Blog (18)
Komentarze (386)
Recenzje (0)

Kilka słów o „zawodowych kierowcach” dużych pojazdów

@RemixKilka słów o „zawodowych kierowcach” dużych pojazdów18.12.2014 11:11

Witajcie, dzisiaj muszę się trochę pożalić. Specjalnie w tytule zawarłem sformułowanie zawodowi kierowcy w cudzysłowie, bo ci, których będę opisywał raczej na to miano nie zasługują. Oczywiście nie można generalizować, ponieważ dobrych kierowców jest cała rzesza wśród tych zawodowych, niemniej wielu z nich jednak popełnia grzeszki, które czasami nie są takie lekkie. Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że od zawodowy kierowca nie jest zwykłym kierowcą — on na drodze wykonuje swój zawód, jest odpowiedzialny za pojazd, ładunek, innych użytkowników drogi itp. Zawodowy kierowca przechodzi regularne badania, psychotesty, wymaga się od niego znacznie więcej, niż od zwykłego kierowcy, który zrobił Prawo Jazdy i od czasu do czasu jeździ sobie autem. W moim tekście skupię się jedynie na kierowcach dużych pojazdów: ciągników siodłowych z naczepami (popularnie zwanych TIRami) oraz autobusów. Kierowców zawodowych aut osobowych i dostawczych pominę, chociaż o kurierach to pewnie można napisać osobną książkę, no ale taka też ich specyfika pracy, z resztą ciężko ich zaliczyć do prawdziwych zawodowych kierowców, pomimo tego, że ich zawodem istotnie jest prowadzenie auta.

Jeżdżę dość sporo, gdyż codziennie robię około 150km — do pracy (z Wrocławia kawałek za Oleśnicę i z powrotem, do tego trochę po mieście). Głownie jeżdżę AOW i trasą ekspresową S8, dlatego spotykam się z sytuacjami, które w mieście raczej nie mają miejsca, a o których zaraz napiszę szerzej. Kiedyś używałem CB, więc mogłem reagować na różne dziwne zachowania, obecnie nie używam, bo zwyczajnie nie jest mi do niczego potrzebne (chociaż, jak pokazuje życie czasami bardzo by się przydało). Skupię się na przypadkach, jakie zaobserwowałem lub obserwuję na drodze podczas moich wojaży, ale zapewne w komentarzach dowiemy się o całej masie innych wykroczeń popełnianych przez „bohaterów” tego tekstu.

Kierowcy autobusów MPK

To bardzo specyficzna grupa kierowców. Czasami mam wrażenie, że prowadzą te autobusy za karę. O ile bardzo rzadko zdarzają się incydenty w stosunku do pasażerów, o tyle do innych kierowców już znacznie częściej. Dla przykładu prosta sytuacja... miasto, zatłoczone skrzyżowania, auta wjechały na skrzyżowanie i nie wszystkie zdołały z niego zjechać (skrzyżowanie duże, więc to się zdarza, nawet jeśli ktoś wie o tym, żeby nie wjeżdżać na skrzyżowanie jeśli będzie utrudniony zjazd z niego). Jedzie kierowca autobusu i nie może przejechać, dostał zielone więc ruszył — co do końca też nie jest zgodne z przepisami, bo skoro nie może wjechać na skrzyżowanie, ponieważ tarasują je pojazdy, to powinien stać, mimo zapalonego światła zielonego. No ale ruszył i jedzie i trąbi i krzyczy i praktycznie wjeżdża w pojazdy blokujące skrzyżowanie, powodując tym samy prawie zawał serca u starszej kobiety, która nie zdołała opuścić skrzyżowania swoim pojazdem. Odwróćmy sytuację — kierowca autobusu wjechał na skrzyżowanie i nie zdołał go opuścić, tym samym tarasuje pół skrzyżowania uniemożliwiając ruch innym pojazdom. Co robi? Ma to wszystko głęboko w poszanowaniu, nie przejmuje się, on przecież nie musi przestrzegać przepisów, on tu jest „paniskiem” na drodze. A wystarczy trochę więcej wyrozumiałości, obserwacji otoczenia i sytuacji na drodze, może trochę więcej uwagi poświęconej temu zagadnieniu na kursach Prawa Jazdy — to wystarczy i ludzie nie będą popełniać takich błędów, a nawet jak komuś się zdarzy, to inni nie będą dostawać białej gorączki.

