Blog (393)
Komentarze (5k)
Recenzje (0)

Rynek mobilnych gadżetów się rozwija

@macminikRynek mobilnych gadżetów się rozwija24.02.2016 23:13

Od pewnego czasu zaczynam obserwować modę na rozmaite inteligentne opaski i smart zegarki. Od kilku lat jestem fanem rozmaitych krokomierzy monitorów aktywności, jednak ciągle jestem wierny Nike Fuelband. Producenci tego typu gadżetów nie zamierzają stać w miejscu i na rynku pojawia się coraz więcej, mniej lub bardziej wymyślnych urządzeń o rozmaitej funkcjonalności. Wraz ze wzrostem zainteresowania opaskami i zegarkami, zaczęły spadać też ich ceny. Produci opasek nie mogą jednak spać spokojnie, gdyż i smart zegarki stały się dosyć poważnym konkurentem. Nie tylko oferują one większą funkcjonalność, ale mogą być bardziej praktycznie w codziennym użytkowaniu. Ich najsłabszym elementem są ceny (też już nie zawsze) oraz konieczność dużo częstszego ładowania niż ma to miejsce w świecie inteligentnych opasek.

Być może właśnie dlatego, wiele osób wątpiło w sukces smart zegarków traktując je jako chwilową modę, czy gadżet dla ludzi nie potrafiących rozsądnie wydawać pieniędzy. Wszystko jednak wskazuje na to, że moda na smart zegarki nie ma się ku końcowi, a wręcz przeciwnie, rynek ten bardzo dynamicznie się rozwija, a ostatni raport IDG (International Data Corporation) wskazuje, że to naprawdę imponujący rozwój.

W 2014 roku, a więc jeszcze przed rynkowym debiutem Apple Watch, łącznie sprzedano 28.8 mln inteligentnych urządzeń wykorzystywanych do rozmaitego monitoringu naszej dziennej aktywności i parametrów życiowych. Ilość ta wydaje się być wcale nie mała, jednak w roku 2015 sprzedano aż 78.1 mln takich urządzeń, co daje imponujący wzrost sprzedaży na poziomie 171,6%.

Sprzedaż w mln sztuk.
Sprzedaż w mln sztuk.

Skoro rynek tak dobrze się prezentuje, to warto się uważnie przyjrzeć, kto na nim gra teraz pierwsze skrzypce. W 2014 roku bez wątpienia liderem był Fitbit. Opaski i urządzenia monitorujące Fitbit cechują się ciekawym wzornictwem, naprawdę solidnym wykonaniem i świetnym oprogramowaniem działającym niemal na każdej współczesnej platformie, czy to mobilnej czy na komputerowej. Być może to sprawiło, że to właśnie urządzenia od tego amerykańskiego producenta były najczęściej sprzedawanymi urządzeniami w 2014 roku - bo aż 10.9 mln urządzeń Fitbit znalazło swoich użytkowników. Dużo ? Owszem. Co jednak powiedzieć o tym, że w 2015 roku Fitbit sprzedał aż 21 mln tego typu urządzeń !

Fitbit znany z produkcji opasek dla aktywnych, wchodzi na rynek smartwatchy. Czy nowa Opaska Alta i zegarek Blaze pomogą zachować pozycję lidera w 2016 roku ?
Fitbit znany z produkcji opasek dla aktywnych, wchodzi na rynek smartwatchy. Czy nowa Opaska Alta i zegarek Blaze pomogą zachować pozycję lidera w 2016 roku ?

Miejsce drugie ? Można by napisać, że po Fitbicie było długo, długo, długo nic, a później Samsung. Już na początku roku 2014 na rynki trafił smart zegarek koreańskiego producenta oraz dosyć ciekawa opaska służąca do monitoringu aktywności. Umożliwiło to Samsungowi sprzedaż 2.7 mln tego typu urządzeń, co jak na debiut należy uznać jako bardzo dobry wynik. Sprzedaż urządzeń Samsunga nie rozwijała się jednak w kolejnym roku aż tak dynamicznie jak ma to miejsce w przypadku Fitbita, gdyż Samsung w 2015 roku sprzedał 3.1 mln urządzeń.

