Blog (3)
Komentarze (25)
Recenzje (0)

"Nie każ mi myśleć", czyli o kilku rzeczach, których potrzeba użytkownikom stron www do szczęścia :)

@ola.coeur"Nie każ mi myśleć", czyli o kilku rzeczach, których potrzeba użytkownikom stron www do szczęścia :)16.07.2010 16:12

W drodze powrotnej z HotZlotu wywiązała się między mną i Meszuge rozmowa na temat funkcjonalności stron www. Chciałabym trochę rozwinąć ten wątek tak, aby więcej osób mogło wziąć udział w naszej dyskusji.

Może niektóre z poniższych kwestii wydadzą się Wam oczywiste, ale mam nadzieję, że mimo wszystko znajdziecie tu informacje, które ulepszą Wasz warsztat.

To, co napiszę poniżej jest w dużej mierze oparte na książce Stave'a Kruga - "Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych." Autor książki jest osobą zawodowo testującą witryny internetowe, a swoje spostrzeżenia i rady oparł na doświadczeniu zdobytym poprzez badania reakcji ludzi na strony www oraz interakcji użytkownika z witryną. Książkę tę mogę polecić wszystkim tym, którzy poszukują wskazówek na temat tego, jak zaprojektować stronę internetową tak, aby odwiedzający ją znaleźli tam potrzebne im informacje, a w przyszłości znów powrócili na daną witrynę.

JAK KORZYSTAMY Z INTERNETU wg Stave'a Kruga???

Główna odpowiedź brzmi: MY NIE CZYTAMY STRON INTERNETOWYCH, MY JE PRZEGLĄDAMY tj. szukamy jedynie tego, co na prawdę nas interesuje i co prowadzi nas do rozwiązania naszego problemu, patrz szukasz np. jak często podlewać dracenę, którą wczoraj dostałeś/dostałaś na urodziny :).

Dlatego też każde nasze kliknięcie myszą polega na tym, aby przybliżyć nas w naszym mniemaniu, do rozwiązania nurtującego nas problemu. Wybieramy więc pierwsze sensowne, naszym zdaniem rozwiązanie, jeśli nie prowadzi nas ono do celu zniechęcamy się i uciekamy z danej strony jak najszybciej.

Dlaczego użytkownicy internetu nie szukają najlepszych rozwiązań??

* bo się spieszą * bo nie ma konsekwencji złych wyborów * ocenianie i przmyśliwanie najlepszych wyborów nie zwiększa szans na sukces * bo zgadywanie to dobra zabawa na kształt łamigłówki

Drugi konsensus jest taki, że: NIE MYŚLIMY JAK COŚ DZIAŁA, PO PROSTU SOBIE Z TYM JAKOŚ RADZIMY

BTW ciekawe ilu z nas czyta instrukcje obsługi przed użyciem nowego urządzenia :D.

Krug daje tu ciekawe porównanie,pozwólcie, że go zacytuję wprost:

"Często przypomina mi to scenę z zakończenia powieści Książę i żebrak, w której prawdziwy książę odkrywa, że żebrak używa Wielkiej Pieczęci Anglii jako dziadka do orzechów (idealne wykorzystanie — dla niego pieczęć ta jest jedynie wielkim i ciężkim kawałkiem metalu)."

Według Kruga i jego badań jest mnóstwo osób, które wykorzystują strony internetowe w sposób bardzo sprawny, ale zupełnie różny od założenia ich twórców. Np. wiele osób wykorzystuje wyszukiwarki typu GOOGLE, do wpisywania w ich okna adresów stron www, zamiast robić to bezpośrednio w górnym oknie przeglądarki!!! O zgrozo znam osobiście takie przypadki :D.

KILKA RAD JAK STWORZYĆ FUNKCJONALNĄ STRONĘ WWW

* Tworzymy czytelną hierarchię elementów

* Stosujemy konwencje. Typu podkreślenia linków lub zmiana ich wyglądu po najechaniu myszą, zakładki, jak na stronie itp. Po co raz jeszcze odkrywać koło :P.

* Dzielimy stronę na funkcjonalne obszary

* Ograniczmy chaos na stronie do minimum

* Tak konstruujemy stronę, aby podejmowane decyzje użytkowników, były natychmiastowe nie wymagające zastanawiania się

* Niech każdy element strony ma swoje uzasadnienie, niech przyczynia się do czytelności strony. Po co nam elementy typu instrukcja, strona powinna być na tyle intuicyjna w obsłudze, aby nic nie wymagało zbędnego komentarza. Tak jak w Bajce o Jasiu i Małgosi i złej czarownicy. Tzn. pozwólmy widzieć użytkownikowi, gdzie obecnie znajduje się na naszej stronie.

* Wyrzuć połowę słów, a potem połowę z tego, co zostało.

* Rzucaj użytkownikom pod nogi "okruszki chleba" (breadcrumbs)

Tak jak w Bajce o Jasiu i Małgosi i złej czarownicy. Tzn. pozwólmy widzieć użytkownikowi, gdzie obecnie znajduje się na naszej stronie.

Jesteś tutaj: home>coś>coś>coś>coś>obecnie odwiedzana podstrona

Więcej na temat internetowych okruszków znajdziecie na wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Breadcrumb_%28navigation%29

Starałam się streścić maksimum treści w minimum tekstu. Mam nadzieję, że komuś z Was przydadzą się te spostrzeżenia, niemniej jednak książka moim zdaniem jest godna uwagi.

Pozdrawiam.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.