Kierowcy TIRów — włączanie się do ruchu

To jest plaga i nie mam na myśli tutaj samego włączania się do ruchu, ale ustępowanie pojazdom, które się do tego ruchu włączają. Już tłumaczę w czym rzecz... Przykładowo jadę sobie AOW — 3 pasy, na prawym jedzie TIR, na środkowym jadę ja, na lewym jakieś pojazdy. Zbliżamy się do węzła, mijamy go i za węzłem jest dodatkowy pas, z którego pojazdy włączają się do ruchu. Oczywiście są na podporządkowanej i mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po AOW, ewentualnie w miarę możliwości włączyć się płynnie do ruchu. Wszystko fajnie, założenia bardzo dobre, nawet pojazdy jadące po AOW, mogą zjechać na środkowy pas, tym samym umożliwiając włączenie się do ruchy tym pojazdom, które właśnie wjeżdżają na AOW. Problem polega na tym, że kierowca TIRa jadący na prawym pasie nagle zjeżdża na mój pas (środkowy) chcąc niby „upłynnić” ruch, zwalniając pas dla pojazdów włączających się na AOW. Nagle to znaczy nagle — on ma prędkość 90km/h, ja mam 130, a nawet 140, czy 150, bo tyle wolno, różnica jest duża. Ja zmienić pasa na lewy nie mogę, bo jadą tam samochody, więc muszę mocno hamować. Pytam się teraz - gdzie ten gość ma mózg? Przecież kosztem tego, że niby chce upłynnić ruch, tak naprawdę stwarza o wiele groźniejszą sytuację. To naprawdę jest nagminne i czasami żałuję, że nie mam rejestratora. Mam nadzieję, że ta kwestia została dobrze zrozumiana.

Kierowcy TIRów —wyprzedzanie

Na przykładzie trasy S8, gdzie ruch nie jest specjalnie wielki dokładnie widać, jak bezmyślni są niektórzy kierowcy TIRów. Jadą jeden za drugim, zbliżam się do nich, za mną nie ma żadnego pojazdu — gość patrząc w lusterko musi to widzieć. Co robi? Nagle zaczyna wyprzedzać drugiego TIRa. Ja tym samym muszę hamować. Dla przypomnienia on ma prędkość ok 90, ja ok 130km/h. Następnie wyprzedza tego drugiego TIRa przez ładnych kilkaset metrów, gdyż jeden z nich ma prędkość 87, a drugi 90. Człowiek jedzie za nimi i krew go zalewa, bo wie, że gdyby ten kierowca miał mózg, to by najpierw mnie przepuścił, a potem sobie wyprzedzał, ale nie on ma w d***, bo jedzie dużym autem i co mu kto zrobi? O ile wyprzedzanie się TIRów na autostradzie powoduje jedynie zdenerwowanie innych kierowców, o tyle gdy dzieje się to na normalnej drodze krajowej stwarza to realne zagrożenie. Na YouTube można znaleźć całą masę przykładów niebezpiecznych zachowań kierowców TIRów. Tak jak pisałem na początku — od zawodowych kierowców wymaga się więcej, znacznie więcej, przede wszystkim odpowiedzialności na drodze. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=SzUsSRji9DM]

Podsumowując mój krótki artykuł (o ile można to tak nazwać), chciałbym tylko napisać, że chyba należy zmienić nieco tryb nauczania nowych kierowców i szkolenia dotychczasowych. Należy większy nacisk kłaść na uświadamianie ich o sytuacjach, jakie mogą ich spotkać na drodze i jak sobie z nimi radzić. Należy pokazywać zdjęcia i filmy z wypadków — to doskonale działa na wyobraźnię i ma skuteczny efekt prewencyjny. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to może wejść sobie na stronę liveleak.com i wpisać hasło: car accident, head crash, car crash itp. — wtedy dopiero człowiek jest w stanie zrozumieć dlaczego warto być rozważnym na drodze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.