Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Android Wear — emulator w Visual Studio i pierwsza aplikacja w Xamarinie (C#)

@djfoxerAndroid Wear — emulator w Visual Studio i pierwsza aplikacja w Xamarinie (C#)29.08.2016 20:41

Testy Motoroli Moto 360 2 w akcji Lenovo pokazały spory potencjał w aplikacjach na Android Wear. Zupełnym przypadkiem od jakiegoś już czasu grzebię się w Xamarinie, czyli platformie skierowanej do programistów .NET (C#) do tworzenia multiplatformowych aplikacji (nie tylko mobilnych). Z czystej ciekawości postanowiłem sprawdzić, jak wygląda pisanie oprogramowania na Android Wear od strony dewelopera .NET. W pierwszej kolejności potrzebny będzie nam...

Emulator

Prace nad przygotowaniem wpisu i aplikacji zacząłem jeszcze na fizycznym zegarku (więcej o testowanym Moto 360 2 ), ale niestety czas szybko zleciał i trzeba było oddać smartwatch. Na szczęście z pomocą przychodzą emulatory.

Microsoft udostępnił świetny dodatek Visual Studio Emulator for Android, który uruchamia dowolną wersję Androida na Windowsie. Dodatkowo całość oparta jest na Hyper-V, dzięki czemu emulator działać bardzo szybko, o kilka klas lepiej niż to co otrzymujemy w SDK od Googla na okienkach. Niestety...

Visual Studio Emulator for Android nie doczekał się jeszcze obsługi Android Wear, przez co trzeba na daną chwilę korzystać z emulatora dostarczonego wraz z SDK Androida. Najgorsze jest to, że na Windowsie jest spora ilość problemów z jego uruchomieniem.

Pobieranie plików

Zakładam, że już macie zainstalowanego Xamarina w Visual Studio.

W takim wypadku przechodzimy do Android SDK Managera (w Visual Studio menu Tools - Android). Tutaj klikamy na Tools-Android SDK Tools i Android SDK Platform-tools. Dodatkowo w wybranej wersji Androida (co najmniej 4.4, najlepiej wybrać najnowszą, w moim przypadku to 7.0, aczkolwiek warto mieć także wersję 6.0, która skompiluje nam projekt w VS) zaznaczamy potrzebne pakiety, pamiętając o Android Wear.

Konfiguracja emulatora

Przyszedł zatem czas na konfigurację emulatora Android Wear pod Visual Studio. Będąc już w IDE wybieramy z menu Tools - Android - Android Emulator Manager. Po uruchomieniu Android Virtual Device (AVD) Managera przechodzimy do zakładki Device Definitions.

Wybieramy dowolne urządzenie z Android Wear. Ze względu na to, że przyzwyczaiłem się już do okrągłego ekranu Moto 360 zaznaczam: Android Wear Round. Teraz stworzymy nową "maszynę wirtualną" na podstawie definicji zaznaczanego urządzenia klikając na przycisk "Create AVD..."

W nowym oknie sprawdzamy, czy mamy żądaną wersję Androida i urządzenia (w tym przypadku Android 7.0 i Android Wear). Musimy także wybrać odpowiedni skin emulatora i wersję procesora pod Android Wear, o tym ostatnim za chwilę. Warto zaznaczyć także "Use Host GPU", w moim przypadku brak tej opcji powodował nieprawidłowe wyświetlanie ekranu urządzenia na emulatorze.

CPU: ARM vs Intel Atom - Windows 10 Anniversary Update suxx

Emulować możemy dwa typu procesorów. Podstawowy to ARM z którym zapewne nie będzie żadnych problemów (poza tym, że jest wolny).

Najciekawszą opcją jest jednak emulator oparty na Intel Atom, dzięki temu, iż wspiera wirtualizację sprzętową i działa do 10x szybciej niż emulator ARM. Jest z nim jednak kilka problemów. Jeśli mamy w systemie aktywowane Hyper-V, to musimy je dezaktywować (i uruchomić ponownie system), najszybciej z linii komend:


bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

Dodatkowo musimy mieć HAXM (Intel® Hardware Accelerated Execution Manager). Silnik wirtualizacji pobieramy tutaj: Intel® HAXM. Wszsytko było by piękne gdyby nie to, że wersja HAXM w obecnej wersji (6.0.3) gryzie się z Windows 10 Anniversary Update! Na daną chwilę, osoby z najnowszą aktualizacją do Windows 10, nie są w stanie skorzystać z HAXM, a co za tym idzie uruchomić emulatora bazującego na Intel Atom. Niestety w takim przypadku zostaje tylko wybór wolniejszego emulatora ARM.

Odpalamy emulator

Jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie, wówczas na pierwszej zakładce Android Virtual Device (AVD) Managera mamy stworzony emulator Android Wear:

Wystarczy tylko kliknąć na "Start" i "Launch", aby uruchomić nasz nowiutki emulator Android Wear:

W tym momencie możemy pobawić się systemem. Tu mała uwaga, w tym momencie wybraliśmy emulator z najnowszą wersją systemu, czyli... Android Wear 2.0!

Xamarin Android Wear w Visual Studio

Przyszedł czas na uruchomienie pierwszej aplikacji na naszym emulatorze Android Wear. Klikamy na File - New- Project i z okna wybieramy Wear App (Android). Możemy także w ramach testów i nauki pobrać jeden z dostępnych projektów na stronie Xamarina.

W projekcie wybierzmy także odpowiednią wersję Androida, która skompiluje nam projekt:

Z górnej belki wybieramy stworzony emulator:

i odpalamy nasz projekt

Pierwsze uruchomienie może trochę potrwać. IDE wrzuci na Android Wear prócz naszej aplikacji także niezbędne pakiety: Mono Shared Runtime i Xamarin.Android API Support, do prac deweloperskich. Po kilku chwilach naszym oczom ukarzę się pierwsza stworzona aplikacja na Android Wear:

Podsumowanie

Android Wear to dość świeża platforma, tym bardziej framework na Xamarina to niezmiernie nowa odnoga na tej platformie. Warto dodać, że aplikacje na Android Wear można pisać w C# tylko w czystym Xamarinie, nie użyjemy tutaj Xamarin.Forms. Postawienie emulatora może sprawić trochę problemów, ale uważam, że warto. Chętni powinni spróbować swoich sił z aplikacjami na Android Weara już teraz. Aplikacje na zegarek używają wielu tych samych kontrolek, co zwykłe aplikacja na Androida. W większości przypadków apki na Android Wear współpracować będę z tymi "większymi" na smartfonie. Do wymianach danych pomiędzy nimi służy Data API i Message API, ale to już temat na inny wpis...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.