Blog (25)
Komentarze (344)
Recenzje (0)

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych

@zigguradGrywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych09.02.2013 16:04

W ostatnim czasie miałem możliwość przeczytania książki "Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych". Poniżej mój krótki opis i recenzja.

Opis z helion.pl

Zakoduj grywalizację w umysłach swoich klientów! Na rynku aplikacji jest już tak ciasno, że nowy produkt musi być zaskakujący, nowatorski i atrakcyjny, a ponadto gwarantować dużo przyjemności z użytkowania. Dopiero wtedy ma szansę konkurować z innymi, dostępnymi wcześniej. Warto więc zastanowić się nad tym, co sprawia, że jedna aplikacja zdobywa popularność, a druga o identycznej funkcjonalności nie może się przebić. Wszyscy autorzy pragną, aby ich dzieło należało do tej pierwszej kategorii. Jak to osiągnąć? Wszyscy wiedzą, jak gry potrafią wciągać. Często już po pierwszym uruchomieniu gracze mają problem, żeby zakończyć rozrywkę, i wracają do niej w każdej wolnej chwili. A gdyby zastosować mechanizmy stosowane w grach także w aplikacjach? Czy użytkownicy też mogliby się od nich uzależnić? Oczywiście! Proces ten nazywa się grywalizacją i jest powszechnie stosowany! W tej książce znajdziesz wiedzę niezbędną do wykorzystania tych elementów w Twojej aplikacji. Dzięki temu łatwiej osiągniesz sukces! Niezależnie od tego, czy jesteś producentem, projektantem, kierownikiem czy deweloperem gier, książka ta pozwoli Ci zrozumieć, jak tworzyć mechanikę gry zapewniającą lojalność klientów. Odkryj system motywacyjny stosowany przez projektantów gier do angażowania różnych typów klientów Poznaj podstawowe elementy mechaniki gry: punkty, odznaczenia, poziomy, wyzwania i tabele wyników Skuś klientów odpowiednią strukturą nagród, pozytywnym wzmocnieniem lub pętlami informacji zwrotnych Połącz grę z elementami społecznymi i działaniami takimi, jak zbieractwo, heroizm, chwalenie się lub dawanie prezentów Poznaj opisy systemów grywalizacji stosowanych przez Nike i Yahoo! oraz przeanalizuj rozwiązania firm Google, Facebook i Zynga Zaprojektuj i zaimplementuj grywalizację na prostej witrynie Gabe Zichermann to jeden z najlepszych ekspertów od grywalizacji. Jest przewodniczącym Gamification Summit and Workshops ( http://GSummit.com ). Christopher Cunningham to przedsiębiorca i ekspert od technologii informatycznych, który pomógł odkryć jedno z pierwszych rozwiązań dotyczących grywalizacji.

Wybrane szczegóły z helion.pl

Tytuł oryginału: Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps Tłumaczenie: Rafał Jońca Data wydania książki drukowanej: 2012-08-24 Serie wydawnicze: O'Reilly

Ogólnie

Książka to tylko 165 stron dosyć prostego i łatwego tekstu. Udało mi się ją przeczytać w ciągu tygodnia poświęcając jej bardzo mało czasu.

Książka tłumaczy co to jest grywalizacja i gdzie można ją znaleźć, osoby nieznające temat mogą się zdziwić jak jest ona ważna w grach społecznościowych taki jak np FarmVille na facebooku.

Jako laik w tym temacie dowiedziałem się wielu rzeczy i byłem w stanie uporządkować sobie nowe informacje. Książka odpowiada o zdobywaniu następnych poziomów, wirtualnych walutach, zdobywaniu odznaczeń itp.

Po tej lekturze uświadomiłem sobie jak ważne jest dobre przemyślenie mechaniki gry jeśli tworzymy gry podobne do produktów firmy Zynga. Zaprojektowanie odpowiednich poziomów, zwiększanie trudności gry w czasie, przyznawanie punktów odznaczeń itp.

W książce podobało mi się omówienie niektórych zagadnień na przykładzie dobrze działających aplikacji jak Foursquare, FarmVille, ogólnie Poker itp.

Sam grywałem w pokera lub inne gry na Facebooku i teraz łapię się na sztuczki wykorzystywane przez autorów aplikacji jak zaproszenia od znajomych, prośby o pomoc (to tylko jedno kliknięcie!) ale wydaje mi się że najlepsze efekty przynosi rywalizacja wśród najbliższych znajomych. Co mi po tym że pokonam jakiegoś Hindusa jeśli jestem najlepszy wśród znajomych z liceum. Jak najczęściej wracałem do gier? Nowy tydzień - nowy ranking, znów trzeba nabić punkty albo wiadomość od znajomego że zostałem pobity, dużo czasu ze znajomymi ryzowaliśmy w grze Brain Buddies.

Co mi się nie podobało?

Ciągłe odsyłanie czytelnika do chyba jedynej słusznej strony (według autora) w internecie o tej tematyce. Powtarzanie niektórych omawianych zagadnień w kilku miejscach w książce. Tworzenie przykładowego systemu w konkretnym języku programowania - czytałem książkę z nastawieniem typowo na grywalizację a nie naukę programowania - w tym miejscu wolałbym np opis innych aplikacji odnoszących sukces w internecie.

Podsumowanie

Książka w helion.pl w miękkiej oprawie kosztuje aktualnie 39zł, dostępny jest także ebook za niecałe 32zł. Na allegro jest też kilka aukcji.

Usiadłem do książki nie znając w ogóle tematu, teraz wiem więcej, poznałem podstawy ale moja ciekawość nie została zaspokojona, postaram sobie znaleźć bardziej obszerną lekturę na ten temat.

Moja ocena 5/10

Pozdrawiam

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.