Blog (51)
Komentarze (2.6k)
Recenzje (0)

Rewolucje? Google Experience Launcher oraz nowy dialer. Czy bedą reklamy przy wybieraniu numerów?

@SongokuuRewolucje? Google Experience Launcher oraz nowy dialer. Czy bedą reklamy przy wybieraniu numerów?05.11.2013 08:04

Android Kit Kat to sporo nowości. Wiele już na ten temat zostało powiedziane na łamach dobrychprogramów. Wystarczy zajrzeć na blog gdzie jest sporo informacji. Także aplikacje z nowej wersji systemu są już do pobrania i można już potestować co przynosi nowa wersja 4.4.

Rewolucja numer jeden

Do tej pory by doświadczyć takiego powiewu świeżości na swoim smartfonie po premierze nowej wersji Google OS należało poczekać na oficjalną aktualizację lub wgrać "domowej roboty" ROM taki jak CyanogenMod czy Paranoid Android.

Przez dłuższy czas zarzucano Google sporą fragmentacje systemu i brak pomysłu na rozwiązanie tego problemu. Ten jednak nieco sam się rozwiązał patrząc na ostatnie statystyki. Dominacja Jelly Bean 4.3 jest zaskakująco duża zważając na to, że jeszcze nie dawno "dominatorem" były wersje Gingerbread 2.3.* i Ice Cream Sandwich 4.0.*

Głównym powodem jest/była zapewne opieszałość wielu producentów jak i operatorów telefonicznych w wypuszczaniu, po niekończących się testach (tak, myślę o Orange :P) aktualizacji firmware.

Google od jakiegoś czasu knuje jak temu zaradzić a rozwiązaniem są główne aplikacje systemu mogące być aktualizowane niezależnie od systemu od wersji 2.2+ Dzięki temu możemy testować wersje z KitKat na przykład na Jelly Bean.

Jedną z ciekawszych rzeczy jest nowy launcher. Nie chodzi tu jednak o wygląd czy kosmetyczne zmiany. Zanosi się na mała, cichą rewolucje.

Jedna aplikacja by wszystkim rządzić

Tak jest. Google Now wchłonął launchera na lunch :) Od teraz odpowiada nie tylko za "sprytne" dostarczanie informacji w postaci kart ale i za wyświetlanie pulpitów, widżetów czy zmianę tapety.

[1/2]
[2/2]

[join][img=now3][join][img=now_moj]

Karty z Google Now są teraz dostępne zawsze po skrajnej lewej stronie pulpitów. Przestrzeń na nasze skróty aplikacji i widżety jest zaś po prawej. U góry stale dostępny pasek wyszukiwania oraz aktywne polecenie "Ok, Google".

Przypomina to nieco pomysł innego giganta czyli Facebook Home. Dzięki takiemu zabiegowi Google zapewni użytkownikom to samo doświadczenie - ten sam ujednolicony pulpit.

Większość powinna posiadać już pobranie ze sklepu Google Search na swoich urządzeniach a to za pośrednictwem tej aplikacji "przemycany" jest nowy pulpit.

Ja też chcę!

Ano, proszę bardzo. Do poprawnego działania potrzebujemy aż trzy aplikacje.

Rewolucja numer dwa

Jak widać na ostatnim zrzucie ekranu cały urok zabija ikonka z TouchWiz - aplikacji dialera/telefonu. Niestety nikt do tej pory nie wrzucił do sieci stabilnej wersji a Google nie podmieniło ikonki i wygląda to jak wygląda.

Nowy dialer to według doniesień kolejna rewolucja. O tym za chwilę. Wpierw deser potem danie główne, a co nie można? :P

Nie. Nie będzie reklam.

Zaraz po premierze Androida dociekliwi dokopali się do takiego zapisu w kodzie:

<string name="enable_disable_advertisements">Advertisements</string> <string name="advertisements_enable">Advertisements enabled</string> <string name="advertisements_disable">Advertisements disabled</string>

To wystarczyło aby zawrzało. Przecież wiadomo - reklama to zło konieczne. Ale w wybieraniu numerów? To już przegięcie :)

Przedstawiciele Google jednak szybko zdementowali plotki i zaprzeczyli jakoby jakiekolwiek reklamy miały by się w tym miejscu pojawić. Okazuje się, że te linie kodu pojawiają się i znikają już od dłuższego czasu i są tutaj raczej na wszelki wypadek a może sami nie wiedzą po co.

Uff?

<attr name="adSize" format="string" /> <attr name="adUnitId" format="string" />

Już kurz opadał a tu kolejne wykopalisko. Ufając(!?) zapewnieniom Google można jedynie przypuszczać, że wykorzysta to do szczytnych celów :D

Trzymamy się tego, że reklam nie uświadczymy w trakcie wybierania numeru telefonu. Poza tym gdyby nawet były stosowna opcja ich wyłączenia ma być dostępna.

Ale co z tą rewolucją?

Nowy, lepszy, sprytniejszy

Nowa aplikacja telefonu czyli już wspominany dialer to przede wszystkim lepsze wyszukiwanie kontaktów. Czego można było się spodziewać po firmie, która na wyszukiwaniu zrobiła majątek.

[1/2]
[2/2]

Teraz ma być bardziej inteligentnie. Smartfon pomoże nam znaleźć numer nawet jeśli nie posiadamy zapisanego kontaktu! Będzie szukał wokół miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy np. numer do pizzerii. I tutaj mamy odpowiedź gdzie linijki kodu z "ad" mogą zostać wykorzystane.

Identyfikacja rozmówcy czyli Caller ID by Google

Google będzie próbowało odczytać, kto do nas dzwoni, i ponownie, nie musimy posiadać zapisanego kontaktu. W momencie nadejścia połączenia nastąpi próba rozpoznania nieznanego numeru m. in. w Google Maps pośród okolicznych zaznaczonych tam firm. Jeśli takowy uda się znaleźć wyświetli nam się nazwa i zdjęcie firmy.

Bardzo interesujące jest także to co wyszukiwarkowy gigant planuje na rok 2014. Wtedy to ma nastąpić połączenie osobistych kont Google z identyfikacją numerów.

Otóż jeśli osoby korzystające z usług Google potwierdzą swój numer telefonu w ustawieniach konta i zezwolą na jego udostępnianie powstanie największa książka telefoniczna na świecie. Jednocześnie będzie to kolejny argument dla przeciwników firmy i kolejne oskarżania o obdzieranie z prywatności. W każdym razie rozpoznane kontakty wyświetlą się wraz ze zdjęciem profilowym.

Niestety dla wszystkich chętnych te opcje mają być ekskluzywnie dostępne dla wersji systemu od 4.4 wzwyż.

Zapomniałem dodać, że aplikacja pozwoli także na wybieranie numerów z naszej książki kontaktów i wykonywać połączenia :P

Czy te ułatwienia są warte poświęcenia naszej prywatności? Przecież nie ma czegoś takiego jak prywatność w sieci.

Na pocieszenie można pobawić się nowym launcherem lub innymi aplikacjami, które nie wymagają od nas numeru PESEL do działania :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.