Blog (3)
Komentarze (5)
Recenzje (0)

Z kroniki szkolnego webmastera…

@mick16Z kroniki szkolnego webmastera…29.10.2010 00:04

Od czego to się wszystko zaczęło?

Przygodę z tworzeniem witryn sieci Web rozpocząłem gdzieś w klasie I gimnazjum. Oczywiście trudno było wtedy mówić o jakiś zaawansowanych projektach. To był zwykły HTML z elementami CSS. Nie trzymałem się jeszcze wtedy tak sztywno zaleceń W3C. Mijały lata, ja ciągle tworzyłem (nie udostępniałem swoich „dzieł” w Internecie), doskonaliłem swoje umiejętności. W między czasie zainteresowałem się językiem PHP (Który to pokochałem i kocham do tej pory :-)) . Oczywiście zaraz po technologii PHP na horyzoncie pojawiły się relacyjne bazy danych. Obecnie jestem uczniem klasy III technikum o profilu technik-informatyk. Administratorem szkolnego serwisu internetowego zostałem w drugim semestrze klasy pierwszej. Sytuacja generalnie była dosyć dramatyczna, ponieważ:

- szkoła nie posiadała porządnego serwera, na którym można by było uruchomić dynamicznie generowany serwis; - domena wygasła i była przez to niedostępna; - patrząc na starą stronę nasuwało się tylko jedno słowo – bull*hit (Okropna, czerwona, niepasująca zupełnie do niczego, brak podstawowych informacji typu plan lekcji).

Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem administrowania, przystąpiłem do tworzenia skryptu. Pierwszy projekt nie przypadł do gustu dyrekcji („Strona jest zbyt klepsydrowata” – cokolwiek to znaczy :-)). Jedyny warunek jaki dyrekcja mi narzuciła to taki, że kolorystyka na być w odcieniach zieleni. Kolorystykę zieleni używałem podobnej do tej jaką ma vortal dobreprogramy.pl :-).

Jak do wygląda teraz?

Za moją namową szkoła wykupiła porządny hosting oraz odnowiła domenę. Obecnie w serwisie szkolnym działa mój drugi całkowicie napisany od zera system CMS (Pierwszemu nadałem nazwę eMick a drugiemu – obecnemu - Epsilon). Epsilon powstał w czasie ostatnich wakacji. Za namową jednego z nauczycieli stworzyłem również elektroniczny dzienniczek (Oczywiście nie można go porównywać do produktów firm Vulcan czy Librus, nie byłbym wstanie stworzyć systemu o tym stopniu zaawansowania), a za namową uczniów napisałem moduł „Szczęśliwy numerek”, który to losuje numerki (Wolne od niezapowiedzianych kartkówek oraz brania do odpowiedzi). Numerek losuje się (Z powodu mojego wygodnictwa) za pomocą Cron Jobs.

Druga strona medalu

Czytając dwa poprzednie akapity można dojść do wniosku, że wszyscy są szczęśliwi oraz, że wszystko jest w jak największym porządku. Niestety tak nie jest. Dlaczego?

Powód I

Ja pomimo moich usilnych starań nie jestem wstanie wymóc na kimś (Jedynie kilku nauczycieli CZASAMI podrzuci mi jakieś informacje, zwykłe miesiąc po wydarzeniach) obowiązku dostarczania mi informacji (Aktualności, zdjęcia), nawet drogą mailową. Wszystko muszę zdobywać (Celowo użyłem tego słowa) sam. Oczywiście, jeśli czegoś nie ma na szkolnej stronie to, kto za to obrywa?

Powód II

Oficjalnie osobą odpowiedzialną za ten serwis jest jeden z nauczycieli. I to on teoretycznie powinien sprawować nad nim władzę. W praktyce to wygląda tak: ja wykonuje 100% pracy a nauczyciel nawet nie wie, co się dzieje z tą stroną. Każda próba odciążenia mnie w obowiązkach skończyła się fiaskiem. Ta osoba albo nie dysponuje odpowiednią wiedzą albo jej się po prostu się jej nie chce.

Powód III

Nie jestem grafikiem. Zrobiłem jedynie prosty layout (Menu, stopka, itd.). Nauczyciel miał zrobić jedynie baner (Logo szkoły z jakimiś zdjęciami budynku szkoły). Otrzymałem banerek kilka dni przed Wrześniem (Od razu zaznaczam, o konieczności wykonania tej pracy mówiłem już na początku Maja ubiegłego roku szkolnego!).

Baner był po prostu okropny. Wykonany na "odwal się". Na dodatek był w złych wymiarach, pomimo iż podawałem je wielokrotnie. Zupełnie nie pasował do reszty. Efekt? Sam ze swoich pieniędzy musiałem zapłacić grafikowi (Znalezionego w Internecie) za stworzenie takiego banerka. Nie zapłaciłem dużo, a efekt końcowy był o wiele lepszy. Pewnie mi się dziwicie, ale proszę zrozumcie to. Oddajecie kawałek siebie, poświęcacie swój wolny czas, rezygnujecie ze snu, po to, aby efekt końcowy był jak najlepszy!

Powód IV

Obecnie jestem na etapie rozdawania nauczycielom danych dostępowych do dzienniczka. Miał to zrobić jeden z nauczycieli (Zgadnijcie, który nauczyciel), ale tego nie zrobił. Ze strony nauczycieli są dość skrajne reakcje. Od bardzo entuzjastycznych, po wręcz wrogie nastawienie do mnie. Rozumiem kadrę pedagogiczną, że jest to dodatkowy dla nich obowiązek, lecz ten dzienniczek nie jest moim pomysłem. Spotkało mnie już jedno nie przyjemne wydarzenie związane z tym dzienniczkiem :-(.

Powód V

Obecnie doszło już do kuriozalnej sytuacji, w której to jedna osoba, (Czyli ja) zarządza wszystkim i ma dostęp do wszystkiego. Konto nauczyciela zostało ze względów bezpieczeństwa wyłączone (Nie zalogował się jeszcze i tym samym nie zmienił domyślnego hasła). Mam dwóch pomocników, ale oni zarządzają tylko merytoryczną częścią serwisu. Niestety nie dysponują wiedzą (nauczyciel zresztą też), która umożliwiłaby im podjęcie działań w jakiejś kryzysowej sytuacji lub po prostu na dokonywanie zmian w kodzie Epsilona (W celu dodania lub modyfikacji czegoś).

Czy było warto?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Sam mam czasami ochotę zostawić to wszystko. Zabrać swój kod i swoją grafikę, a następnie zostawić ich na lodzie!

Dzięki administrowaniu powiększyłem swoją wiedzę z zakresu tworzenia dynamicznych witryn sieci Web. Ceną są zszargane nerwy oraz ciągła pogłębiająca się frustracja :-(.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.