Blog (39)
Komentarze (133)
Recenzje (0)

Chrome: efektywny tryb nocny dla słabowidzących i nie tylko

@tidzejmChrome: efektywny tryb nocny dla słabowidzących i nie tylko11.07.2017 13:34

Tzw. "tryb nocny" wybieram zawsze, gdzie tylko się da - powodowany tak gustem, jak i słabszym wzrokiem. Co ciekawe, z czasem zdałem sobie sprawę, iż istnieją dwie interpretacje tego konceptu: w jednej "trybem nocnym" nazywa się samo przyciemnienie interfejsu, w drugiej zamiana kolorów na ciemniejsze (np. poprzez ich odwrócenie). Osobiście odnajduję tą drugą koncepcję zdecydowanie bardziej efektywną - nie tylko nie rażącą wzroku, ale i nadal wyraźnie czytelną.

Tryb nocny w przeglądarce stron internetowych jest szczególnie pożądany, jako że surfowanie potrafi należeć do czynności alokujących sporo czasu. Warto więc zadbać, by czas ten był jak najbardziej komfortowy, a wczytywanie się w tekst / odszukiwanie w nim pożądanych treści wymagało możliwie mało wysiłku.

Dzięki temu, iż dzisiejsze wiodące przeglądarki są wyposażone we własne zbiory tzw. "rozszerzeń" ("dodatków", "wtyczek"), stosunkowo łatwo jest dotrzeć do różnych rozwiązań, zapewniającym tryb nocny w Naszej przeglądarce (obojętnie, czy mówimy o tytułowym Chrome, czy o Operze, Firefoxie...). Co miłe, część z nich jest obecna dla kilku różnych programów - stąd jeśli przesiądziemy się w którymś momencie na inną przeglądarkę, istnieje szansa iż nadal będziemy mogli korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Tak jest w przypadku dwóch preferowanych przeze Mnie rozszerzeń: Night Mode Pro oraz Stylish - Custom themes for any website.

Dlaczego używam dwóch rozszerzeń trybu nocnego?

Jak wspomniałem wcześniej, tryb nocny polegający na ciemnych kolorach (a nie na częściowym przygaszeniu dotychczasowych, choćby jasnych) może być uzyskiwany dwojako: poprzez zamianę kolorów na inne (nadając stronom internetowym nową paletę barw) lub ich odwrócenie (a'la negatyw). Oba rozwiązania jednakowoż nie są idealne - lecz świetnie się uzupełniają: Night Mode Pro potrafi czynić tekst bardziej czytelnym, Stylish natomiast łagodniejszym dla oka (stąd preferuję go przy dłuższej lekturze; przy czym warto zaznaczyć, iż w przypadku Stylish mamy do dyspozycji mnóstwo palet kolorów - tzw. "stylów użytkownika", Ja używam "Midnight Surfing - Global Dark Style").

Poniżej obrazek ilustrujący efekt zastosowania dwóch różnych trybów nocnych na przykładowym fragmencie strony internetowej - od lewej: widok bez trybu nocnego, widok z aktywnym rozszerzeniem Night Mode Pro, a następnie Stylish - kliknij, by powiększyć...

Night Mode Pro oraz Stylish w praktyce.
Night Mode Pro oraz Stylish w praktyce.

Ponadto z biegiem praktyki możemy przekonać się, iż na części stron internetowych to właśnie Night Mode Pro da lepsze rezultaty, podczas kiedy na innych - Stylish. Nieraz napotkamy nawet takie strony, na których jedno z rozwiązań będzie nieskuteczne (lub skuteczne niewystarczająco) - wówczas drugie może przyjść z pomocą.

Dlatego właśnie wyposażyłem się w tandem, z którego można korzystać dość wygodnie za pomocą skrótów klawiszowych. W Chrome możemy to uzyskać, otwierając stronę rozszerzeń (menu Chrome/Więcej narzędzi/Rozszerzenia), na której samym dole znajdziemy link "Skróty klawiaturowe". Po jego kliknięciu ujrzymy listę możliwych do przypisania skrótów dla różnych zainstalowanych już rozszerzeń - w tym wspomnianych Night Mode Pro oraz Stylish. Wystarczy przypisać wygodne dla Nas skróty opcjom: "Toggle Night Mode (ON / OFF)" dla Night Mode Pro oraz "Turn all styles off" dla Stylish (Ja przypisałem odpowiednio: "CTRL+SHIFT+S" oraz "CTRL+SHIFT+D"). Dzięki temu będziemy mogli bardzo wygodnie aktywować tryb nocny, jak i przełączać się między różnymi jego wariantami.

P.S.: Ciekawą opcją części rozszerzeń trybu nocnego jest tzw. "biała lista" ("whitelist") - lista, do której dodajemy strony, na których nie chcemy, aby tryb nocny się aktywował (gdyż np. zdecydowanie nie odpowiada Nam efekt). Funkcja ta przydaje się szczególnie wtedy, gdy nie wyłączamy trybu nocnego, lecz mamy go aktywnego cały czas.

Wspomniany Night Mode Pro posiada bardzo łatwo dostępną opcję dodawania stron do "białej listy" - w Stylish niestety takowej nie odnalazłem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.