Blog (41)
Komentarze (2k)
Recenzje (18)

Okiem recenzenta

@OstatniMohikaninOkiem recenzenta10.11.2011 15:49

Kiedy na portalu dobreprogramy.pl pojawiła się możliwość dodawania przez użytkowników recenzji programów, pomyślałem sobie: „Ekstra sprawa! Na pewno łatwiej będzie zdecydować się na wybór konkretnego programu spośród konkurencyjnych aplikacji”. Pod opisem programu istnieje możliwość dodania komentarza, ale może je tam zamieszczać praktycznie każdy; merytoryczność tych komentarzy często pozostawia wiele do życzenia, a sama treść czasami staje się strzelaniną słowną pomiędzy tymi, którzy dany program zachwalają, a tymi, którzy uważają go za niepotrzebny bubel.

Opis programu nie do końca rzetelnie odzwierciedla to, co praktycznie sobą prezentuje; zwłaszcza jeśli opis ten pochodzi bezpośrednio ze strony producenta, który (to przecież jasne) zaprezentuje go jako superprodukt, ukrywając ewentualne wady i niedociągnięcia. Szaremu użytkownikowi pozostaje więc samemu przetestować program lub zdać się na opinię innych. Ja sam, decydując się na wybór jakiegokolwiek programu, najpierw czytam to, co piszą o nim inni użytkownicy – by mieć szerszy wgląd w działanie i funkcje aplikacji oraz by wiedzieć, czy w ogóle warto to coś instalować.

Jak pisałem wcześniej, komentarze dotyczące programu nie zawsze są właściwą wskazówką dla przyszłego potencjalnego użytkownika. Ale recenzja to już nie byle co; zwłaszcza, że musi najpierw przejść przez ręce (może raczej – klawiaturę...) redakcji portalu, by móc ukazać się setkom tysięcy czytelników. Recenzja oczywiście jest tworem subiektywnym, przedstawia pogląd autora; coś, co jeden użytkownik uzna za minus, drugi przedstawi jako plus. Mimo to uważam, że recenzja jest czymś, na czym warto oprzeć swój wybór w kwestii instalować czy nie.

To, że recenzja przed publikacją musi zostać zaakceptowana przez redakcję portalu, ma niewątpliwie wpływ na jej jakość i rzetelność. Bełkot tak zwanego „fanboya” zapewne zostanie odrzucony. Po drugie: nagrody. Co miesiąc dwaj recenzenci zostają wyróżnieni portalową koszulką i gadżetami. To też zachęca do napisania jak najbardziej uczciwej recenzji.

Zauważyłem, że recenzowanie programu ma też dla samego autora duży wpływ edukacyjny. Dobra recenzja powinna zawierać jak najszerszy obraz programu, jego wady i zalety. Żeby taką dobrą recenzję napisać, trzeba poznać program wszerz i wzdłuż, sprawdzić wszystkie opcje, przetestować je na wszystkie możliwe sposoby, dosłownie szukać nie zawsze widocznych na pierwszy rzut oka możliwości.

Osobiście napisałem kilka recenzji. Wybór programów nie był przypadkowy; były to aplikacje, z którymi miałem dość częsty kontakt i które w miarę dobrze znam. Dlaczego więc – znając plusy i minusy danego programu – nie podzielić się tą wiedzą z innymi? Po drugie: chciałem sprawdzić, jak w mojej szafie będzie się prezentować „dobro luksusowe”, jakim niewątpliwie jest koszulka dobrychprogramów...

Cóż, koszulkę zdobyć się udało..., ale chyba lepszą nagrodą byłaby świadomość, że napisana przeze mnie recenzja któremukolwiek z czytelników pomogła podjąć decyzję o instalacji (bądź nie) recenzowanego programu. Nie wiem, jaki jest zwyczaj innych recenzentów, ale ja co jakiś czas odwiedzam stronę programu, który opisałem i czytam dodane komentarze. W jakim celu? Po pierwsze: program znam, więc - jakby co – pomogę rozwiać ewentualne wątpliwości użytkowników, odpowiem na pytania, dopiszę to i owo, co z jakichś przyczyn nie znalazło się w recenzji; po drugie: sprostuję ewentualne bzdury, które niekiedy komentujący wypisują o programie bez znajomości faktów.

Na koniec zachęta: jeśli znacie jakiś program bardzo dobrze, napiszcie jego recenzję. Jest wiele wartościowych programów, których popularność jest mała, bo same w sobie są mało znane, a opisy na portalach nie zawsze przedstawiają je w odpowiednim świetle. Dobrze napisana recenzja może łatwo ten stan rzeczy zmienić i dla niejednego użytkownika stać się naprawdę wartościowym drogowskazem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.