Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

@djfoxerTania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł27.12.2019 20:54

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.

Obraz Pexels z Pixabay
Obraz Pexels z Pixabay

Jak to powinno być?

Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.

A jak jest?

Trudno jednoznacznie powiedzieć, gdyż punkty z tanią prasą nie zdradzają szczegółów skąd biorą prasę do odsprzedaży, zasłaniając się tajemnicą handlową. Jednakże, nie działają oni niezgodnie z prawem. Przy wszelakich kontrolach, przedstawiciele przedstawiają najczęściej faktury z zakupu towaru ze skupów makulatury. I ciężko im cokolwiek zrzucić. Policja nie może nic w takich przypadkach zrobić.

Sam "wyciek" prasy może być wszędzie i na skupie makulatury, ale także u dystrybutora czy nawet w drukarni lub u wydawcy, który może również takie gazety skupować.

Wydawnictwa tracą

Wydawnictwa twierdzą, że obrót "nielegalną" prasą to co najmniej kilka procent z ogółu sprzedawanych czasopism. Ciągnie to za sobą milionowe straty. Dystrybutorzy przy zwrotach skrupulatnie ważą zwracaną prasę i próbują zabezpieczyć się na różnie sposoby (oznaczenia farbą, cięcie papieru) przy oddawaniu prasy na makulaturę. Jak widać, nieskutecznie.

Wydawnictwa się bronią

W wielu czasopismach, które są chętnie kupowane w drugim obiegu, zamieszcza się w stopce ostrzeżenie. Jest ono skierowane do sprzedawców, którzy sprzedają prasę po niższej cenie niż ta, jaka widnieje na okładce:

Wydawnictwo ostrzega P.T. Sprzedawców, ze sprzedaż numerów aktualnych i archiwalnych pisma po innej cenie niż wydrukowana na okładce jest działaniem na szkodę wydawcy i skutkuje odpowiedzialnością karną i cywilną.

Radcy prawni dystrybutorów prasy uznają, iż ten zapis jednoznacznie określa sprzedaż w punktach z "tanią prasą" za nielegalny. Z drugiej strony, od dawna nie pamiętam, kiedy cena zakupionej książki w sieci czy nawet w Empiku, zgadzała się z ceną na okładce...

"Tania prasa" to sprzedaż makulatury

Organy ścigania twierdzą, że podczas wymiany prasy na skupie makulatury, a następnie zakupieniu takiego "towaru" przez handlarzy, zapisy prawne tracą na znaczeniu. To, że ktoś znalazł chętnego na zakup makulatury na sztukę, nie może być karalne. Z drugiej strony wydawcy argumentują, iż sprzedaż prasy na makulaturze to nie handel papierem śniadaniowym, a prasą, która podlega prawom autorskim. Z jednej strony padają oskarżenia o handel kradzionym towarem, z drugiej mowa jest o sprzedaży makulatury na sztuki.

Na froncie bez zmian, a CD-Action za 2zł

Temat mnie o tyle zaciekawił, iż nawet zakup przecenionej prasy w miastach nie jest ciągle problemem. Wystarczy zajść do takiego punktu, który faktycznie jest najczęściej bez szyldu, ale w miejscu widocznym i dostępnym, aby zakupić wybrane czasopismo po niższej cenie, często znacznie niższej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kupić np. CD-Action z jeszcze aktywnym kodem na gry za 4-5zł lub starszy numer nawet za 2zł! Przypominam, że obecnie cena kioskowa to około 11zł! Samo CD-Action również umieszcza notkę o odsprzedaży, ale to chyba nikogo nie obchodzi...

Kupno CD-Action za 4zł, z jeszcze aktywnym kodem na gry, nie jest dziś żadnym problemem

Swego czasu wysłałem nawet maila do CD-Action z pytaniem, jak oni to widzą, ale nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Możliwe, że temat jest nie do rozstrzygnięcia z obecnymi przepisami. Chyba, że jest inaczej i na odsprzedaży zwrotów zyskują wszyscy w dobie odchodzenia od papierowej prasy. Kto wie...

Wpis powstał na bazie artykułów:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.