Blog (1)
Komentarze (35)
Recenzje (0)

Python, proste GUI oraz wprowadzenie do obiektów. Część 1

@matiitPython, proste GUI oraz wprowadzenie do obiektów. Część 103.07.2010 21:53

Błyskawiczne GUI

W zdaniu tytułowym nie byłoby prawie nic dziwnego gdybym nie dodał, że chodzi o graficzny interfejs. No... podstawy owego. Do rzeczy, mowa o module easygui. Pozwala na szybkie tworzenie najprostszego interfejsu graficznego. Nie musimy znać pojęć takich jak Frame, PushButton, ListView, Layout itd.

Instalacja

Dla Archlinuksa oczywiście dostępny jest pakiet w AUR. Użytkownicy innych dystrybucji też pewnie mają ją w swoich repozytoriach. Jeśli nie, wystarczy pobrać Archiwum, rozpakować i w rozpakowanym folderze wydać polecenie [code]python setup.py install[/code] jako root lub [code]sudo python setup.py install[/code] w dystrybucjach typu Ubuntu.

Kiedy EasyGui nam się przyda?

Odpowiedź jest prosta, kiedy chcemy coś wyświetlić, przyjąć od użytkownika. Mamy możliwość wyświetlania całych akapitów tekstu, wyświetlania obrazków, wyświetlania przycisków, wyświetlania menu wyboru, pobierania położenia pliku, pobierania napisu, pobierania hasła i wiele innych, jeśli mamy program działający w trybie tekstowym, wykonujący jedną z podanych czynności, śmiało możemy zastosować w nim EasyGui.

Konkretny przypadek

Jako przedstawienie możliwości EasyGui za pomocą kodu (to jest najlepsza metoda nauki, zaraz po samodzielnym pisaniu oczywiście (: ) napiszmy programik, który rzeczywiście może się komuś przydać.

Jesteś w liceum, pierwsza lub druga klasa. Poznajesz trójmian kwadratowy, wiesz jak liczyć takie przykłady, ale gdy masz bardzo dużo takich zadane do domu, a większość z nich sprowadza się do mozolnego liczenia delty i pierwiastków, po prostu Ci się nie chce. Zróbmy więc program, który na podstawie parametrów a, b i c, sam wyliczy deltę i poda nam czy podany trójmian ma rozwiązania, jeśli tak to jakie.

Analiza problemu, co nam będzie potrzebne

Mamy dane współczynniki, a chcemy wyliczyć rozwiązanie. Tak naprawdę to tylko 2 działania algebraiczne i co najwyżej kilka instrukcji warunkowych. Warto jednak pomyśleć trójmianie kwadratowym jako o obiekcie. Zacznijmy więc opisywać nasz obiekt. Primo: Co posiada? Posiada oczywiście współczynniki: a, b i c. Posiada oczywiście także deltę. Jakie operacje możemy przeprowadzać na naszym obiekcie? Możemy oczywiście wyliczyć rozwiązanie. Nasza klasa posiadać więc będzie takie pola (zmienne wewnątrz klasy): * a * b * c * delta Oraz takie metody (funkcje wewnątrz klasy): (no w zasadzie to metodę, nie metody (: ) * licz_rozwiazania

Szkic

Implementacją metod (metody), zajmiemy sie na samym końcu, sporządźmy sobie jak na razie szkic:


class Trojmian:
    _a = _b = _c = int()
    _delta = int()
    def licz_rozwiazania(self):
        pass

Umownie pola i metody, których nazwy rozpoczynają się od '_' są prywatne.

Mamy więc szkic. Wiemy, że aby znać deltę trzeba znać a,b i c, przyda nam się więc konstruktor który się tym zajmie. Dla porządku przyda się także prywatna metoda licząca deltę, którą uruchom konstruktor. Napiszmy to więc:


    _a = _b = _c = int()
    _delta = int()

    # Brak podawanych parametrów, po prostu ustawia zmienną _delta
    def _licz_delte(self):
        self._delta = (self._b*self._b) - (4*self._a * self._c)
    
    # Konstruktor przyjmuje wszystkie 3 parametry, self to wymagany argument, nie będę się tu rozpisywał czym jest i do czego służy.
    # Konstruktor przypisuje odpowiednie zmienne oraz wylicza deltę
    def __init__(self,a, b, c):
        self._a = a 
        self._b = b
        self._c = c
        self._licz_delte()

    def licz_rozwiazania(self):
        pass

Ok, powinno być wszystko jasne i przejrzyste (: Aby nasza klasa była w pełni gotowa brakuje tylko implementacji metody licz_rozwiazania(). Jako, że wpis zrobił się trochę przydługi jak na jeden raz, postanowiłem podzielić go na 2.

W tym miejscu, możecie się zastanowić jak powinna wyglądać implementacje licz_rozwiazania i czekać do następnej części w której:

* Reszta programu liczącego rozwiązania trójmianu * Obsługa naszej klasy przy pomocy graficznego interfejsu użytkownika (EasyGui)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.