Blog (41)
Komentarze (510)
Recenzje (0)

Język drabinkowy

@McDraculloJęzyk drabinkowy29.05.2011 20:23

Języki programowania były tematem już niejednego wpisu na blogu dobrychprogramów. Nikt wcześniej jednak nie był zainteresowany bardzo ciekawym językiem, wykorzystywanym szczególnie przy konieczności obsługi logiki. Pomimo tego, że nie znajdziemy w nim standardowych instrukcji pisanych jako słowa kluczowa, a do programowania nie musimy wykorzystywać nawet klawiatury (chodź to zależy również od wykorzystywanego IDE) język ten jest powszechnie stosowany. Większość z Was może mieć z nim kontakt nawet codziennie (chodź początkowy opis brzmiał jakby miał to być kolejny BrainFuck albo inny WhiteSpace). Takim właśnie językiem programowania jest język drabinkowy.

O co chodzi z tą drabinką?

Skąd nazwa język drabinkowy? Otóż kod programu napisany w tym właśnie języku przypomina drabinkę, a poszczególne instrukcje wykonywane są „szczebel po szczeblu” (od góry do dołu) od strony lewej do prawej. Przykładowy kod programu przedstawiony jest na poniższym obrazku.

Na screenie widzimy styk i cewkę. Jeśli styk jest otwarty to sygnał nie dochodzi do cewki. Jeśli styk jest zwarty (wartość 1) to sygnał dochodzi do cewki i w komórce pamięci %Q1 również jest sygnał 1. Skąd te dziwne nazwy? O co chodzi ze stykiem i cewką? Są to instrukcje w języku drabinkowym, umożliwiające budowanie bardziej rozbudowanych działań. Np. Styk zwykły to AND, styk normalnie zwarty to NAND. Jeśli chcielibyśmy zrobić np. aby w komórce pamięci %Q1 zwrócona była wartość 1 jeśli spełnionych zostanie więcej warunków możemy to uczynić np. w sposób przedstawiony poniżej

W powyższym programie sygnał płynąc od lewej do prawej najpierw natknie się na styk ze zmienną %I1. Jeśli w tej komórce będzie wartość 1 to przejdzie dalej do styku ze zmienną %I2. Jeśli nie to do styku %I2 sygnał nie dojdzie. Itd. Tu realizowana jest funkcja AND. W naszym programie występuje również styk ze zmienną %I3. Jest to styk normalnie zamknięty tzn. w momencie gdy w komórce %I3 jest 0 to jest on zwarty (sygnał przejdzie), natomiast gdy w %I3 jest 1 to styk się otwiera. Sygnał nie przejdzie. Wraz ze stykami %I1 i %I2 styk %I3 realizuje funkcje logiczną OR. Jeśli %I1 i %I2 są 1 lub %I3 jest 0 to cewka otrzyma sygnał. Banalnie proste, prawda?

O co chodzi z tymi zmiennymi?

W sterownikach programowalnych z myślą o których powstał ten język zmienne podzielone są na dwa rodzaje: dyskretne i rejestrowe. Zmienne dyskretne reprezentowane są przez adresy pamięci: %I – fizyczne wejścia dyskretne %Q – fizyczne wyjścia dyskretne %M – pomocnicze zmienne programu sterującego %T – tymczasowe zmienne pomocnicze (tracą swój stan po zaniku zasilania) %S – zmienne systemowe informacyjne (nie można ich zmienić) %G – zmienne globalne Oprócz nich są również zmienne rejestrowe: %R – zmienna 16-bitowa (maksymalnie). %AI – rejestr wejść analogowych %AQ – rejestr wyjść analogowych Niektóre IDE pozwalają nadawać zmiennym nazwy symboliczne. Wtedy w programie zamiast adresu komórki pamięci w której znajduje się odpowiednia wartość możemy używać nazw symbolicznych.

Coś bardziej skomplikowanego

Oprócz operacji na zmiennych dyskretnych nasze programy mogą również wykonywać funkcje na liczbach. Przykładowy program, już nieco bardziej skomplikowany przedstawiony jest poniżej.

Działanie powyższego programu jest nastepujące. 1. W szczeblu pierwszym do zmiennej %M1 zostaje zapisana wartość 1 tylko w momencie zmienny %I1. Gdy w jednym cyklu zmienna %I1 nie zmienia się z 0 na 1 wartość %M1 przyjmuje wartość 0. 2. Następna linia to zapamiętanie w zmiennej %M2 zmiany stanu w zmiennej %M1. 3. Kolejny szczebel zostaje wykonany tylko gdy wartość %M2 ma wartość 1. Zostaje wtedy odczytana wartość ze zmiennej %AI1 i podzielona przez 64. Wynikowa wartość z tego działania zostaje przekazana w sposób bezpośredni do kolejnego działania – odejmowania. Zostanie ono wykonane tylko po prawidłowym ukończeniu dzielenia. Wynikiem tego działania będzie różnica dzielenia i wartości zapisanej w rejestrze %R1. Zmienna %R1 zajmuje jeden rejestr – jest więc 8 bitowa. Wynik zwrócony przez odejmowanie zostaje zapisany do rejestru %R2 i przekazany w sposób pośredni do mnożenia. Tu zostaje on pomnożony przez wartość stałą 5. Prawidłowe wykonanie mnożenia – a więc wszystkich trzech działań występujących w tej linijce gwarantuje zapisanie do zmiennej %T2 wartości 1. 4. Kolejny szczebel to porównanie wyniku mnożenia z odczytaną zmienną %AI2. Jeśli wartość zapisana w %R4 jest większa lub równa od tej odczytanej to w zmiennej %Q2 zostaje zapisana wartość 1. Porównanie to zostaje wykonane tylko wtedy gdy wartość %S5 ma wartość 1. Zmienna %S5 jest zmienną systemową, przez pół sekundy przyjmuje wartość 0 przez kolejne pół sekundy wartość 1. 5. Jeżeli %Q2 jest „1” to zresetuj (ustaw na 0) komórki pamięci %T1 i %M2.

Zakończenie

Jak widać język drabinkowy polega na odpowiednim łączeniu bloków. Dzięki ich odpowiedniemu ułożeniu nasz program może wykonywać skomplikowane operacje i umożliwić sterowanie naprawdę złożonymi procesami. Dzięki zastosowaniu języka drabinkowego programować mogą osoby nie znające się na komputerach. Sam język drabinkowy oparty o styczniki i cewki jest ukłonem w stronę elektryków i elektroautomatyków, którzy zajmują się obwodami, a nie typowym programowaniem. Na początku wpisu napisałem, że większość z czytelników korzysta z programów napisanych w języku drabinkowym na co dzień. Sterowniki programowalne zaprogramowane w tym języku stosowane być mogą np. do sterowania światłami na skrzyżowaniu, windą w budynku, sterowanie poziomem cieczy w zbiorniku (możliwość zaimplementowanie w kodzie również regulatora PID). Jeśli jednak jesteście zainteresowani jego nauką to polecam program Symulator. Jest on udostępniony pod linkiem: http://www.ely.pg.gda.pl/kiss/attachments/276_Symulator!.zip Program umożliwia oprócz napisania programu również jego przetestowanie, a także umożliwia wymianę danych z innymi aplikacji dzięki komunikacji przez protokół DDE. Sama nauka tego języka pozwala w prosty sposób zrozumieć zmianę stanów logicznych i operacje logiczne. Łatwa konstrukcja języka sprawia, że jego nauka zajmuje naprawdę tylko chwilę!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.