AI w służbie dezinformacji. Problem z ChatGPT

AI w służbie dezinformacji. Problem z ChatGPT30.06.2023 14:04
Laptop komputer elektronika internet
Źródło zdjęć: © Unsplash

Szwajcarzy przeprowadzili badanie, które potwierdziło, że ChatGPT w wersji trzeciej może tworzyć "doskonałe kampanie dezinformacyjne". Jednocześnie często służy użytkownikom poprawnymi odpowiedziami na zadawane przez nich pytania.

Naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu sprawdzili najnowsze modele sztucznej inteligencji (głównie ChatGPT) pod kątem zdolności tych systemów do dostarczania informacji i zagrożeń związanych z ewentualną dezinformacją. W ramach badania 697 ochotników starało się odróżnić tweety poprawne, realne - od fałszywych.

Uczestnicy eksperymentu próbowali również określić, czy autorem danego wpisu był człowiek, czy SI. Tematy dotyczyły m.in. zmian klimatu, bezpieczeństwa szczepień, pandemii Covid-19, teorii płaskiej Ziemi czy homeopatycznych leków na raka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wskazały wyniki, oparte na AI systemy potrafią stworzyć nawet pokaźną kampanię dezinformacyjną. Często sztuczna inteligencja była przy tym bardzo przekonująca.

Z drugiej strony ChatGPT pokazał, że potrafi dostarczać rzetelnych informacji, a jego wpisy były porównywalne do tworzonych przez ludzi. Użytkownicy zwykle nie potrafili też rozróżnić, czy dany tweet to dzieło ChatGPT, czy człowieka.

- Nasze badania ujawniają moc sztucznej inteligencji zarówno w informowaniu, jak i dezinformowaniu, co każe postawić krytyczne pytania dotyczące przyszłości ekosystemów informacyjnych – mówi dr Federico Germani, współautor pracy opublikowanej w piśmie "Science Advances".

Wyniki sugerują przy tym, że kampanie informacyjne stworzone przez GPT3, oparte na dobrze skonstruowanych zapytaniach i oceniane przez wyszkolonych ludzi, mogłyby być skuteczne na przykład w przypadku kryzysu z zakresu zdrowia publicznego, który wymaga szybkiej i klarownej komunikacji z publicznością – uważają naukowcy.

Jednak budzą one również poważne obawy dotyczące utrwalania dezinformacji, na przykład, właśnie w kryzysu lub innych wydarzeń związanych z zdrowiem publicznym. Badanie sugeruje bowiem, że systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą zostać wykorzystane do generowania masowych kampanii dezinformacyjnych potencjalnie na dowolny temat, zagrażając nie tylko zdrowiu publicznemu, ale także integralności informacyjnych ekosystemów, istotnych dla funkcjonowania demokracji.

Naukowcy namawiają więc do wprowadzenia odpowiednio restrykcyjnych, popartych badaniami naukowymi i etyką regulacji odnośnie działania sztucznej inteligencji tego rodzaju.

- Nasze wyniki ukazują kluczowe znaczenie regulacji w celu złagodzenia potencjalnych szkód spowodowanych przez kampanie dezinformacyjne napędzane przez sztuczną inteligencję - mówi prof. Nikola Biller-Andorno, współautorka badania.

- Rozpoznanie ryzyka związanego z dezinformacją generowaną przez sztuczną inteligencję jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego oraz utrzymania solidnego i wiarygodnego ekosystemu informacyjnego w erze cyfrowej - dodaje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.