Blog (4)
Komentarze (61)
Recenzje (0)

Programowanie, algorytmy, logika

@WOJEK64Programowanie, algorytmy, logika30.04.2011 19:24

Siemka :)

Wpis jest skierowany do osób zaczynających swoją przygodę z programowaniem, które 'zacięły się' pisząc swój pierwszy poważniejszy program. Na potrzeby wpisu założyłem, że chodzi o grę.

1. Mały wstęp

Chciałbyś pewnie pisać gry :) Ok, co robisz? Sięgasz po książkę o C++, czytasz kurs online czy też uczysz się z innych źródeł. Problem jest taki, że gdy po skończonej lekturze robisz sobie kawę i siadasz wieczorem przed komputerem by napisać 'Kółko i krzyżyk', kończysz gapiąc się nieprzytomnym wzrokiem w monitor przez kilka godzin, gdyż, mimo, że znasz język (najpewniej C++), zupełnie nie wiesz jak się do tego zabrać. Możliwe też, że już napisałeś kawałek kodu, ale masz problem natury czysto logicznej i nie masz pojęcia jak zmusić węża do chodzenia w twoim nowym Snake'u ;) Jeśli tak przygotowałem ten wpis (lub serię, zależy jak mi wyjdzie ;) ) specjalnie dla ciebie.

2. Algorytmy

Wszystko co programujesz ma charakter czysto matematyczny, nieważne co - komputer nie rozumie naszego abstrakcyjnego języka i potrzebuje dokładnych instrukcji w jego logicznym (ale to pewnie wiesz), ok musiałem tylko przypomnieć ci teorię :P Problem leży w tym, że większość źródeł dotyczących programowania uczy posługiwania się językiem a nie jego umiejętnego wykorzystania. Przykładowo - mamy planszę do kółka i krzyżyka 3x3, i teraz, jak sprawdzić, nad którym polem znajduje się myszka w chwili kliknięcia? Oczywiście można pisać

// pseudokod:
// 80 - długość boku jednego pola
jeżeli kursor_x < 80 wtedy współrzędna_x = 0
jeśli nie: jeżeli kursor_x > 80 i kursor_x < 160 wtedy współrzędna_x = 1
jeśli nie: współrzędna_x = 2

i tak samo dla kursor_y. Tak zrobiło to kilku moich znajomych, którym dałem to zadanie Ok, wszystko działa, więc o co chodzi? Dajmy na to, że chcesz rozbudować swoją grę tak by plansza miała szerokość 40 pól w każdym kierunku, na pewno teraz bardzo chce ci się pisać 'jeżeli' prawda? ;) A nie prościej:

// pseudokod:
x = 0
powtórz nieskończoność (
jeżeli kursor_x < (x * 80) i kursor_x > ((x * 80) - 80) wtedy współrzędna_x = x i przerwij pętlę

x = x + 1 )

oraz tak samo dla y. Teraz niezależnie od tego ile pól masz, komputer i tak obliczy ci poprawnie w którym polu masz kursor i wstawi tam znak :) Proste? To właśnie jest algorytm. Do dobrego programowania, potrzeba dwóch rzeczy - języka (który zakładam już umiesz) oraz właśnie umiejętności tworzenia, wydajnych, przejrzystych algorytmów i wbrew pozorom to właśnie ta druga rzecz jest ważniejsza.

3. Dalej mi nie idzie, co jest?

No, raczej, bo żebyś tak po prostu po przeczytaniu tego wpisu napisał jakąś super złożoną grę RPG byłbyś geniuszem ;) Proponuję wpisać w Google "zadania logiczne" i spróbować rozwiązywać je pisząc na kartce pseudokody (takie jak moje), do skutku :) Z czasem każdy nabierze wprawy :)

Pozdrawiam, i mam nadzieję, że wpis się przydał :) Jak zwykle jeśli ktoś ma jakieś sugestie co dodać, zmienić niech pisze ;)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.