Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)

Grafika 3D: Blender, cz. X – tekstury

@skala67Grafika 3D: Blender, cz. X – tekstury26.11.2015 01:46

Materiały, gdzie mamy do dyspozycji kolor, przeźroczystość czy połysk, to zdecydowanie za mało. Wyobraźmy sobie, że chcemy mieć obiekt wielokolorowy, z logiem na środku i chropowatą powierzchnią. Tu z pomocą przychodzą właśnie tekstury czyli obrazy (zwykle kolorowe) o różnej naturze.

Do czego nam tekstury

Tekstury służą głownie do zwiększenia realizmu tworzonych grafik, a możemy wykorzystać je w wielu sytuacjach:

  • Nałożenie jakiegoś obrazka/grafiki na obiekt
  • Miejscowa zmiana przeźroczystości
  • Lokalne nałożenie dodatkowego koloru
  • Zmiana faktury, chropowatości powierzchni

Konteksty tekstur

Tekstury mogą być wykorzystywane na kilka różniących się sposobów:

  • Własność materiału - podstawowe zastosowanie - dziś tym się zajmiemy;
  • Rodzaj narzędzia rzeźbiarskiego - o tym było wspomniane w części dotyczącej rzeźbienia;
  • Tło świata (World).

Źródła tekstur

Ogólnie do dyspozycji mamy kilka sposobów pozyskania tekstur:

  • Generowanie tekstury proceduralnej - na podstawie różnych algorytmów otrzymujemy różne "wzorki";
  • Generowanie obrazu rastrowego w Blenderze - najczęściej do celów testowych;
  • Malowanie obrazu rastrowego w Blenderze - zwykle związane z UV i Texture Paint
  • Wczytanie z pliku (np. w formacie png) obrazu rastrowego - najczęściej występujący typ tekstury.
  • Wczytanie z pliku (np. w formacie mpg) filmu czy animacji

Zakładka Texture

Aby móc zarządzać teksturami zwykle musimy rozsunąć prawe okno właściwości, aby pojawiła się zakładka z teksturami.

ZakładkaTekstury
ZakładkaTekstury

Tekstury, analogicznie jak materiały, gromadzimy w postaci biblioteki, skąd możemy je pobierać.

Biblioteka tekstur
Biblioteka tekstur

Nowa tekstura

Na początku biblioteka z teksturami jest pusta i musimy sami dodać parę tekstur do biblioteki. Wciskając przycisk New możemy utworzyć nową teksturę. Gdy chcemy na bazie już istniejącej stworzyć nową, to wciskamy plus [+]. Tym samym ta nowo utworzona tekstura będzie kopią poprzedniej. Naszym zadaniem jest zmiana parametrów tekstury na nowe.

[1/2] Nowa tekstura
[2/2] Duplikacja tekstury

Podobnie jak dla materiałów, dodawanie tekstur będzie miało zatem charakter nieco interaktywny, gdyż będziemy określali szereg różnych parametrów dla różnych atrybutów, a w okienku podglądu kontrolowali wynik działania. Możemy wpływać na okienko podglądu zmieniając kształt obiektu do podglądu (sześcian, kula, płaszczyzna itd), jak i jego zawartość (tylko sama tekstura lub materiał z teksturą nałożony na obiekcie). Pamiętajmy o nazywaniu adekwatnie nowych tekstur - porządek, to bardzo ważna sprawa dla modelarzy 3D.

Zarządzanie teksturami
Zarządzanie teksturami

Tekstura jako atrybut materiału

Gdy chcemy jakiemuś obiektowi nadać teksturę, to koniecznie musimy wcześniej zdefiniować dla niego materiał, gdyż teksturę przypisujemy do materiału, a nie bezpośrednio do obiektu (tekstura w kontekście materiału).

