Blog (139)
Komentarze (2.1k)
Recenzje (0)

Przyszłość polskich technologii ma kobiecą twarz

@djDziadekPrzyszłość polskich technologii ma kobiecą twarz20.02.2019 10:14

Kobieta inżynier, naukowiec czy wynalazczyni - brzmi dumnie. Ale jeśli połączyć te tytuły z ich osiągnięciami w biznesie, można mówić o prawdziwym sukcesie kobiet w branży zdominowanej dotąd przez mężczyzn. Przykładem są finalistki konkursu Bizneswoman Roku. To one tworzą naukowe algorytmy, projektują zaawansowane urządzenia, opracowują nowe biopreparaty i nowe technologie.

Najnowsze dane Eurostatu opublikowane 11 lutego z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet w Nauce potwierdzają, że Polki znalazły się wysoko ponad średnią unijną jeśli chodzi o udział w liczbie naukowców i inżynierów w naszym kraju.

W całej Unii Europejskiej w 2017 r. z prawie 18 milionów naukowców i inżynierów 59 proc. stanowili mężczyźni, a 41 proc. kobiety. W Polsce ten odsetek wyniósł aż 48 proc. dla kobiet i 52 proc. dla mężczyzn, co daje nam 8. miejsce w zestawieniu. Tylko w pięciu państwach członkowskich większość naukowców i inżynierów stanowiły kobiety: Litwa (57 proc. kobiet), Bułgaria i Łotwa (po 53 proc.), Portugalia (51 proc.) i Dania (nieco ponad 50 proc.). Na drugim końcu znalazły się kobiety z Węgier i Luksemburga (po 25 proc.) i co zaskakuje z Finlandii (29 proc.) i Niemiec (33 proc.).

Polki mogą być więc naprawdę dumne, bo nie tylko są inżynierami, profesorami czy naukowcami, ale dodatkowo osiągają coraz większe sukcesy w biznesie związanym nowymi technologiami. Nie boją się zakładać działalności, inwestować we własne firmy, tworzyć start-upy. Laureatki wyłonione w 10 edycji konkursu Bizneswoman Roku organizowanym przez Fundację Sukces Pisany Szminką i ich kariery tę tezę potwierdzają.

Czy można wykorzystać bakterie do ochrony środowiska i jeszcze na tym zarobić? Można. To właśnie robi liderka konkursu w Nowych Technologiach, Magdalena Popowska, prezes i założycielka spółki biotechnologicznej BACTrem. Swoje naukowe doświadczenie - jest profesorem UW i Dyrektor Instytutu Mikrobiologii na Wydziale Biologii - połączyła z pasją. W ten sposób w jej firmie powstają np. biopreparaty złożone z pożytecznych bakterii, które są m.in. wykorzystywane do rozkładu substancji niebezpiecznych i odpadów, a więc służą wspomaganiu upraw rolnych.

A jak pomóc osobom uczulonym na nikiel, których na świecie jest aż 7 proc., a w samej Unii aż 15 proc.? Stworzyć firmę produkującą specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej. To właśnie udało się Izabeli Zawiszy, prezes zarządu KF Niccolum z Warszawy. Oczywiście i tu nie byłoby sukcesu bez jej entuzjazmu do rozwiązywania problemów zdrowotnych oraz szerokiej wiedzy naukowej - druga laureatka konkursu Bizneswoman Roku w Nowych Technologiach jest bowiem doktorem nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, wynalazcą i autorką czterech zgłoszeń patentowych. Stworzona przez nią marka Nuev to kosmetyki chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich.

Typowo męskie branże nie są też już wcale zarezerwowane dla płci męskiej. Światowy przemysł części samochodowych i technologie wykorzystywane w odlewniach wspiera z powodzeniem firma prowadzona przez kobietę-Polkę, także finalistkę konkursu Biznesowoman Roku. Evotec z Lublina, założona Paulę Kurant wspólnie z partnerem z Hiszpanii, skupia się na produkcji profesjonalnych pokrowców przeznaczonych dla robotów przemysłowych. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie innowacyjna technologia, z której korzystają światowe koncerny. Firma jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne.

Inną kategorią, w której Polki są coraz mocniejsze są start-upy. Choć wiele takich biznesów ma krótki żywot, kobiety nie boją się wejść na głęboką wodę i wykorzystać swoje talenty w rywalizacji z mężczyznami.

Świat nauki i biznesu połączyła z sukcesem finalistka Bizneswoman w kategorii start-up, Olga Grudniak, biotechnolog, od 2017 roku prezes firmy Biolumo z Gdyni. Jej firma tworzy urządzenie medyczne do szybkiego doboru celowanej terapii antybiotykowej dla lekarzy pierwszego kontaktu. Rozwiązanie to jest szybkie w diagnozie (6h), zautomatyzowane i niedrogie.

- To zaszczyt znaleźć się w gronie tak niesamowitych kobiet osiągających ogromny sukces w biznesie. Daje mi to pewność, że jestem na dobrej ścieżce, by również osiągnąć podobne wyniki z Biolumo - mówi. I dodaje, że prócz tego od 5 lat pracuje w laboratorium nad szeregiem badań mających na celu rozwiązanie problemu lekooporności bakterii.

Ale nauka i biznes mogą połączyć się także na płaszczyźnie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla firm. Jeśli przedsiębiorstwo chce zredukować czas opracowania strategii z 6 miesięcy do 1 dnia, a koszty projektu o 70 proc. powinno zwrócić się do Barbary Zych, właścicielki Employer Branding Institute. Jej start-up to platforma EBnavi.com, która opracowała algorytm automatycznie analizujący ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania i komunikacji. Efekt? Wynik algorytmu daje rekomendacje strategiczne dla marki, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów.

Kiedy zaczynałem swoją karierę zawodową blisko 30 lat temu, kobiety stanowiły znaczną mniejszość w branży nowych technologii. Dzisiaj na szczęście ten trend wyraźnie się zmienia i proporcje się wyrównują. Ma na to wpływ niewątpliwie coraz większa świadomość społeczeństwa, że szeroko pojęty obszar IT nie jest zarezerwowany tylko dla jednej z płci i kobiety radzą sobie w nim tak samo dobrze jak mężczyźni. Panie z którymi spotykam się na co dzień w pracy, to dzisiaj pewne siebie osoby, zdeterminowane, skoncentrowane na celu i przede wszystkim wierzące w swoje możliwości. I ta zmiana, którą obserwuję na przestrzeni lat, cieszy najbardziej. - mówi Jarosław Dąbrowski, Członek Zarządu IGT Poland.

Polskie kobiety na co dzień związane ze światem nauki i nowych technologii nie mają się więc czego wstydzić. Opracowywane przez nie rozwiązania już podbijają świat. Jak wynika z wypowiedzi laureatek konkursu, wystarczy odpowiednia motywacja, wiedza i zaangażowanie.

Z ostatniej ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika, że Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. Ponad 56 proc. z nich chce inwestować pieniądze, 23 proc. myśli o założeniu firmy. Jak pokazują historie opisanych biznesów, wiele z nich ma szanse osiągnąć sukces. Sukces pisany szminką.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.