Blog (275)
Komentarze (260)
Recenzje (0)

Test Inno3D GT 1030 – co potrafi budżetowe GPU?

@SirckTest Inno3D GT 1030 – co potrafi budżetowe GPU?20.03.2018 18:03

Na mój „debiutancki warsztat” idzie najtańsza grafika z rodziny Nvidia Pascal, w wykonaniu firmy Inno3D. Jak się okazuje GT 1030, posiadający tylko 2GB VRAM i pasywne chłodzenie, potrafi pozytywnie zaskoczyć. Za chwilę będziecie mieli okazję się o tym przekonać…

Procesory graficzne Pascal przejęły pałeczkę po swoich bardzo udanych poprzednikach z rodziny Maxwell w kwietniu 2016 roku. Swoją premierę najpierw miały karty zaprojektowane z myślą o dostarczeniu jak największej wydajności – GeForce GTX 1080 i GTX 1070. Na rozwiązania w bardziej przystępnych cenach, a więc GTX 1060 i 1050, nie musieliśmy długo czekać. Zamknięciem oferty miał być układ budżetowy, zaprojektowany głównie z myślą o zadaniach multimedialnych. W ten sposób powstał GeForce GT 1030, ale czy w czasach wszechobecnych APU AMD i zintegrowanych konstrukcji Intela ma on jeszcze rację bytu? Autorska konstrukcja Inno3D pokazuje, że zdecydowanie tak.

Specyfikacja innod3D GeForce GT 1030

Konstrukcję od Inno3D oparto na bazie czarnego PCB o wymiarach: 167 x 55 mm. Za chłodzenie GPU odpowiada pasywne rozwiązanie, czyli aluminiowy radiator zakrywający całą kartę graficzną. Pozytywnym skutkiem takiego rozwiązania jest oczywiście absolutna cisza, przy czym nie powinniśmy martwić się o wysokie temperatury. Rdzeń opracowany na bazie litografii 14 nm charakteryzuje się maksymalną konsumpcją energii na poziomie 30W, a tym samym nie należy ani do prądożernych, a także nadmiernie nagrzewających się konstrukcji. Kolejnym plusem GT 1030 jest brak konieczności używania dodatkowego źródła zasilania jak ma to miejsce w droższych układach graficznych, plus nie potrzebujemy mocnego zasilacza. Jednostka o mocy 300W będzie starczyć w zupełności, choć wszystko zależy od tego, z jakim modelem procesora będzie współpracować.

Zegar rdzenia pracuje z prędkością 1228 MHz, natomiast w trybie Boost może osiągnąć maksymalną wartość 1468 MHz. Pamięci taktowane są zegarem 1502 MHz. W trybie spoczynku, czyli gdy nie wykorzystujemy aplikacji 3D, zegar rdzenia pracuje z prędkością 139 MHz, a pamięci 405 MHz, co pozwala jeszcze bardziej obniżyć pobór energii i emisję ciepła. Na pokładzie zamontowano 2GB pamięci RAM typu GDDR5 w oparciu o szynę 64 bit. Łączna przepustowość pamięci wynosi 48 GB/s, gdzie dla porównania układ graficzny Intel HD Graphics 510, działający z procesorem Pentium G4400, może pochwalić się przepustowością na poziomie zaledwie 17 GB/s.

GeForce GT 1030 wyposażono w 384 rdzenie CUDA, mające zastosowanie w różnych typach obliczeń. W porównaniu do swoich starszych braci nie jest to ilość powalająca, ale zdecydowanie wystarczy do zaspokojenia podstawowych potrzeb użytkownika. Nie możemy również zapomnieć o wsparciu dla API DirectX 12, Vulcan oraz OpenGL 4.5. Tym samym testowany układ posiada pełną zgodność z Microsoft Windows 10, 8.1, 8, 7, a także systemem Linux.

Platforma testowa i metodologia pomiarów

Testy wykonałem w oparciu o wciąż bardzo popularną platformę Intela oraz system Microsoftu. Na nasz komputer składają się kolejno: Intel i5-4460, płyta główna Asus Gryphon Z97, 8GB DDR3 Kingston 1866 MHz. Wszystko zamknięto w obudowie NZXT H440, a zasilenie platformy spadło na barki modularnej jednostki Cooler Master RS-700-AFBA-G1. System operacyjny Windows 7 SP1 zainstalowano na dysku SSD Kingston 3K 240GB HyperX.

Wszystkie testy – benchmarki oraz pomiary liczby klatek na sekundę w grach – wykonałem w obecnie najpopularniejszej rozdzielczości 1920 x 1080 (1080p). Za wyświetlacz posłużył mi monitor Philips 275C, bazujący na matrycy IPS o odświeżaniu rzędu 60 Hz. Pomiary na bazie gier oparłem o popularne tytuły online, a także kilka pozycji dla jednego gracza. Na sam koniec procedura została powtórzona z wybranymi pozycjami po podkręceniu zegarów rdzenia i pamięci.