Kontekst materiału dla tekstury
Kontekst materiału dla tekstury

Kilka tekstur dla jednego materiału

Zdarza się, że jeden materiał może wymagać kilku tekstur, np. jedna za grafikę z logiem na środku, druga za chropowatość, a trzecia za ogólną kolorystykę materiału. Tekstury wstawiamy na sloty, gdzie możemy je sortować lub kopiować.

Kilka tekstur dla jednego materiału
Kilka tekstur dla jednego materiału

Wpływ tekstury na kolor materiału

Tekstura ma swój kolor (lub kolory), który jest niezależny od koloru materiału, do którego jest przypisana. Możemy wpływać na oddziaływanie tych kolorów: pochodzących od materiału (Difuse, Specular) i pochodzących od tekstury. Tekstury czarno-białe dodatkowo mogą pełnić funkcję maski czyli przysłaniać kolory materiału (i wydobywać kolor tekstury zdefiniowany na zakładce Influance -> Color), tam gdzie tekstura jest biała lub przepuszczać kolor materiału, gdzie tekstura jest czarna.

Wpływ tekstury na kolor materiału
Wpływ tekstury na kolor materiału

Ramp - gradient kolorów

Gdy zależy nam na wprowadzeniu przejścia kolorów - możemy użyć gradientu -Ramp.

Ramp - gradient kolorów tekstury
Ramp - gradient kolorów tekstury

Typy tekstur

Najważniejszym parametrem tekstury, który determinuje jej wygląd jest jej typ.

Tekstury proceduralne

Spośród tekstur proceduralnych, a więc generowanych przez Blendera na podstawie "jakichś" tam algorytmów możemy uzyskać kilka ciekawych efektów.

Tekstury: Blend, Magic, Noise
Tekstury: Blend, Magic, Noise
Tekstura Clouds
Tekstura Clouds
Tekstura Wood
Tekstura Wood
Tekstury Stucci, Voronoi
Tekstury Stucci, Voronoi
Tekstury Marble, Musgrave
Tekstury Marble, Musgrave
Tekstura Distorted Noise
Tekstura Distorted Noise

Tekstury na bazie obrazów rastrowych

Obrazy bitmapowe (rastrowe) to chyba najczęściej wykorzystywane źródła tekstur. Przy okazji pokaźną bibliotekę darmowych tekstur możemy znaleźć pod adresem http://www.textures.com.

Tekstura oparta na obrazku
Tekstura oparta na obrazku

Mogą być generowane jak i wczytywane z pliku.

Tekstury obrazkowe - generowane
Tekstury obrazkowe - generowane
Tekstura oparta na obrazie z pliku
Tekstura oparta na obrazie z pliku

Źródłem tekstur mogą być też pliki wideo lub sekwencje obrazów.

Animowana tekstura
Animowana tekstura

Mapping - Mapowanie tekstur

Po wybraniu obrazka jako tekstury, należy zadecydować, jak zostanie on nałożony (nawinięty) na obiekt, jakie przyjmie rozmiary i skąd zacznie się owe nakładanie.

Mapping - nawijanie tekstury na obiekt
Mapping - nawijanie tekstury na obiekt

Image Mapping - mapowanie obrazka

Dodatkowo możemy określić powielanie obrazka tekstury oraz ew. jego przycięcie.

Image Mapping - mapowanie obrazka tekstury
Image Mapping - mapowanie obrazka tekstury

Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury

Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury
Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury

Influance - wpływ tekstury na materiał i obiekt

Powyższe ustawienia określają parametry tekstury, jednak dopiero na zakładce Influence określamy stopień i sposób oddziaływania tekstury na materiał i obiekt.

Wplyw na strefę Difuse, Specular i kolor tekstury
Wplyw na strefę Difuse, Specular i kolor tekstury
Wpływ na strefę Shading
Wpływ na strefę Shading
Wpływ na chropowatość i geometrię
Wpływ na chropowatość i geometrię

Dla chętnych małe ćwiczenie - do naszego stolika z zastawą dodamy przekrojoną pomarańczę.

Oczywiście dla tych, co mają niedosyt wiedzy tradycyjnie polecam:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.