Alert, którego nie wysłał Netflix. "Twoje członkostwo wygasło"

Alert, którego nie wysłał Netflix. "Twoje członkostwo wygasło"19.01.2024 15:07
Uwaga na fałszywe wiadomości "od Netfliksa"
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images

Netflix to marka, która często wykorzystywana jest w atakach phisingowych. Do redakcji trafił kolejny przykład fałszywego e-maila, który został wysłany do naszej czytelniczki. To świetny przykład sytuacji, w której atak z logo Netfliksa w tle jest rozpoznawalny już na pierwszy rzut oka - a nie jest to regułą.

Netflix, z uwagi na popularność usługi VOD, często jest wykorzystywany przez przestępców. Odbiorcy, którzy obawiają się, że z jakichś przyczyn ich "członkostwo wygasło", często machinalnie reagują na wiadomości, w których deklaruje się jakikolwiek problem. Oszuści nierzadko próbują podszyć się pod Netfliksa nie do końca dbając o szczegóły choćby adresu nadawcy, ale bywają od tego wyjątki - niedawno opisywaliśmy oszustwo z Netfliksem w tle, które było zaskakująco dopracowane.

Tym razem jest zupełnie odwrotnie. Phishing, który dotarł do naszej czytelniczki powinien być pokazywany jako antyprzykład dobrze przeprowadzonego ataku, a jednocześnie dowód skali ignorancji części odbiorców, jeśli ktokolwiek da się na niego nabrać. W treści oczywiście pojawia się "Netflix", jak i rzekoma informacja o zawieszeniu członkostwa, ale poziom niedopracowania zaskakuje:

  • w treści wiadomości pojawiają się losowe symbole i cyfry,
  • wykorzystane logo już na pierwszy rzut oka nie ma związku z oryginalnym,
  • przycisk prowadzący do (fałszywego) formularza nie został spolszczony.
Oszustwo z "Netfliksem" w tle, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Oszustwo z "Netfliksem" w tle
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Na stronie docelowej można się spodziewać wyłudzenia danych logowania do samego Netfliksa oraz loginu i hasła do bankowości internetowej, bądź danych karty płatniczej. Naturalnie sam nieczytelny komunikat nie ma żadnego związku z autentycznym problemem w serwisie VOD. Jeśli odbiorca faktycznie obawia się, że jego członkostwo z jakichś przyczyn mogło zostać zawieszone, najlepiej będzie, gdy zweryfikuje to na własną rękę w ustawieniach Netfliksa - ignorując przyciski w odebranym e-mailu.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.