Testy – benchmarki

3DMark Fire Strike

Karta inno3D przeszła testy z użyciem różnych programów typu benchmark śpiewająco. Mimo, że temperatury oscylowały w granicach 82-88 stopni Celsjusza, nie powodowało to żadnych problemów ze stabilnością działania układu graficznego.

Testy – gry

Inno3D GT 1030 pokazał spory potencjał w grach. W popularnym Counter-Strike: Global Offensive przy maksymalnych ustawieniach detali i rozdzielczości 1080p udało się uzyskać wyniki niemal na poziomie 140 klatek na sekundę, z czego powinni być szczególnie zadowoleni właściciele monitorów o odświeżaniu 140Hz. Również tytuł World of Tanks, skrojony wyłącznie z myślą o rozgrywce online, nie stanowił większego wyzwania dla testowanej karty.

Bardzo dobrze działała platformówka Ori and The Blind Forest, a także strzelanka Titanfall 2 w ustawieniach wysokich zoptymalizowanych dla kart o pojemności 2-3GB VRAM. Mimo, że NFS Most Wanted i Ruiner zdołały uzyskać jedynie 30 klatek na sekundę, to gry charakteryzowały się dużą stabilnością działania, minimalizując spadki frame rate gwarantując płynną animację. Największym wyzwaniem okazał się leciwy, ale bogaty w detale i wysokiej jakości tekstury Battlefield 3, gdzie dla uzyskania płynnej animacji, koniecznym było obniżenie detali z ustawień Ultra na Wysokie.

Testy po podkręceniu – benchmark i gry

Podkręcony układ graficzny o 150MHz na rdzeniu i 100MHz na pamięciach programie Heaven Benchmark 4.0 osiągnął wynik wyższy o niespełna sto punków, przy wzroście temperatury do 90oC. Gra Ruiner nie wykazała większego przyrostu klatek na sekundę, natomiast Battlefield 3 wyraźnie przyspieszył osiągając stabilne 60fps, co przy tak dynamicznym tytule jest bardzo istotne.

Słowem podsumowania

Mimo zastosowania pasywnego chłodzenia, temperatury w spoczynku po dwóch godzinach pracy komputera wynosiły zaledwie 36-39 stopni Celsjusza. Temperatury w mniej wymagających grach oscylują w granicach 65-75 stopni, zaś tytuły pokroju Battlefield 3 rozgrzeją GPU do poziomu ok. 85 stopni Celsjusza. Jednocześnie posiadamy pewien potencjał OC, pozwalający zyskać nieco więcej wydajności, niewielkim kosztem nieznacznie wyższej temperatury pod obciążeniem. Dla układu graficznego wyposażonego w jedynie pasywne chłodzenie to ogólnie bardzo dobry wynik.

Naturalnie Inno3D GT 1030 nie jest skierowany do entuzjastów elektronicznej rozrywki, oczekujących wrażeń płynących z rozgrywki na najwyższym wizualnym poziomie. Niemniej ta mała karta graficzna pozwala nacieszyć się starszymi i nowszymi tytułami. W niektórych przypadkach możemy pozwolić sobie zaszaleć z poziomem detali, zaś w innych musimy pójść na pewne, choć nieidące daleko, kompromisy. Rzecz jasna tytuły gier z najwyższej półki, pokroju Wiedźmin 3, wymuszą radykalne obniżenie rozdzielczości i detali do najniższego poziomu.

Do kogo jest skierowany testowany układ graficzny? Z pewnością do osób chcących skonfigurować lekki komputer biurowy i do multimediów, oparty o tańsze procesory obecnej i poprzedniej generacji. Testowane GPU to dobra alternatywa dla leciwych kart graficznych z niskiej i średniej półki cenowej, choćby ze względu na wsparcie DirectX 12 i niewielki pobór energii. Inwestycja w GT 1030 wpłynie pozytywnie na pracę z programami graficznymi i pozostałymi narzędziami biurowymi, po szereg innych przydatnych funkcji, przy jednoczesnej minimalizacji obciążenia całego komputera. Jednocześnie wyjście HDMI 2.0b pozwala na podłączenie grafiki do telewizora wykorzystującego rozdzielczość 4098x2160@60Hz, oferując płynną pracę pulpitu i multimediów w standardzie 4K. Na koniec, nie zapominajmy o przyzwoitej wydajności w niektórych grach, co czyni inno3D GT 1030 tanim, ale wszechstronnie uzdolnionym układem graficznym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.