Blog (5)
Komentarze (69)
Recenzje (0)

Migracja POP -> IMAP GMAIL

@scandal32Migracja POP -> IMAP GMAIL07.02.2010 22:04

Zapewne wielu z Was używa w swojej pracy z programem pocztowym (Thunderbird, Outlook etc.) i kontami POP systemu katalogowania wiadomości w folderach/podfolderach w celu utrzymania porządku i ułatwienia sobie życia przy poszukiwaniu wiadomości. System taki jest bardzo wygodny, ale posiada kilka dość istotnych wad, które mnie osobiście bardzo utrudniały życie. O ile używamy jednego komputera problem jest jeden,

- brak możliwości podglądy wiadomości wysłanych online (przez przeglądarkę)

o tyle w moim przypadku, gdy używam to samo konto na dwóch komputerach problemy się już mnożą

- brak możliwości podglądy wiadomości wysłanych online (przez przeglądarkę) - brak synchronizacji poczty wysyłanej z dwóch komputerów oraz tej wysyłanej online (3 skrzynki wysłane - w każdej co innego) - w przypadku stosowania hierarchii folderów jak poniżej, wysyłając tego samego maila dotyczącego PROJEKT1 musimy go wysłać dwa razy, żeby mieć kopie w odpowiednich folderach - problem umieszczenia maila (wysyłanego czy przychodzącego), który tyczy się tak KLIENT1 jak i KLIENT2, a nawet KLIENT3

-ODEBRANE -WYSŁANE -SZKICE -KOSZ

-KLIENT1 -- WYSLANE -- PROJEKT1 --- WYSLANE

-KLIENT2 -- WYSLANE -- PROJEKT1 --- WYSLANE -- PROJEKT4 --- WYSLANE -- PROJEKT6 --- WYSLANE

Tak więc postanowiłem na migrację z konta POP na GMAIL IMAP (celowo piszę GMAIL, bo tu znalazłem funkcje tj. grupowanie i etykiety). Poniższy tekst jest opisem mojej "walki" oraz spisem porad, które warto wiedzieć przy przejściu na GMAIL.

Podstawowym błędem, który popełnia migrujący i używający hierarchii folderów jest próba "przeniesienia" 1:1 sposobu myślenia i działania na folderach w koncie POP. Otóż wszystko wydaje się proste. Klient Thunderbird po skonfigurowaniu konta GMAIL pozwala na przeciągnięcie dotychczasowej struktury na konto GMAIL. Przynajmniej teoretycznie. Niestety teoria jedno praktyka drugie. Przy kilku podfolderach, dodatkowo z takimi samymi nazwami (np. WYSLANE) kopiowanie się zacina, foldery w GMAIL się nie tworzą, wiadomości się nie kopiują. Koszmar. Niestety kłania się tu konieczność zrozumienia działania etykiet i wątków w GMAIL oraz bardziej otwartego myślenia - "odwiązania" się od dotychczasowego systemu. Przyznam się, że po przeniesieniu części folderów do GMAIL i zalogowaniu się przez stronę stwierdziłem, że to co widzę to jakiś koszmar, nic się tu kupy nie trzyma, a czytelność jest zerowa. Pogrupowane wiadomości wg tematu, jakieś częściowe etykiety. Nic tylko się poddać i wrócić do POP :(. Niemniej postanowiłem przetrawić wszystko powoli i oto wstępne wnioski i porady, które trzeba zrozumieć:

W GMAIL działają dwa mechanizmy WĄTKI oraz ETYKIETY, których zrozumienia jest kluczem do sukcesu

WĄTKI

Mechanizm ten, w skrócie grupuje wiadomości względem pierwszej głównej wiadomości łącząc ze sobą odpowiedzi i przekazywania tej wiadomości w jeden nazwijmy to "segregator". Pozorne pomieszanie okazuje się jednak bardzo dobrym pomysłem

ETYKIETY

Mechanizm, który jest rozszerzoną formą folderów znanych z POP, dającym duże możliwości działania. Otóż każdej Wiadomości odebranej, Wysłanej czy Grupie wiadomości (WĄTKOWI) możemy przydzielić ETYKIETY, które są wirtualnym,i folderami. O ile w przypadku folderów każda wiadomość jest do niego kopiowana, o tyle tu jest niejako odwrotnie. Każda wiadomość i WĄTEK jest oznaczana ETYKIETĄ lub ETYKIETAMI. Daje to możliwość takiego przypisania wiadomości, WĄTKU, że znajdziemy go klikając tak na KLIENT1, jak i np. na KLIENT2/PROJEKT1 pomimo, że mamy tylko jedną kopię danego maila w skrzynce WSZYSTKIE. Pamiętać należy, że tworząc w opcjach ETYKIETĘ ("folder") możemy stworzyć także PODETYKIETĘ ("podfolder") w sposób następujący - ETYKIETA1/PODETYKIETA1. Dlaczego? Proszę spojrzeć na konto GMAIL po zalogowaniu przez stronę. Widać już hierarchię "folderową". Od razu proponuję DODATEK do FIREFOX o nazwie BETTERGMAIL2 i ustawienie w OPCJACH w zakładce SIDEBAR "ptaszka" przy "Folders4Gmail". Teraz po odświeżeniu strony będzie widać efekt. Takowy plugin jest też do CHROME, a co do IE7/8 - nie wiem. Zapominamy także o "podfolderach" WYSLANE, ponieważ wystarczy dany WĄTEK oznaczyć ETYKIETAMI odnoszącymi się do wszystkich NADAWCÓW poczty przychodzącej w danym WĄTKU jak i do wszystkich ADRESATÓW poczty wychodzącej w tym WĄTKU. Niemniej takie uszczegółowienie - po przyzwyczajeniu się do WĄTKÓW, nie będzie konieczne.

Oczywiście nic nie jest doskonałe i znajdziemy w GMAIL braki, jak np. brak możliwości kilku podpisów, ale projekt wciąż ewoluuje, więc może i ta funkcjonalność w końcu dojdzie. Mam nadzieję, że ten artykuł będzie pomocny, przydatny, a w szczególności zrozumiały dla wszystkich zainteresowanym tematem używania/migracji z POP na IMAP. Oczywiście jeśli ktoś zauważy błędy to proszę o informację - wprowadzę odpowiednie korekty i uzupełnienia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.