Adobe i PageFair: blokowanie reklam przynosi ogromne straty

Adobe i PageFair: blokowanie reklam przynosi ogromne straty13.08.2015 15:25
Redakcja

Drastycznie rośnie liczba internautów, którzy używają oprogramowania do blokowania reklam. Raport firm Adobe i PageFair dostarcza nam nieco informacji na ten temat, a także daje do zrozumienia, z jak wielkimi stratami finansowymi wiąże się ten fakt. Oczywiście nie uwzględnia on tego, że obecnie coraz trudniej korzystać z Sieci wypełnionej reklamami bez oprogramowania do ich blokowania.

Globalne statystyki są zatrważające, przynajmniej dla wydawców treści, którzy opierają swój biznes na reklamach. W porównaniu do zeszłego roku liczba użytkowników blokujących reklamy wzrosła o 41%. W przypadku USA odnotowano wzrost o 48% i obecnie mowa o 45 milionach internautów. W przypadku Europie wzrost był nieco mniejszy, wyniósł 35%, ale za to tutaj mamy do czynienia z już 77 milionami osób, które nie chcą oglądać reklam podczas surfowania po Internecie. Działania te miały spowodować straty w wysokości 21,8 miliarda dolarów, przewiduje się natomiast, że w przyszłym roku przekroczą one aż 41 miliardów dolarów.

O ile dane ze Stanów nie są dla nas specjalnie interesujące, o tyle warto przyjrzeć się statystykom z krajów europejskich: w naszym kraju reklamy blokuje niemal 35% internautów, co jest jednym z najwyższych wyników, choć ciągle nie najwyższym. Na podium są bowiem Grecy, tam z oprogramowania tego typu korzysta 36,7% użytkowników. Najmniejszy wskaźnik zanotowano w Słowacji, raport nie przedstawia jednak, o jaką wartość dokładnie chodzi. Dla porównania w Niemczech reklamy blokuje 24,7% użytkowników (wzrost o 17% w porównaniu do roku poprzedniego), w Wielkiej Brytanii 20,3% (wzrost o aż 82%), a we Francji tylko 10,4%. Zestawiając wszystkie te dane z tymi dotyczącymi USA, nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy reklamy mają jakiś związek z jakością życia i zarobkami w poszczególnych rejonach.

Raport dostarcza nam jeszcze nieco informacji o tym, gdzie najczęściej blokujemy reklamy: według niego dochodzi do tego na stronach z grami, w sieciach społecznościowych, a także serwisach dotyczących nowych technologii (mało pocieszające). Użytkownicy odpuszczają natomiast w przypadku organizacji charytatywnych, serwisów randkowych, ale i… o zgrozo, stron rządowych. Większość z użytkowników korzysta z jakiegoś rozszerzenia w przeglądarce Chrome, na drugim miejscu znajduje się natomiast Firefox. Tu można wyciągnąć dodatkowe wnioski – jeszcze kilka lat temu to przeglądarka Mozilli królowała w kwestii rozszerzeń. Teraz proporcje te nieco się odwracają, choć wpływ na nie ma oczywiście ogólny udział danego programu, a w tym przypadku Chrome od jakiegoś czasu kompletnie deklasuje konkurencję.

Powody korzystania z blokad są różne. Z ankiety przeprowadzonej na 400 osobach można dowiedzieć się, że 50% z nich obawia się o swoje prywatne dane i personalizację reklam. Około 41% zmotywowała rosnąca ilość reklam na stronach. Co ciekawe, katalizatorem dla 10% jest to, że reklamy nie są odpowiednio dopasowane od ich zainteresowań, a 11% ankietowanych uznało, że nie zamierza blokować reklam. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na urządzeniach mobilnych. Tutaj reklamy są blokowane na jedynie 1,6% badanych stron i to w większości (40%) przez użytkowników Firefoksa z zainstalowanym dodatkiem AdBlock Plus. Podejrzewa się, że premiera iOS 9 może znacznie zwiększyć wskaźnik ze względu na wprowadzenie możliwości filtrowania tego typu elementów w nowym Safari.

Raport pokazuje, że blokowanie reklam staje się coraz większym problemem dla wydawców, a zarazem coraz częstszym środkiem, po jaki sięgają niezadowoleni internauci. Oczywiście sieci reklamowe mogą w tym przypadku narzekać na zmniejszone zyski i katastrofalne straty, a nawet próbować walczyć z twórcami takiego oprogramowania. Lepszym rozwiązaniem wydaje się jednak zmiana sposobu monetyzacji treści, która już zresztą stopniowo następuje – paywall i związane z nim subskrypcje to przykład mechanizmu, który przynajmniej w teorii ma zapewnić oglądającemu treść wyższej jakości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.