdy, aby zmaksymalizować zasięg na jednym ładowaniu. Fakt, trening czyni mistrza, ale jazda samochodem elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in wymaga zmiany przyzwyczajeń i przede wszystkim cierpliwości. Jeśli ktoś lubi dynamiczną jazdę, nie nacieszy się nią zbyt długo, bowiem zasięg będzie znikał w zastraszającym tempie.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Układ napędowy, charakterystyka i zasięg

Napęd DS 3 Crossback w wersji E-Tense to nic innego, bowiem układ elektryczny jest obecny w wielu innych modelach koncernu Stellantis czyli w Oplu Mokka-e i Corsa-e (oraz m.in. Zafira e-Life), Peugeocie e-208 i e-2008, czy też Citroenie e-C4. To 136-konny silnik dysponujący momentem obrotowym 260 Nm. Napęd trafia oczywiście na przednie koła, a energię zapewnia zespół baterii o pojemności 50 kWh. Zasięg? Teoretycznie jest to 320 km i żeby osiągnąć taki wynik, trzeba się mocno postarać.

Nie dość, że trzeba nauczyć się jeździć tym autem, umiejętnie korzystać z systemu rekuperacji (tryb B na skrzyni biegów), przewidywać sytuację na drodze i być cierpliwym, to na dodatek musi panować odpowiednia temperatura – optymalnie 10-15 stopni Celsjusza. Nie jest to jednak wada tego modelu, tylko elektryków w ogóle, o problemach z infrastrukturą nie wspomnę. Realnie możemy przejechać po mieście 260-270 km nie rezygnując z elementów wyposażenia tj. ogrzewanie czy klimatyzacja. W trasie? Jeśli zechcemy jechać 120-140 km/h, zasięgu nie starczy na 150 km.

[1/5]
[2/5]
[3/5]
[4/5]
[5/5]

Ładowanie baterii 50 kWh trwa nieco ponad godzinę (na ładowarce 50 kWh), bowiem wliczyć trzeba ewentualne straty energii, zwolnienia ładowarki oraz to, że po przekroczeniu 80% prędkość ładowania spada, aby chronić baterie przed przegrzaniem. W idealnych warunkach i przy użyciu szybszej ładowarki, naładowanie do 80% potrwa około 30 minut – bardzo akceptowalny wynik.

Co i za ile?

Tanio nie jest. Nie dość, że to DS, to na dodatek elektryczny i naprawdę dobrze wyposażony. Aby wyjechać z salonu francuskiej marki elektrycznym modele, trzeba wydać co najmniej 159 900 złotych za wersję So Chic. Odmiana Grand Chic kosztuje już 189 000 złotych. Testowany model Performance Line+ to koszt co najmniej 186 200 złotych.

[1/2]
[2/2]

Podsumowanie

Nie będę oceniał sensu samochodów elektrycznych jako takich, bo do nich trzeba się nie tylko przekonać, to na dodatek mieć dla nich odpowiednie miejsce i warunki – przede wszystkim własne miejsce do ładowania (np. WallBox i tanią energię). Kupno samochodu elektrycznego z myślą o ładowaniu tylko na publicznych (czyli drogich) ładowarkach, moim zdaniem, mija się z celem. DS 3 Crossback E-Tense jest świetnym elektrykiem. Drogim, owszem, ale przede wszystkim jakimś. Wyróżnia się z tłumu, zwraca na siebie uwagę, jest świetnie wykonany i rewelacyjnie się nim jeździ.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.