Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Nowości w C# 6 — cóż ciekawego otrzymujemy?

@djfoxerNowości w C# 6 — cóż ciekawego otrzymujemy?18.07.2016 20:57

Tak, tak, tak. C# 6 jest już z nami od jakiegoś już czasu, ale w życiu nie jest tak kolorowo i nie wszyscy mogli przejść na nowego Visual Studio 2015 tuż po tym jak się ukazał. Dodatkowo nawet jeśli ktoś już przesiadł się na najświeższe IDE od MS, to i tak nie zawsze mógł używać nowości, które wpadły wraz z C# 6.

Zatem dla niektórych będzie to przypomnienie, dla innych zapoznanie się z nowościami. Co więcej, w sieci jest wiele stron opisujących nowe elementy w C#, które... nie znalazły się w finalnym wydaniu.

Sam C# 6 nie przynosi olbrzymich zmian czy nowości. W tym wydaniu nastawiono się głównie na wprowadzenie małych ficzerów, które uprzyjemnią pracę z kodem i zmniejszą jego ilość, zwiększając przy tym czytelność.

Cóż ciekawego pojawi się zatem w wraz z C# 6?

Operator ?.

To chyba jedna z bardziej wyczekiwanych nowości w C# 6. Zmorą deweloperów tworzących w C# jest wyjątek NullReferenceException. Powoduje to często, że kod w wielu miejscach złożony jest if-ów, w których sprawdzamy czy coś nie jest nullem.

Klasycznie:


if (client != null &&
    client.Baskets != null &&
    client.Baskets.Any(x => x.Items != null && x.Items.Length > 1))
{
    Console.WriteLine("OK!");
}

Od teraz możemy zastąpić sprawdzanie czy zmienna nie jest nullem poprzez użycie operatora ?. zwanego potocznie Elvis operatorem (przekręćcie głowę, aby zobaczyć Króla RnR)

C# 6:


if (client?.Baskets?.Any(x => x.Items?.Length > 0) ?? false)
{
    Console.WriteLine("OK!");
}

Warto odnotować, że używając operatora możemy uprzyjemnić sobie życie z delegatami.

Do tej pory jeśli chcieliśmy odpalić delagat, dbając o wątki, należało zrobić to w następujący sposób:


var onChanged = OnChanged;
if (onChanged != null)
{
    onChanged(this, args);
}

Za pomocą ?. ten sam kod (thread-safe) w C# 6 napiszemy:


OnChanged?.Invoke(this, args);

Właściwości - inicjalizacja

Możemy już inicjalizować właściwości, podobnie jak w przypadku pól:


public class Customer
{
    public string First { get; set; } = "Jon";
    public string Last { get; set; } = "Snow";
}

Warto dodać, że inicjalizacja nie przebiega poprzez set, ale wartość jest nadawana bezpośrednio.

Właściwości - readonly


public class Customer
{
    public string First { get; } = "Jon";
    public string Last { get; }

    public Customer(string last)
    {
        Last = last;
    }
}

Właściwości można od teraz tworzyć bez użycia settera. W takim wypadku niejawnie tworzone jest pole readonly. Właściwość może być znacjonalizowana tylko bezpośrednio (jak wyżej) lub w konstruktorze.

String interpolation

Kolejną ciekawią nowością jest interpolacja Stringów. Zamiast używać String.Format możemy to samo zrobić w znacznie krótszy sposób:


string first = "Jon", last = "Snow";

var s_old = String.Format("{0} likes {1}", first, last);

var s_csharp6 = $"{first} likes {last} now {DateTime.Now:d}";

Metody, właściwości i indeksatory jako pojedyncze wyrażenie lambda

W C# 6 dostaliśmy możliwość zapisywania metod, będących pojedynczymi wyrażeniami, w prostej i zwięzłej formule. Oczywiście metody takie mogą również zwracać void.

Klasycznie:


public decimal AddMoney(decimal toAdd)
{
    return Money += toAdd;
}

C# 6:


public decimal AddMoney(decimal toAdd) => Money += toAdd;

Funkcjonalność ta została rozszerzona także o właściwości i indeksatory. W przypadku tych pierwszych tworzymy wyliczanlne właściwości (tylko do odczytu).

Klasycznie:


public string FullName
{
    get
    {
        return First + " " + Last;
    }
}

C# 6:


public string FullName => First + " " + Last;

W ten sposób otrzymujemy znacznie lżejszy kod od strony wizualnej. Czytelność jest już jednak miejscami dyskusyjna.


public class Customer
{
    public string First { get; } = "Jon";
    public string Last { get; } = "Snow";
    public decimal Money { get; set; } = 100;
    private string[] values = new string[100];
    
    //metody
    public decimal AddMoney(decimal toAdd) => Money += toAdd;
    public void Print() => Console.WriteLine(FullName);
    //właściwości 
    public string FullName => First + " " + Last;
    //indeksator
    public string this[long id] => id >= 0 && id < values.Length ? values[id] : null;

}

Using static

W najnowszej wersji C# możemy korzystać z fleczeru, który pozwala na używanie dostępnych statycznych elementów w klasach czy Enumach.

