Blog (173)
Komentarze (5.4k)
Recenzje (1)

Kod dostępu

@januszekKod dostępu14.08.2011 01:25

W ciągu ostatnich dni wydarzyły się dwie istotne dla mnie rzeczy. Zacząłem używać menadżera haseł (oczywiście - w chmurze) i podpisałem z pewnym bankiem umowę kredytu hipotecznego. Dziwnym zrządzeniem losu te dwie sprawy na pewnym poziomie połączyły się ze sobą a ja stanąłem w rozkroku - jedną nogą jestem w XX wieku a drugą w XXI w.

Dopóki nie podjąłem trudu inwentaryzacji wszystkich używanych przeze mnie par loginów/haseł to nie zdawałem sobie sprawy ile tak naprawdę ich jest i jak one często w jakiejś konfiguracji częściowo lub całościowo pokrywają i dublują się ze sobą. Po kilku tygodniach używania menadżera haseł odkryłem, że moja inwentaryzacja nie była pełna. Co jakiś czas jeszcze okazuje się, że trafiam na kolejną stronę, o której wcześniej nie pamiętałem. Do dziś nazbierało się już ponad 30 par login/hasło... Menadżer haseł, działający w chmurze, dzięki czemu mam do niego dostęp przez Sieć. Nie będą pompować tego wpisu aby oddać głębię mojej satysfakcji i opisać pozytywne wrażenia - tylko wyjaśnię, że po raz drugi od dłuższego czasu trafiłem na coś - co idealnie i perfekcyjnie trafiło w moje potrzeby (ostatni raz czułem to po tym jak, w drodze kupna, stałem się użytkownikiem czytnika ebooków Kindle).

Do tej pory korzystałem z kilku rachunków w trzech różnych bankach. Każdy z nich ma pewien, akceptowalny dla mnie standard dostępu do rachunku oraz dodatkowej autoryzacji zlecanych w tym kanale operacji bankowych poprzez kody jednorazowe przesyłane przez sms. Opiszę krótko ten standard: dostęp do oglądania rachunku wymaga podania odpowiedniego loginu i hasła a wykonywanie operacji innych niż podglądanie salda oraz przeglądanie historii rachunku wymaga ich potwierdzenia przez jednorazowe hasło wysyłane przez bank w wiadomości tekstowej na telefon komórkowy. Dla mnie jest to akceptowalny kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą korzystania bo nawet gdyby moje hasła z chmury zostały skompromitowane to i tak nie wystarczą aby np wypłacić z konta pieniądze.

Jeszcze tydzień temu wydawało mi się, że nic nie jest w stanie przekonać mnie do tego abym zaczął korzystać z usług banku, którego rozwiązania dostępowe są co najmniej dekadę za opisanym akapit wyżej standardem. Wydawało mi się bo umowa kredytu banku, z którego usług zdecydowałem się skorzystać, uzależniała obniżenie marży od tego czy klient skorzysta z promocji polegającej na założeniu i aktywnym korzystaniu z rachunku ROR w tym banku. Ponieważ taka obniżka marży to lekko kilka tysięcy złotych w mojej kieszeni a to jak wiadomo jest mocny i konkretny argument więc siłą rzeczy zostałem posiadaczem i użytkownikiem takiego rachunku. Okazało się to swoistego rodzaju wsteczną podróżą w czasie do XX wieku bo dostęp do rachunku przez Internet realizowany jest w oparciu o login (i to taki, który ciężko jest zapamiętać) oraz jednorazowy kod z karty zdrapki (tak - kod jednorazowy, wydrapany z plastikowej karty potrzebny jest do zalogowania się do systemu). I tak to teraz u mnie wygląda - z jednej strony technologia z XX wieku - plastikowa karta kodowa na której musze sobie wydrapywać jednorazowe kody a z drugiej XXI wiek - czyli chmura, w której przechowuję swoje hasła. Jedyne co w tej sytuacji mi pozostaje to wiara, że zanim skończę spłacać ten kredyt bank znajdzie drogę do XXI wieku...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.