Blog (393)
Komentarze (5k)
Recenzje (0)

Apple zmienia politykę serwisową dotyczącą urządzeń po kontakcie z cieczą.

@macminikApple zmienia politykę serwisową dotyczącą urządzeń po kontakcie z cieczą.05.12.2020 19:46

Zaledwie 5 dni temu okazało się, że Apple zapłaci 10 mln Euro grzywny za wprowadzanie klientów w błąd co do wodoodporności sprzedawanych telefonów. Stosowna notka pojawiła się także na łamach DP - "Apple zapłaci wielomilionowa karę. Chodzi o wodoodporność iPhone... i pod wielu komentujących stwierdzało, że kara jest za mała, że tego typu oszustwo to proceder stosowany masowo przez producentów telefonów komórkowych i... że po zapłaceniu kary, nic się nie zmieni.

A jednak...

Jeszcze przed wspomnianymi powyżej informacjami, Apple zmieniło zasady związane z obsługą urządzeń ze śladami kontaktu cieczy. Co ważne, zmiany dotyczą tylko urządzeń spełniających normy IP67 oraz IP68, a więc w praktyce to wszystkie modele iPhonów poczynając od modelu 7 w górę.

  • Modele 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XR oraz model SE2 powinny spełniać normę IP67 (IEC 60529) — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 1 metra i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele XS, XS Max, 11 powinny spełniać normę IP68 (IEC 60529) — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 2 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele 11 Pro, 11 Pro Max powinny spełniać normę IP68 — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 4 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele 12 mini, 12, 12 Pro i 12 Pro Max powinny spełniać normę IP68 — urządzenie jest chronione przed skutkami zanurzenia w wodzie na głębokości do 6 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.

Co ważne, Apple niezmiennie podaje od kilku lat informację:

Odporność na zachlapanie, wodę i kurz nie są właściwościami trwałymi, a odporność może spaść w wyniku normalnego zużycia.

Obowiązujące dotychczas procedury zakładały, że w przypadku stwierdzenia, iż urządzenie dostarczone do serwisu miało kontakt z cieczą, klient tracił prawa do naprawy gwarancyjnej urządzenia, a także tracił prawa do roszczenia z tytułu prawa konsumenckiego — Rękojmi.

Z reklamy iPhone 12
Z reklamy iPhone 12

Zgodnie z nowymi wytycznymi, właśnie ten ostatni element się zmienił i w obecnie ślady kontaktu z cieczą nie wykluczają możliwości skorzystania z rękojmi. Choć gwarancja producenta nie obejmuje naprawy urządzenia ze śladami kontaktu z cieczą, sytuacja ta nie wyklucza możliwości obsługi urządzenia na zasadach prawa konsumenckiego.

Ale że jak?

Otóż w przypadku dostarczenia urządzenia do serwisu autoryzowanego Apple, serwisanci zobowiązani są do dokonania inspekcji urządzenia pod kątem kontaktu z cieczą.

Jeśli stwierdzą, że urządzenie miało kontakt z cieczą, muszą stwierdzić, czy zgłaszana przez użytkownika usterka wynika z wady urządzenia, czy może być spowodowana przez kontakt z cieczą. W przypadku stwierdzenia, że urządzenie nosi ślady kontaktu z cieczą, lecz nie miały one wpływu na zgłaszaną usterkę, a sytuacja, w której doszło do kontaktu z cieczą, nie przekraczała opisanych powyżej norm, naprawa może być realizowana w ramach prawa konsumenckiego, choć urządzenie będzie musiało przejść szczegółową ocenę i diagnostykę.

Zdjęcie ze strony iFixiIt.
Zdjęcie ze strony iFixiIt.

Być może nie jest to jeszcze zmiana taka, na jaką liczą konsumenci, jednak jest to już pewnie "światełko w tunelu". O ile dotychczas ślady kontaktu z cieczą definitywnie kwalifikowały urządzenie do odpłatnej naprawy (najczęściej wymiany na wolne od wad), o tyle obecnie może zostać naprawione/wymienione przez Apple. A to już jeden, mały krok do przodu...

Wspomniana zmiana dotyczy krajów UE oraz Wielkiej Brytanii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.