Blog (7)
Komentarze (5)
Recenzje (0)

Phishing - jak to łatwo powiedzieć.

@rwid7kidjPhishing - jak to łatwo powiedzieć.18.02.2013 19:34

Phishing, phishing.... Temat ciągle maglowany przez ekspertów ds. IT i bezpieczeństwa. Tym razem ja, zwykły, prosty użytkownik DP, który ma trochę wiedzy o bezpieczeństwie, przedstawi wam wyjątkowo głupi sposób by nabrać naiwnych internautów. Żeby sztucznie nie przedłużać, zaczynamy.

iPKO celem ataku? To możliwe!

Oto treść wiadomości, którą użytkownicy otrzymali od "PKO Banku Polskiego". Dlaczego ująłem to w cudzysłów? Otóż dlatego, że to w ogóle nie jest bank PKO BP, tylko hakerzy, którzy w dosyć krzywdzący sposób próbują zrobić z ludzi osłów. Oto treść wiadomości (korzystam w tym poście ze źródeł dostępnych na stronie niebezpiecznik.pl):

Drogi Użytkowniku! Wykryliśmy serie logowań z za granicy do Twojego konta internetowego iPKO. Do logowania użyto niepoprawnych haseł. W celu zapewnienia Ci maksymalnego bezpieczeństwa tymczasowo wstrzymaliśmy możliwość Internetowego dostępu do Twojego konta. Abyś mógł bezpiecznie odzyskać dostęp do swojego konta utworzyliśmy specjalny bezpieczny adres www.weryfikacja-ipko.cu.cc Po zalogowaniu nastąpi weryfikacja Twojej tożsamości która pozwoli Ci bezpiecznie odzyskać dostęp do Twojego rachunku. Z Poważaniem Mariusz Lichowicz Dział Intendentury i Monitoringu Banku PKO BP.

Czemu ja uważam to za phishing? Zaraz wyjaśnię.

"Cechy szczególne", czyli odkrywamy kurtynę

Drogi Użytkowniku! Wykryliśmy serie logowań z za granicy do Twojego konta internetowego iPKO. Do logowania użyto niepoprawnych haseł.

Oto sprostowanie Banku PKO BP (skorzystałem ze strony pkobp.pl):

Informujemy, że PKO Bank Polski nie jest autorem tych wiadomości, zostały one wysyłane przez osoby podszywające się pod Bank. Przypominamy o zachowaniu ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do e-maili, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych.

Dlatego ja nie ufam takim mailom.

Z Poważaniem Mariusz Lichowicz Dział Intendentury i Monitoringu Banku PKO BP.

Z tego, co mi wiadomo, to Bank PKO BP nie ma Działu Intendentury i Monitoringu. Czy ktoś próbuje nabić nas w butelkę? Na pewno tak.

Abyś mógł bezpiecznie odzyskać dostęp do swojego konta utworzyliśmy specjalny bezpieczny adres www.weryfikacja-ipko.cu.cc

Gdyby nawet była potrzeba weryfikacji konta, to PKO BP poprosiłby o zalogowanie się na stronie ipko.pl, w dodatku z protokołem https. Adres podany w tej części maila ma protokół http, zwykły http. Więc czemu niby ten adres miałby być "bezpieczny", jak zapewnia haker? Pozostawię to bez komentarza.

Co zrobić, gdy już podaliśmy dane?

Tutaj rozwiązanie ze strony pkobp.pl:

Jeżeli skorzystałeś z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podałeś jakiekolwiek dane na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy - skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod jednym z numerów: 801 307 307, 801 3PKOBP (numer dla dzwoniących w kraju) lub +48 81 535 60 60 (numer dla dzwoniących w kraju, z zagranicy i z telefonów komórkowych).

Życzę Wam, byście nie dali się zrobić w konia hakerom. Pozdrawiam.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.