Blog (4)
Komentarze (11)
Recenzje (0)

Kickstarter z czym to się je?

@PatrykBorowskiKickstarter z czym to się je?03.11.2017 08:04

Wielu graczy skrycie marzy o tym, aby stać się twórcami gier i podbić gamedev. Jeśli po godzinach pracujesz nad projektem swojej gry i chcesz, aby usłyszał o niej świat, musisz znaleźć źródło finansowania. Profesjonalna praca nad grą oznacza niemałe wydatki, na szczęście są sposoby, dzięki którym można zdobyć pieniądze i skupić się na tworzeniu produktu, który zapisze się złotymi zgłoskami w historii gier. Dziś opowiem kilka słów o platformie Kickstarter i zaletach finansowania społecznościowego.

(Wersja dla osób którym nie chce się czytać na końcu ;))

Jak moja gra trafiła na Kickstartera?

Nasza debiutancka gra pojawiła się na platformie Kickstarter dość późno, gdy już nie byliśmy na początkowym etapie prac. Trafiliśmy już pod skrzydła inwestora, a także sprawdziliśmy czy rynek będzie zainteresowany naszą grą – społeczność wspieram.to i Greenlight pokazała nam, że nad Edengradem warto pracować. Kickstarter był przez nas traktowany głównie jako platforma marketingowa – chcieliśmy, aby o naszej produkcji zrobiło się głośno za granicą. Chciałbym podzielić się pewną ciekawostką – wraz z upływem czasu okazało się, że pozyskani podczas kampanii crowdfundingowej gracze stali się bardzo zaangażowaną i wartościową grupą testerów.

Jak rozpocząć przygodę z Kickstarterem?

Jeśli uważasz, że nadszedł właściwy moment, aby swój genialny pomysł pokazać internautom na całym świecie, do uruchomienia kampanii będziesz potrzebować:

  • paszportu;
  • konto bankowe;
  • kartę płatniczą z opcją przeprowadzania transakcji online;
  • firmę, która posiada adres i konto bankowe.

Na ten moment Kickstarter nie umożliwia tworzenia kampanii z Polski, dlatego polskie mogą być wyłącznie paszport i karta płatnicza. Aby uruchomić kampanię na Kickstarterze należy założyć firmę w USA, Kanadzie lub Wielkiej Brytanii.

Kiedyś najlepszą opcją było tworzenie kampanii w USA ze względu na gromadzenie funduszy w dolarach. Sytuacja zmieniła się odkąd twórcy platformy uruchomili wyświetlanie waluty na podstawie lokalizacji użytkownika, nie projektu. Nie zmienia to faktu, że tworzenie kampanii z wykorzystaniem amerykańskiej waluty jest przez wielu użytkowników wciąż mile widziane.

Jak stworzyć kampanię, która porwie tłumy?

Muszę przyznać, że tworzenie kampanii na platformie Kickstarter jest niezwykle proste i intuicyjne. System przeprowadza przez wszystkie etapy, przedstawiając poszczególne możliwości. Jestem pewien, że stworzenie kampanii nie przysporzy Ci trudności, pamiętaj jednak o ważnych elementach, jakimi są:

Film

Jest to niewątpliwie najważniejsza część kampanii, dlatego warto dopracować go w najdrobniejszym szczególe. Pamiętaj, aby trwał on nie dłużej niż 4 minuty – nasz miał 8 minut, a to zdecydowanie za dużo. O czym mówić w filmie? Warto przedstawić zespół i cel projektu, a także jasno poinformować, na co zostaną przeznaczone zebrane pieniądze. My pokusiliśmy się o podanie informacji na temat wydania gry, jednak z perspektywy czasu uważam, że nie było to dobrym posunięciem – praca nad grą może się przeciągać, a to wiąże się z poinformowaniem fanów o opóźnieniu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, dlaczego premiery gier często się zmieniają, daj znać w komentarzu, a ja postaram się wkrótce coś na ten temat napisać.

Budżet marketingowy

Jeśli nie masz pieniędzy na promocję, lepiej wstrzymaj się z uruchomieniem kampanii na Kickstarterze. Działania reklamowe są niezwykle istotne i wielu ekspertów twierdzi, że powinny plasować się na poziomie 20-30% planowanej kwoty zbiórki. W naszym przypadku inwestycja około 25 tysięcy złotych w marketing zaowocowała pozyskaniem 200 tysięcy złotych. Budżet marketingowy warto przeznaczyć na wpisy na stronach branżowych, przy czym należy zaznaczyć, że redaktorzy raczej nie zgadzają się na nieodpłatne zamieszczanie informacji na temat planowanych lub utworzonych kampanii. Wynika to z faktu, że wiele projektów, które zebrały wysokie dofinansowanie i doskonale się zapowiadały, zakończyły się niepowodzeniem. Podczas promowania kampanii nie należy również zapominać o działaniach w mediach społecznościowych. Tutaj przydaje się wiedza na temat kampanii reklamowych i targetowania reklam.

Informacje o postępach

fani z chęcią finansują ciekawe projekty, jednak w zamian chcą wiedzieć, co się z nimi dzieje. My raz w tygodniu zamieszczaliśmy film z podsumowaniem prac, w którym pokazywaliśmy jakąś istotną zmianę. Może to być informacja związana ze zmianami w projekcie, kampanii lub osiągnięcie jakiegoś kamienia milowego.

Ile pieniędzy można zebrać w trakcie kampanii na Kickstarterze?

My zebraliśmy ponad 200 tysięcy złotych, z czego musieliśmy zapłacić prowizję dla Kickstartera, odprowadziliśmy podatki w Wielkiej Brytanii i Polsce, a także pokryliśmy koszty nagród i marketingu. Pozostała nam około 1/4 zebranej kwoty – dość mało, ale zawsze coś.

Według mnie platforma Kickstarter doskonale sprawdza się w roli narzędzia marketingowego i nie zawsze warto postrzegać ją w kategorii źródła finansowania. Stworzenie kampanii może również pomóc w pozyskaniu inwestora, który wyłoży pieniądze potrzebne na realizację projektu marzeń, czego życzę każdemu polskiemu graczowi, który skrycie marzy o tym, aby stać się twórcą gier i podbić gamedev. Powodzenia!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.