Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)

Grafika 3D: Blender, cz. I – interfejs

@skala67Grafika 3D: Blender, cz. I – interfejs06.09.2015 23:16

Witam

Widząc dookoła nas filmy, reklamy czy obrazy oraz udział grafiki 3D w nich zawarty postanowiłem przybliżyć jedną z aplikacji do tworzenia grafiki 3D.

Używałem różnych programów: LightWave, 3D Studio, TrueSpac, Sketchup, lecz to Blender został moim ulubionym narzędziem. Program ten można uwielbiać jak kultową Amigę (komputer) czy „garbusa” (samochód) albo nienawidzić, jak … (niech każdy wpisze sobie co chce, np. szpinak w przedszkolu). Czytając zresztą różne posty pod Newsami o Blenderze na łamach DP (dziękuję Annie Rymszy – Xyrconowi) można było też odnieść takie wrażenie.

Blender +/-

Ekran startowy Blendera
Ekran startowy Blendera

Zatem dlaczego Blender (subiektywnie):

  • duże możliwości (grafika/animacja 3D/2D, fizyka, gry, wideo, interaktywne prezentacje);
  • darmowy (do ściągnięcia z dobreprogramy.pl lub blender.org);
  • małe wymagania sprzętowe i małe pliki instalacyjne;
  • multiplatformowość (M$ Windows, Mac O$, Linux);
  • skróty klawiaturowe i interfejs :) – bez zachodzących i blokujących się okien;
  • stosunkowo dużo dodatków;
  • spora ilość informacji i poradników;
  • wolne i otwarte oprogramowanie;
  • zaangażowana społeczność.

Wady:

  • początkowo interfejs :) – inny niż inne;
  • brak pełnej parametryczności z historią.

Blog ten przeznaczony jest raczej jako bryk dla początkujących grafików 3D, a także dla tych, co chcą sobie przypomnieć Blendera lub przejść od innej aplikacji 3D.

Inni o Blenderze

Dla rządnych pełniejszej wiedzy polecam:

Dotyk

Ekran Blendera składa się z wielu okien i paneli, który w zależności od kontekstu i trybu pracy może przybierać różną postać. Co więcej – my jako użytkownicy sami możemy dokonywać szeregu zmian i konfigurować wg własnych potrzeb poszczególne elementy ekranu.

Skrócony opis okien i paneli domyślnego układu
Skrócony opis okien i paneli domyślnego układu

W kolejnych częściach omówię zastosowanie poszczególnych elementów, teraz tylko rzut oka na nie.

Najważniejsze na teraz spośród nich to:

  • Tool shelf – nasza półka z głównymi narzędziami, które pogrupowane są w zakładki. Włączana i wyłączana skrótem T – od tools.
  • Properties panel – panel z podstawowymi właściwości np. obiektu (tj. jego położeniem, obróceniem, skalą, rozmiarami), widoku, cieniowania itd. Włączana i wyłączana skrótem N – od numeric.
  • Widok 3D – główne miejsce pracy, gdzie dodajemy i edytujemy obiekty, światła, kamery.

W oknach i panelach mamy do czynienia z różnymi kontrolkami.

Rodzaje kontrolek
Rodzaje kontrolek

Najważniejszym miejscem pracy jest jednak widok 3D.

Elementy widoku 3D
Elementy widoku 3D

Podstawową operacją wykonywaną w Widoku 3D jest zaznaczanie obiektów. Tu dochodzimy do najdziwniejszej sprawy w Blenderze, na którą początkujący trochę narzekają: selekcja obiektu (światła, kamery, kości…) odbywa się prawym przyciskiem myszy PPM. Wybrany obiekt dostaje pomarańczową obwódkę. Lewym przyciskiem myszki ustawiamy położenie kursora 3D.

Przyciski myszy
Przyciski myszy
  • PPM – wybór obiektu (kamery, światła, kości, ...)
  • Shift+PPM – dodawanie do wyboru
  • LPM – ustawianie kursora 3D
Obiekt wybrany i niewybrany
Obiekt wybrany i niewybrany

Jednak najczęściej wykonywaną operacją w Widoku 3D jest … zmiana widoku. Dokonujemy tego za pomocą ruchów myszy i jej rolki, która pełni podwójną rolę – środkowego przycisku SPM, gdy ją naciśniemy albo rolki, gdy pokręcimy. Często używamy jej wraz z klawiszami funkcyjnymi Shift, Ctrl, Alt.

Zmiany widoku – skróty z myszką:

  • SPM – obrót
  • Shift+SPM – przesunięcie
  • Rolka – zoom
  • Ctrl+SPM – zoom
  • Shift+Rolka – przesunięcie wertykalne
  • Ctrl+Rolka – przesunięcie horyzontalne
  • Alt+Ctrl/Shift+Rolka – obroty

Oprócz dowolnych widoków, często stosuje się pewne widoki uprzywilejowane – niektóre znane z rysunku technicznego (rzuty – zwłaszcza po wyłączeniu perspektywy). Do ich włączania służy klawiatura numeryczna – ta z prawej strony.

Klawiatura numeryczna
Klawiatura numeryczna

Zmiany widoku – skróty z klawiaturą numeryczną z boku:

  • 7 – widok z góry (Top)
  • Ctrl+7 – widok z dołu (Bottom)
  • 1 – widok z przodu (Front)
  • Ctrl+1 – widok z tyłu (Back)
  • 3 – widok z prawej (Right)
  • Ctrl+3 – widok z lewej (Left)
  • 0 – widok z kamery
  • Ctrl+0 – zmiana aktywnego widoku z kamery
  • 2,4,6,8 – zmiany widoków – obroty o 15o
  • . (kropka) – zbliżenie na zaznaczony obiekt
  • 5 – przełącza widok ortogonalny (równoległy), a perspektywiczny (z punktami zbiegu)

Jakość wyświetlania obiektów

Oprócz kierunku patrzenia można sterować jakością wyświetlania zmieniając typ wyświetlania:

Przykładowe typy widoków
Przykładowe typy widoków
  • Solid – wypełniony – domyślny
  • Wireframe – siatkowy (Z)
  • Boundig Box – pudełkowy – bardzo uproszczony
  • Texture – teksturowy
  • Material – materiałowy
  • Rendered – renderowy – nie widać siatki (grid), manipulatorów, selekcji – bardzo spowalnia pracę
Przykładowe typy widoków
Przykładowe typy widoków

Innym sposobem przyspieszania pracy jest ukrywanie wybranych obiektów:

  • H – ukrycie
  • Alt + H – odkrycie.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.