Blog (173)
Komentarze (5.4k)
Recenzje (1)

Czarny piątko-cyber-weekend

@januszekCzarny piątko-cyber-weekend22.11.2018 11:44

Zainspirowany TYM felietonem na Spider’sWeb postanowiłem zabrać głos w sprawie czarnego piątku. Już w pierwszym akapicie autor felietonu zdradza nam "wielką tajemnicę handlu", czyli podejście obsługi sklepów do klientów bo użył określenia "łapać". Faktycznie - u nas klientów się "łapie" a nie "obsługuje". Zestawmy to z etosem subiekta z "Lalki" (Marczewski) i przemyślmy ten problem w ciszy.

Zawód handlowca znika. Zawodowych kupców zastępują ludzie, którzy czasami tylko, wykonują zajęcie handlowca. Podobnie jak to się stało z kelnerami... To jednak temat na inną okazję. Skupmy się na polemice z felietonem, którego autor, resztę tekstu konsekwentnie poświęca na krytykę sprzedawców. Używa przy tym takich określeń jak: "zrobić w konia", pisze, że sklepy wymuszają na nas zakupy etc. Aby udowodnić swoją tezę o tym, że "Polskie sklepy nie umieją w Black Friday" buduje swoją definicję:

"Otóż cała idea Black Friday czy Cyber Monday polega na tym, że… jest to jeden dzień. Jeden dzień, w czasie którego sklepy mogą sobie pozwolić na znaczące obniżki, bo zrekompensuje je im efekt skali. Innymi słowy – towar kupi tylu klientów, że sklepom opłaca się na ten jeden dzień w roku obniżyć ceny niemalże do poziomu cen hurtowych".

Czarny piątko-cyber-weekend w 2019 roku :)
Czarny piątko-cyber-weekend w 2019 roku :)

"Czarny piątek" - historia prawdziwa

Określenie "czarny piątek" po raz pierwszy pojawiło się na określenie krachu na rynku złota w USA, który wydarzył się w piątek 24 września 1869 roku. Jak widać „czarny piątek” nie oznaczał niczego dobrego. Przenieśmy się w czasie o 81 lat do przodu. Jest rok 1950. Dwa dni po Święcie Dziękczynienia, obchodzonym w Stanach Zjednoczonych w czwarty czwartek listopada, w Filadelfii miał się odbyć mecz futbolu amerykańskiego pomiędzy drużynami Army Black Knights (drużyna akademii wojsk lądowych w West Point) a Navy Midshipmen (drużyna akademii marynarki wojennej w Annapolis).

Z tej okazji, do miasta, przyjechało, już dzień wcześniej, bardzo dużo ludzi. Na tyle dużo, że policja filadelfijska nazwała chaos jaki zapanował w mieście tego dnia „czarnym piątkiem”. Kupcy jednak nie narzekali bo klientów było tak dużo, że tego dnia, sklepy w Filadelfii odnotowały rekordowe obroty. Lokalni kupcy detaliczni zaczęli używać określenia „czarny piątek” na poświąteczny piątek (piątek po Święcie Dziękczynienia), w którym uzyskiwali jedne najwyższych w całym roku obroty. Przez następne dekady to określenie funkcjonowało lokalnie. W międzyczasie bezskutecznie próbowano zmienić negatywnie postrzeganą nazwę „czarny piątek” na „wielki piątek” (ang „Big Friday”).

„Czarny piątek” przyjął się jednak mocno. Pojawiła się legenda, że to określenie pochodzi od tego, w jaki sposób zapisywano zyski i straty w księgowości. Zyski zapisywano kolorem czarnym a straty czerwonym. W pierwszej połowie lat 80-tych XX wieku, ta wersja „czarnego piątku” zaczęła rozpowszechniać się w całych Stanach Zjednoczonych, na określenie jednego z dwóch weekendów w roku, kiedy handel detaliczny ma najwyższe obroty. Ten drugi to weekend przed świętami Bożego Narodzenia. Potem, już na przełomie wieków rozeszło się to po całej naszej globalnej wiosce :)

O co tutaj chodzi?

W przypadku USA mamy więc dwa weekendy w roku, kiedy sklepy detaliczne mają najwyższe obroty. Sklepy jednak konkurują ze sobą i dlatego poszczególni kupcy muszą zachęcić klientów, aby Ci odwiedzili ich sklepy a nie sklepy konkurencji. Tutaj na scenę wchodzi marketing. Początkowo nikt nawet nie myślał o tym aby obniżać ceny za to sklepy otwierano coraz wcześniej, najpierw w piątek o świcie a w następnych latach nawet w czwartek po południu aby klienci mogli udać się na zakupy zaraz po świątecznym posiłku z indykiem jako daniem głównym. Następnie zrobił się z tego cały handlowy weekend a potem dodano do tego także poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, który został nazwany „Cyber Monday” (w 2005 roku).

Podsumujmy. W „Black Friday” i „Cyber Monday” nie chodzi o rabaty, przeceny i obniżki tylko o to, że jest to jeden z weekendów, w którym handel detaliczny w USA ma najwyższe w całym roku obroty. Dlatego konkurujące o klienta sklepy robią co się da aby ściągnąć do siebie jak najwięcej klientów. Nie ma to nic wspólnego z efektem skali i obniżaniem ceny na jeden dzień. Niska cena na ulotce, wysoki rabat w reklamie są tylko i wyłącznie wabikiem. Jednym z wielu stosowanych w nowoczesnych marketingu. I te wabiki działają na nas przez cały rok a nie tylko w czwarty piątek i czwarty poniedziałek listopada. A o tym jak język marketingu omija rzeczywistość napisałem kiedyś w dwóch innych wpisach (tutaj i tutaj).

Przypomnę tylko jeden obraz za 100 słów. Na zdjęciu poniżej znajduje się supernowoczesna i superinnowacyjna bezprzewodowa słuchawka prysznicowa:

supernowoczesna i superinnowacyjna bezprzewodowa słuchawka prysznicowa
supernowoczesna i superinnowacyjna bezprzewodowa słuchawka prysznicowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.