Blog (105)
Komentarze (523)
Recenzje (0)

Portale społecznościowe i Google+ cz.1

@deeponePortale społecznościowe i Google+ cz.117.07.2011 01:43

Kolejny portal społecznościowy powstaje, tym razem od Google czy może to być rewolucja czy raczej ewolucja - to się chyba dopiero okaże, jednak już teraz jest dużo chętnych do korzystania z tego wynalazku.

Swego czasu Google już próbował social networking jednak jakoś się nie przyjęła ich forma (Buzz!). Według mnie Buzz! był dość nieudany, za bardzo sam nie rozumiałem o co w nim chodzi i jakoś niespecjalnie się zagłębiałem - choć przyznam, że sprawdziłem minimalnie jak działa. Facebook aktualnie dominuje, nawet w naszym kraju ma się chyba dużo lepiej niż NK. W pewnym momencie jak już FB się wypromowało u nas to zaczęły się migracje NK > FB. Mimo jednak zapowiedzi użytkowników i "proroctw" jakoś NK dalej istnieje a wielu z tych użytkowników nie skasowała kont pomimo rozpoczęcia korzystania z FB. Dziwi mnie jednak fakt, że wiele marud, pisze że te portale są "be", niedobre itp a nadal z nich korzysta i to dość aktywnie. Na rynku jest jeszcze kilka innych portali społecznościowych takich jak MySpace, Grono, epuls itp. kierowanych albo do ogółu albo do konkretnej grupy osób, np tematycznie, wiekowo itd. I tak teraz NK jest passé, FB pewnie zaraz będzie passé i czas na Google+.

Przyłączenie się do G+

Dostając zaproszenie nie mogłem skorzystać odrazu ponieważ limit przyjęć został wyczerpany. No cóż, widać, że spory natłok osób musiał być albo jakaś awaria nastąpiła. Jednak dnia następnego już mogłem przystąpić do Google+. Aby w ogóle to zrobić musimy zgodzić się na połączenie konta Picasa z Google+ i od tej pory wszystko co wrzucimy w galerie Picasy pojawi się na naszym profilu (wszystko co damy jako publiczne). Zresztą profil publiczny nie różni się specjalnie od tego, który był dostępny do tej pory jako Google Profile.

Start i kręgi

Po dołączeniu do G+ jesteśmy zachęcani aby dodać znajomych do kręgów lub możemy wysłać zaproszenia do tej usługi - z czego odrazu skorzystałem i zaprosiłem kilka osób aby zobaczyć jak się sytuacja rozwinie. Cały interfejs jest na pierwszy rzut oka bardziej przejrzysty i łatwiejszy w obsłudze niż FB, jednak co dokładnie się kryje w jego głębinach to dowiem się na dniach korzystając z niego. Tutaj grupy znajomych zostały nazwane kręgami i trzeba przyznać, że wygląda to ciekawie. Na starcie mamy 4 kręgi (znajomi, rodzina, dalsi znajomi, obserwowani) i oczywiście możemy stworzyć nowe własne kręgi. Osoby możemy dodawać do kilku kręgów jednocześnie. Dzięki kręgom możemy także zarządzać treścią, którą zamierzamy udostępniać.

Strumienie

Wracając do głównej strony G+ mamy dostępne strumienie, czyli w zasadzie wpisy na naszym profilu (w sumie to prawie jak blog lub może jednak bliżej twittera). W każdym razie robiąc wpis na strumieniu musimy zaznaczyć komu go udostępniamy.

Podając adres www w wpisie automatycznie zostaje pobrane informację na temat danej strony.

Spotkania i Sparks

Oczywiście mocno promowanymi opcjami są także spotkania (czyli czat) w mocno promowanej formie video-czata. Jako że nie sprawdziłem tej funkcji jeszcze (nie miałem jeszcze z kim przetestować) to nie napiszę nic na ten temat w tej chwili, jednak postaram się ją przetestować w najbliższym czasie. Przyjże się tej usłudze i jeżeli odkryje w niej coś niezwykłego to postaram się to opisać szerzej.

I na koniec Sparks - czyli wyszukiwarka interesujących nas tematów. Wygląda to jak taki RSS w Google na interesujący nas temat. Wpisujemy co nas interesuje np. HotZlot (możemy taki temat nawet dodać do Sparks) i za każdym razem gdy klikniemy w to pojawią nam się najświeższe i najbardziej trafne odpowiedzi.

Prywatność

Google mocno zachęca do uzupełniania profilu o dane podstawowe takie jak Imię, Nazwisko, zdjęcie, szkoła, zawód itd. Czyli wg. większości zdecydowanie za dużo danych. Udostępnianie tych danych przypomina mi bardzo jedną z sesji Microsoftu z HotZlotu dotyczą social networking, że w sieci jednak zmienia się podejście, idziemy w kierunku mniejszej prywatności udostępniając coraz to więcej danych o sobie.

CDN

W najbliższych dniach będę przyglądał się tej usłudze i napisze spotrzeżenia po kilku dniach używania. Na razie porównując do FB i innych jest zdecydowanie mniejszy natłok informacji na stronach, nie ma reklam, wynalazków typu gąbki i wirtualne róże droższe od tych z kwiaciarni. Nie jestem może wielkim zwolennikiem tego typu usług jednak z Google korzystam często i akurat G+ na tę chwilę najmniej mi przeszkadza. W sieci w komentarzach do wpisów o Google+ można znaleźć wpisy typu "FB Killer", takie proroctwa próbowano już wygłaszać na temat NK, jakoś się nie sprawdziły. Wydaje mi się, że jednak wiele osób nie zrezygnuje z FB i raczej założy kolejne konto w kolejnym portalu, czyli w tym wypadku w G+. Ciekawostką jest to, że w ostatnich dniach FB blokuje narzędzia do migracji (lub jak kto woli bardziej eksportu w celu dalszego wykorzystania) do G+. Czyżby FB aż tak bardzo się bał konkurencji?

Jak już kończyłem pisać o Google+ zauważyłem, że qdominik już opisał conieco o G+: Google plus Google

Zaproszenia

Jeżeli ktoś ma ochotę na zaproszenie do G+ to proszę o PW z adresem email, który mam zaprosić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.