Blog (393)
Komentarze (5k)
Recenzje (0)

Apple podaje wyniki finansowe za 1Q 2015...

@macminikApple podaje wyniki finansowe za 1Q 2015...28.01.2015 13:17

W dniu wczorajszym (27 stycznia) Apple przedstawiło wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku 2015. Pierwszy kwartał roku finansowego Apple rozpoczyna się w październiku i kończy w grudniu, obejmując okres z gorączką przedświątecznych zakupów i z tego też powodu zazwyczaj jest najlepszym kwartałem w roku finansowym Apple. Do bardziej intensywnych zakupów zachęca też prezentacja nowych produktów, która odbywa się tuż przed rozpoczęciem kolejnego roku finansowego Apple.

Nikt nie był zaskoczony faktem, że wyniki finansowe zaprezentowane przez sadowników są dobre i zdecydowanie przewyższają prognozy analityków jak i samego Apple.

Apple zakładało przychód w wysokości 66.5 mld USD. Przychód realny wyniósł 74.6 mld USD.
Apple zakładało przychód w wysokości 66.5 mld USD. Przychód realny wyniósł 74.6 mld USD.

Apple odnotowało przychód w wysokości 74,599 mld USD i zysk netto w wysokości 18 mld USD. Wyniki te są zdecydowanie lepsze niż w analogicznym okresie 2014 roku, gdy Apple odnotowało przychód w wysokości 57,594 USD oraz zysk netto 13,1 mld USD.

Wyniki sprzedaży 1 kwartał 2014 rok i 1 kwartał 2015
Wyniki sprzedaży 1 kwartał 2014 rok i 1 kwartał 2015

Przedstawione wyniki wskazują, że sprzedaż zagraniczna stanowiła 65% przychodów w omawianym kwartale. Bardzo ciekawie przedstawia się "mapa przychodów" Apple, zwłaszcza w kontekście olbrzymiego rynku chińskiego. W stosunku do czwartego kwartału 2014 roku, przychody z rynku amerykańskiego wzrosły o 55%, z rynku europejskiego o 66%, japoński rynek odnotował wzrost o 57%, kraje Azji i Pacyfiku to wzrost o 145% i wisienka na torcie - rynek chiński to wzrost o 157%. Jak wynika z powyższego, podejmowane przez Apple działania ukierunkowane na wzrost sprzedaży produktów i usług w Azji, a zwłaszcza w Chinach przynosi już wymierne efekty i przypuszczam, że nie mały wpływ na to miał iPhone 6+ z dużym ekranem, które uwielbiają mieszkańcy krajów azjatyckich.

Przypuszczam, że to nie koniec ekspansji Apple na tym rynku, albowiem kilka dni temu Angela Ahrendts (Senior Vice President Retail and Online Stores) zachęcała pracowników Apple do pracy w oddziałach Apple zlokalizowanych na terenie Chin, a Apple ciągle podejmuje działania mające na celu rozbudowę sieci sprzedaży i infrastruktury w Państwie Środka.

Angela Ahrendts - Senior Vice President Retail and Online Stores
Angela Ahrendts - Senior Vice President Retail and Online Stores

Od dłuższego okresu czasu iPhone stanowi o finansach Apple. Wobec rosnącej sprzedaży telefonów fakt ten może cieszyć choć zarząd firmy powinien się niepokoić tym, że obecna oferta Apple nie ma drugiego produktu, który mógłby pociągnąć firmę w przypadku ewentualnego "potknięcia" na telefonie. Osobiście nie sądzę, by Apple Watch miał szansę na stanie się równie dochodowym produktem co iPhone choć kto wie, iPadowi też nie wróżono wielkiej kariery.

W pierwszym kwartale 2015 roku Apple sprzedało 74,468 mln sztuk telefonów, które wygenerowały 51,182 mld USD przychodu. Tym samym Apple sprzedało o 23 mln sztuk telefonów więcej, niż w analogicznym okresie 2014 roku.

Wyniki sprzedaży iPhonea
Wyniki sprzedaży iPhonea

Od blisko roku zastanawiam się, co Apple zrobi z kurczącą się sprzedażą iPada. Sprzedaż tabletów Apple ciągle się kurczy i choć w pierwszym kwartale 2015 roku Apple sprzedało 21,4 mln swoich tabletów, jest to wynik o blisko 5 mln słabszy niż w analogicznym okresie 2014 roku, gdy Apple sprzedało 26 mln tabletów. Spadek sprzedaży tabletów nie jest tylko domeną Apple, gdyż ogólnie rynek tych urządzeń złapał swoistą "zadyszkę". Wydaje się, że wbrew przewidywaniom Jobsa, tablety jednak nie staną się pełnoprawnymi zamiennikami komputerów przenośnych. Urządzenia te są także mniej chętnie wymieniane na nowe modele, a producenci nie mają pomysłu jak zachęcić użytkowników do wymiany swoich urządzeń na nowsze.

