Blog (4)
Komentarze (26)
Recenzje (0)

O zawodnej pamięci przenośnej słów kilka…

@crewO zawodnej pamięci przenośnej słów kilka…26.03.2013 00:21

W pracy serwisanta spotkałem się z wieloma problemami – banalnymi (często wynikającymi z ignorancji względem dzisiejszych technologii) oraz bardziej złożonymi. Jedną z takich kategorii były utracone dane. Zdjęcia z karty pamięci czy sformatowane lub zagubione partycje.

A odzyskiwanie danych to dosyć droga sprawa. O ile w wielu przypadkach jesteśmy zdolni poradzić sobie z pomocą odpowiedniego oprogramowania „recovery” (od siebie polecam darmową Pandorę ), tak przy trudniejszych problemach jesteśmy zdani na laboratoria odzyskujące dane.

„Ludzie dzielą się na dwie grupy – pierwsza robi backupy, a druga będzie je robić”.

Użytkownik stracił ważne dane, oczywiście jak to zwykle bywa, były one tylko na tym nośniku :)

I tak korzystając z różnych metod pomogłem wielu osobom. Niekiedy trzeba było podmieniać elektronikę w dyskach, choć z tym też ciężka sprawa - znaleźć taki sam egzemplarz i do tego nie mieć problemu z BIOSem dysku.

Przyszła pora na mnie

Niestety powiedzenie „szewc bez butów chodzi” trafnie określa mój obecny problem. Tak, straciłem dane. Żeby nie było zbyt pięknie to nieszczęścia chodzą parami... albo i trójkami!

  • Używałem trzy pamięci typu pendrive: 1 – 8 GB SLIM (szczerze mówiąc nie pamiętam nawet firmy, przywieziony z Niemiec)
  • 2 – 16 GB Sandisk Cruzer Slice
  • 3 –16 GB PQI USB 3.0

Tej zimy w samochodzie zostawiłem 8 GB maluszka, na którym m.in. miałem muzykę. Po jakichś dwóch dniach postoju i odśnieżeniu auta, nadszedł czas na włączenie muzyki. O zgrozo – radio nie wykrywa pendrive'a! „Dev not found”. Pewnie zmarzło radyjko. Pamięć w sumie też gorąca nie była.

Ale po pewnym czasie nadal go nie wykrywa – czyżby odbiornik się zepsuł? Podpinam pendrive do komputera i … nie ma dysku wymiennego. Tzn. niby jakiś sprzęt jest, ale brakuje woluminu. Sprawdzam więc aplikacje typu USB Format Tool, zarządzanie dyskami, partition wizard itd. Bezskutecznie. No to inny port USB – to samo. Inny komputer - identycznie.

Ma ktoś jakiś pomysł co z tym zrobić? Nic ważnego nie uciekło, natomiast czysta ciekawość i dociekliwość nie pozwala mi tego zostawić w spokoju :)

Problemów ciąg dalszy

Tydzień później chcę użyczyć znajomemu pendrive, wyjmuję 16 GB Sandiska i … nie ma wtyku USB! No jak to, przecież to slider – wtyk chowa się do środka. Poprawka. Wtyk USB osobno w kieszeni w spodniach :| Szybki demontaż obudowy i widać zerwane ścieżki. Nie jestem elektronikiem, ale prawdopodobnie nie ma szans na ponowne wlutowanie wtyku. Zapytałem więc kilku osób i pozbawili mnie wszelkich złudzeń.

Pewnie można odzyskać dane z kości pamięci, jednak MAM w miarę świeży backup, więc nie ma potrzeby. Tylko szkoda urządzenia, jakby nie patrzeć parę złotych kosztowało :P

W takim razie zmuszony byłem kupić coś na już. Wybór padł na wspomnianego PQI z USB 3.0. Pierwsze kilka dni – rewelacja. Transfery znakomite, za te pieniądze nie ma co narzekać! Niestety radość trwała krótko, gdyż po tygodniu zaczęły się problemy z wykrywaniem przez radio samochodowe i komputer.

I tak przez długi czas musiałem wtykać „do połowy”, poczekać aż zacznie mrugać i docisnąć do końca. W pewnym momencie zaczęło to być irytujące i dziś postanowiłem wysłać go na reklamację. Takie moje szczęście.

Dodatkowo kupiłem 16 GB ADATA i jak na razie jest dobrze. Oby „do trzech razy sztuka” było prawdziwe...

Zakończenie

Koniec końców, ważnych danych nie straciłem, zdecydowaną większość zachowałem na drugim dysku. Nauczony doświadczeniem zachęcam do archiwizowania danych na innych nośnikach. Pendrive to tylko pamięć służąca do przenoszenia danych, od magazynowania są dyski twarde, płyty CD/DVD czy np. popularne w ostatnim czasie dyski w chmurze (Google Drive, Dropbox, SkyDrive).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.