Akademia Office Junior, czyli jak Microsoft próbuje skorupkę za młodu nasiąknąć

Akademia Office Junior, czyli jak Microsoft próbuje skorupkę za młodu nasiąknąć09.11.2016 16:38

Kompetencje cyfrowe – co się kryje pod tym dość ogólnikowobrzmiącym określeniem? Opublikowany niedawno raport Edu-Tech 2016,o „nowych technologiach w świecie edukacji” wcale tego niewyjaśnia, mówi nam jednak, że jest pod tym względem u naskiepsko, a wśród najmłodszych to w ogóle jesteśmy w ogonieEuropy. Uratować ma nas z tej nędzy polski oddział Microsoftu,który uruchomił właśnie Akademię Office Junior, czyliinternetową platformę bezpłatnych szkoleń dla rodziców i dzieci,w której nauczą się korzystać z pakietu Office 365.

Komputer Polakowi postrachem

Autorzy raportu Edu-Tech skupiają się na badaniuPIAAC (międzynarodowe badanie kompetencji osób dorosłych).Ma ono mierzyć ma sprawność dorosłych w kluczowych aspektachprocesu przetwarzania informacji w skomputeryzowanych środowiskach,pozwalając porównać wykorzystanie ich umiejętności w życiuosobistym i zawodowym. Wbrew pozorom jednak to nie jest wcale testumiejętności obsługiwania jakiegokolwiek konkretnegooprogramowania, bliżej mu do testu praktycznej inteligencjijęzykowej, technicznej i matematycznej. Wspomniane umiejętności„informatyczne” są w nim mierzone sprawnością w rozwiązaniutakich zadań, jak np. sprawdzenie ofertpracy za pomocą wyszukiwarki internetowej.

Z najnowszej rundy badania okazało się, że średnia kompetencjicyfrowych dla państw OECD wyniosła 295 punktów. Polska młodzież(ludzie w wieku 16-24 lat) osiągnęła tu wynik poniżej średniej,287 punktów. 12% polskiej populacji ma mieć umiejętności poniżejnajniższego poziomu. 19% znalazło się na pierwszym (najniższym)poziomie, 15,4% na poziomie drugim, a tylko 3,8% na najwyższympoziomie trzecim. Tymczasem w w krajach takich jak Szwecja, Holandia,Norwegia i Finlandia poziom drugi i trzeci poziom kompetencji osiągaponad 40% populacji.

W świetle ogólności zadań stawianych w zastosowanym teścietrudno powiedzieć, co naprawdę oznaczają te wyniki. Czy naprawdęchodzi o edukację informatyczną, czy też w grę wchodzą inneczynniki demograficzne? Może po prostu Szwedzi są najbystrzejsi wcałej Europie? Microsoft takich wątpliwości jednak nie ma,zdecydowanie deklaruje, że chodzi o brak odpowiedniego nasyceniaszkół technologiami cyfrowymi. Zgadnijcie jakimi?

Więcej PowerPointa to bystrzejsze dzieci?

Wyjaśnia nam to pani Karolina Stanek-Kazanecka, psychologspecjalizująca się w rozwoju dzieci i młodzieży. Jej zdaniem topokolenie urodzone po roku 2000, nie pamięta już czasów bezInternetu, bez komputerów, bez Windowsa czy bez pakietu Office.Jednak ich znajomość tych technologii jest jedynie fasadowa.A przecież dzięki specjalnym programom edukacyjnymwspółczesna młodzież ma do dyspozycji nieograniczonemożliwości rozwoju kompetencji.

Dlatego też kluczowym zadaniem współczesnej szkoły ma byćoswajanie najmłodszych z komputerem, co uczyni z niego nie tylkoelement rozrywki, ale źródło pogłębiające wiedzę iumiejętności. Postulat ten w zasadzie chyba nie budzi większychkontrowersji, no może poza uznaniem go za kluczowe zadanie. Gorzejjednak z dalszą częścią opinii pani Stanek-Kazaneckiej. Cytowanaprzez Microsoft psychologii twierdzi, że równie ważne jest, abydzieci korzystały z tych samych programów, z którymi późniejmają styczność w szkole.

Akademia Office Junior cz. 1: Wprowadzenie do usługi Office 365

Office 365 gwarancją psychicznego komfortu

Jako że zaś w polskich szkoła dominować ma Office 365, zWordem, Excelem, PowerPointem, OneNote czy OneDrive (dziękiktórym uczniowie zdobywają niezbędną wiedzę i uczą się podstawfunkcjonowania w cyfrowych czasach), to powinny z tego samegooprogramowania korzystać w domu. Taka bowiem ciągłośćtechnologii pozwoli dzieciom zachować komfort psychiczny.

To ma być pedagogicznym uzasadnieniem wyjścia z inicjatywąAkademii OfficeJunior, która w krótkich filmach instruktażowych nauczy, jakkorzystać z najpopularniejszych aplikacji (chyba nie trzeba pisać,których). Sprawi to, że uczniowie nauczą się, jak stworzyćprezentację, napisać referat czy zgrać pliki na wirtualny dysk –co zdaniem Microsoftu oznacza kształcenie postaw i kompetencjicyfrowych najmłodszych.

Badanie PIAAC: znajomość Office 365 niewymagana, by rozwiązać zadanie
Badanie PIAAC: znajomość Office 365 niewymagana, by rozwiązać zadanie

Nie tylko zresztą najmłodszych, bo jak i starsi podniosą swojekompetencje, to nauczą się mówić językiem młodych i myśleć naich sposób, a w myśleniu młodego człowieka technologia odgrywarolę kluczową – uważa p. Stanek-Kazanecka. Dlatego wnauczaniu należy sięgać po multimedia, stymulujące rozwójintelektualny dziecka, nie można też zapominać o dostępie doodpowiedniego oprogramowania, które zaangażuje uwagędziecka i wprowadzi je w świat technologii. Podkreślmy –odpowiedniego oprogramowania.

I tak oto, deklarując troskę o dobro najmłodszych, stawia sięnie na rozwiązywanie problemów, lecz przyzwyczajanie dokonkretnych, własnościowych technologii jednej konkretnej firmy,tak by uczeń nie umiał zrobić przemyślanej, elegancko złożonejprezentacji, lecz umiał zrobić prezentację w PowerPoincie, byuczeń nie umiał przenosić bezpiecznie danych między lokalnymsystemem plików a chmurą, lecz umiał korzystać z OneDrive’a…by nie umiał prowadzić auta, lecz umiał prowadzić VolkswagenaGolfa. OK, z tym ostatnim to nie w tej dziedzinie – ale metaforachyba jest zrozumiała.

Na pewno warto jest znać narzędzia pakietu Microsoft Office,choćby ze względu na ich popularność. Jednak próba sprzedażyich obsługi jako fundamentalnych kompetencji technologicznych, zpowoływaniem się na słabe wyniki w wysoce ogólnym badaniu, możebudzić jedynie niesmak. Rolą szkoły powinno być dostarczanieuczniom ogólnych kompetencji intelektualnych, a nie pilnowanie, byczasem nie naruszono ich strefy komfortu psychicznego przez zderzenienp. z LibreOffice czy Kritą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.