Klasycznie:


class Program
{
    static void Main()
    {
        Console.WriteLine(Math.Sqrt(10));
        Console.WriteLine(DayOfWeek.Friday - DayOfWeek.Monday);
    }
}

C# 6:


using static System.Console;
using static System.Math;
using static System.DayOfWeek;
class Program
{
    static void Main()
    {
        WriteLine(Sqrt(10)); 
        WriteLine(Friday - Monday); 
    }
}

W ten sposób można jednak łatwo skomplikować sobie życie.

Pytanie: czy Sqrt(10) przejdzie do metody z klasy System.Math czy Program, a może wyskoczy wyjątek przy kompilacji?

using static System.Console;
using static System.Math;
using static System.DayOfWeek;

class Program
{
    static void Main()
    {
        WriteLine(Sqrt(10));
        WriteLine(Friday - Monday);
    }

    int Sqrt(int x)
    {
        return x - 3;
    }
}

Ficzer całkiem ciekawy. Z jednej strony zmniejsza ilość kodu i poprawia jego czytelność, ale z drugiej może wprowadzać pewnie niejasności w zrozumieniu kontekstu. Using static zapewne najlepiej nada się do użycia dla kilku ściśle wybranych klas, aby nie utrudnić analizy kodu.

nameof

C# 6 wprowadza również wyrażenie nameof, które zwraca stringa będącego nazwą zmiennej, właściwości, klasy czy metody:


return nameof(var1) //"var1"

return nameof(collection.Item.Index) //"Index"

Idealnie nada się do wywołania PropertyChanged, wyrzucania wyjątków z informacją o nazwie zmiennej, czy operując na typach generycznych


if (value== null) throw new ArgumentNullException(nameof(value)+ " is null :(");

Filtrowanie wyjątków

W nowej wersji języka dostaliśmy możliwość dodawania filtrów do wyjątków:


try
{
	throw new Exception("My exception");
}
catch (Exception ex) when (ex.Message == "My exception")
{
	Console.WriteLine("My exception caught");
}
catch (Exception ex) 
{
	Console.WriteLine("Other exception caught here");
}

Pozostałe zmiany:

[list] [item]nowe, bardziej przyjazne inicjalizery do słowników:

Klasycznie:


var dic = new Dictionary<string, int> {
    {"x", 1},
    {"y", 2}
};

C# 6:


var dic = new Dictionary<string, int> {
    ["x"] = "1",
    ["y"] = "2",
};

[/item][item]await w catch i finally

C# 6 pozwala już na używanie await w blokach catch i finally. Podobno Microsoft użył sporej dawki magii, aby to zaimplementować (na początku twierdzili, że się nie da), ale finalnie udało się:


try
{
    …
} 
catch(Exception e)
{
    await LogAsync(e); 
}
finally
{
    await Close();
}

[/item] [item]stworzone Extension methodAdd w kolekcji zostanie użyte przy inicjalizacji kolekcji:


namespace MyExtensions
{
    public static class DicExt
    {
        public static void Add(this Dictionary<string, int> dic, int value)
        {
            dic.Add("Number " + no.ToString(), value);
        }
    }
}

using MyExtensions

var dic = new Dictionary<string, int> { 1, 4, 10 };

[/item][item]do numerów z błędami w #pragma warning disable/restore doszedł opcjonalny prefix "CS" [/item][item]usprawniono mechanizm przeciążeń[/item] [/list]

To tyle :) Nie wszystkie zmiany są szczególnie ciekawe, a kilka z nich może nawet delikatnie utrudnić późniejszą analizę kodu, jeśli będą używane w nadmiarze i w niewłaściwy sposób. Metody, właściwości i indeksatory jako pojedyncze wyrażenie lambda - tutaj jeśli za dużo zechcemy upchać do wyrażeń, wówczas otrzymamy jednolinijkowe potwory. W przypadku using static trzeba uważać na to, aby niechcący nie pomieszać kontekstów, co innego że ficzer jest racze zbędnym bajerem w codziennym kodowaniu.

Ogólnie warto jednak odnotować, że pojawił się nareszcie Elvis, który zapewne będzie często używany przez programistów. Również zmiany we właściwościach są ciekawą opcją, podobnie jak nameof i interpolacja stringów. Pozostałe rzeczy są raczej małymi ułatwieniami, których możemy nawet nie zauważyć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.