W przypadku produktów Apple przypuszczam, że trend spadkowy nie ulenie gwałtownej zmianie tym bardziej, że coraz więcej użytkowników iPada Mini deklaruje chęć zastąpienia swoich iPadów iPhonem 6+. Być może sytuacja poprawi się nieco po wprowadzeniu na rynek większego iPada z ekranem około 12", ale to ciągle kwestia plotek, spekulacji i radosnej twórczości osób zajmujących się renderingiem.

Wyniki sprzedaży iPada.
Wyniki sprzedaży iPada.

Sprzedaż komputerów Apple to ciągle fenomen. Apple ewidentnie ciągle idzie pod prąd. Dotychczasowi giganci ograniczają produkcję komputerów lub z niej rezygnują argumentując to słabnącym popytem na komputery, natomiast Apple z kwartału na kwartał sprzedaje coraz więcej swoich komputerów.

W pierwszym kwartale roku 2015 Apple sprzedało 5,519 mln komputerów, a więc niemal o 1 milion więcej niż w analogicznym okresie roku 2014. I wszyscy byliby niesamowicie szczęśliwi gdyby nie fakt, że w świetnym, pierwszym kwartale 2015 roku sprzedano ich niemal tyle samo co w przeciętnym, czwartym kwartale 2014 roku. Bardzo ciekawy jestem sytuacji komputerów Mac w następnym raporcie finansowym firmy Cupertino i tego, czy tendencja wzrostowa będzie utrzymana, czy też sytuacja ulegnie zmianie.

Sprzedaż komputerów Mac
Sprzedaż komputerów Mac

To już drugi raport Apple, nie uwzględniający kategorii "iPod". Apple zrezygnowało z produkcji iPoda Classic, a pozostałe modele legendarnego niegdyś odtwarzacza stanowią tak naprawdę niewielki udział w zyskach Apple. Stąd też w obecnym raporcie pojawiła się rubryka "inne produkty" obejmujące iPody, Apple TV, słuchawki Beats i rozmaite akcesoria z logiem nadgryzionego jabłuszka. Trochę szkoda, że nie przedstawione są bardziej szczegółowe dane dotyczące sprzedaży słuchawek przejętego w ubiegłym roku producenta Beats Electronics. Wydaje mi się, że kwestia produkcji słuchawek wcale nie była główną ideą kupienia Beats.

Jak wynika z raportu, Apple sprzedało nieco mniej "dupereli" (jak mawia mój kolega), które przyniosły firmie 2,689 mld przychodu, a więc o niecałe 200 mln mniej niż w analogicznym okresie roku 2014. I chciałbym tu napisać, że klienci czekają na nowe Apple TV i czekają na nowy, rewolucyjny produkt w tej kategorii. Problem w tym, że nieśmiało wspomina się o jakiejś aktualizacji Apple TV, które w mojej ocenie nie stanowi na chwile obecną wielkiej konkurencji dla telewizorów Smart TV. No chyba, że konkurencja opiera się tylko i wyłącznie na cenie.

Na koniec podsumowania warto jeszcze wspomnieć o wszelkiego rodzaju usługach jakie świadczy Apple i z jakich generuje przychody. Są to przychody ze sprzedaży oprogramowania. książek, muzyki, serwisu i licencji. W tej kategorii znalazła się też usługa Apple Pay, przy pomocy której użytkownicy mobilnych urządzeń Apple mogą dokonywać bezgotówkowych płatności, głównie na terenie USA. Niestety Apple jeszcze nie podało bliższych informacji dotyczących wpływów z usługi Apple Pay na ogólny przychód firmy. Zapewne nie jest on jeszcze jakiś zauważalnie ogromny, gdyż realnie zaczęła ona działać pod koniec pierwszego kwartału 2015 roku. Przychód Apple z tytułu rozmaitych usług wyniósł w omawianym kwartale 4,799 mld USD, co jest wynikiem nieco lepszym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy wykazano przychód w wysokości 4,397 mld USD z tego tytułu.

Sytuacja finansowa Apple jest wręcz fenomenalna i trudno tu znaleźć firmę mogącą poszczycić się tak dobrymi zasobami finansowymi jak Apple. Marża brutto na produkty Apple wyniosła imponujące 39,9% co w razie ewentualnych problemów daje pewne możliwości manewru "zwiększające" atrakcyjność sprzedawanych produktów. Apple wykazało, iż posiada 178 mld USD w gotówce i płynnych papierach wartościowych. Kwota ta jest większa niż zasoby niejednego, europejskiego państwa i bynajmniej nie chodzi tu o kraje uznawane za biedniejsze.

Luca Maestri - Senior Vice Preisdent and Chef Financial Officer
Luca Maestri - Senior Vice Preisdent and Chef Financial Officer

Jak oświadczył Luca Maestri (Senior Vice President and Chef Financial Officer), Apple w ubiegłym roku wydało 8 mld USD na skup własnych akcji co przyniosło inwestorom zysk w wysokości 57 mld USD w roku 2014.

Nowojorska giełda papierów wartościowych jeszcze nie rozpoczęła pracy, jednakże inwestorzy przyjęli przedstawione wyniki optymistyczne i notowania Apple w trybie "after hours" wzrosły o ponad 4%.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.