Tuż za Samsungiem uplasował się znany producent nawigacji - Garmin. Garmin całkiem poważnie zainteresował się produkcją monitorów aktywności dla sportowców i to właśnie produkty tej firmy wskazywane są jako idealne w dziedzinie dokładności pomiarów i jakości wykonania. W 2014 roku Garmin sprzedał 2 mln urządzeń do monitoringu aktywności, natomiast rok później producent ten mógł się już pochwalić sprzedażą na poziomie 3.3 mln sztuk nieznacznie wyprzedzając Samsunga.

Dynamika sprzedaży opasek Xiaomi jest naprawdę niesamowita.
Dynamika sprzedaży opasek Xiaomi jest naprawdę niesamowita.

Zapewnie niewielu z was będzie zaskoczonych faktem, że wśród czołówki producentów znajduje się także chińskie Xiaomi. Firma ta, bardziej znana jako producent ciekawych i niedrogich telefonów, skutecznie zawalczyła o klientów na rynku monitorów aktywności. Choć w mojej subiektywnej ocenie, opaski Xiaomi nie są najładniejsze, ich niewątpliwym argumentem jest atrakcyjna cena. W okresie rosnącej popularności tego typu urządzeń, to dosyć ważny argument przemawiający za zakupem produktów właśnie tej firmy. W 2014 roku Xiaomi sprzedało 1.1 mln swoich urządzeń, natomiast w 2015 roku zdeklasowało całą konkurencję pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży, która wyniosła 951,8%. Tak, to nie błąd. W 2015 roku Xioami sprzedało 12 mln opasek !!

Pozostali producenci zgarnęli resztę "torciku" i w 2014 roku sprzedali 12 mln inteligentnych urządzeń, a w 2015 roku sprzedaż wzrosła do 27 mln.

W 2014 roku największy udział w sprzedaży miał Fitbit.
W 2014 roku największy udział w sprzedaży miał Fitbit.

Rzecz w tym, że w 2015 roku na rynku pojawił się kolejny, poważny konkurent - Apple Watch. Nie darmo do Cupertino przeniosło się wielu inżynierów pracujących dotychczas w Nike. Zegarek Apple posiada wszystkie niezbędne do monitorowania aktywności elementy, choć jego cena raczej nie skusi każdego. Premiera Apple Watch była nieoficjalnie przekładana i Apple nie zdążyło w 2014 roku dostarczyć na rynek gotowego produktu. Apple Watch rynkową premierę miało w 2015 roku i z pewnością należy ona do udanych, co znajduje odzwierciedlenie w sprzedaży 11.6 mln Apple Watch. Tym samym i wygląd rynku w 2015 roku nieco się zmienił.

W 2015 roku wpadło Apple i namieszało. Na szczęcie nie tylko Apple...
W 2015 roku wpadło Apple i namieszało. Na szczęcie nie tylko Apple...

Jak widać z powyższego, rynek smartbandów i smartwatchy uznawany do niedawna za marginalny rynek dla miłośników mało użytecznych gadżetów, zdecydowanie nie zasługuje na takie miano i staje się bardzo ciekawym segmentem elektroniki użytkowej, na którym coraz więcej chętnych pragnie znaleźć swoje miejsce. Takie spostrzeżenia potęgują także sami producenci tego typu urządzeń, którzy chwalą się nowinkami jakie planują wprowadzić do swoich kolejnych produktów jakie trafią na rynek także w tym roku. Jedynie Apple zachowuje powściągliwość i plany tej firmy są nieodgadnione.

O rynku inteligentnych urządzeń monitorujących aktywność fizyczną i o mądrych i przemądrzałych zegarkach także optymistycznie wypowiadają się rozmaici analitycy świata IT. Zgodnie z ich teoriami, choć rynek robi się coraz ciaśniejszy, możliwość wzrostu sprzedaży jest jeszcze ogromna, co związane jest też z obecnymi trendami zachęcającymi do prowadzenia aktywnego i zdrowego trybu życia, a wszyscy nas przekonują, że tego typu urządzenia tylko nam w tym pomogą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.