Alexa świadkiem w sprawie o zabójstwo? Uczymy asystentkę wzywania pomocy

Alexa świadkiem w sprawie o zabójstwo? Uczymy asystentkę wzywania pomocy29.12.2016 20:15

W ostatnim czasie o głośniku Amazon Echo i asystentce Alexa głośnio zrobiło się w kontekście zabójstwa Victora Collinsa w Bentonville, w stanie Arkansas. Tamtejsza policja zwróciła się do Amazonu z żądaniem udostępnienia danych, jakie zebrał zainstalowany w tym pomieszczeniu głośnik. Jak wiadomo nasłuchuje on nieustannie w oczekiwaniu na słowo, które wybudzi głośnik i asystentkę.

Na tej podstawie policjanci założyli, że Aleksa mogła nagrywać dźwięki momencie dokonania zabójstwa, zaś materiał dowodowy jest przechowywany na serwerach Amazonu. Korporacja odmówiła, oferując w zamian takie informacje jak historia zakupów dokonanych z powiązanego konta. Ta historia zainspirowała nas do sprawdzenia, jak Alexa może pomóc w sytuacjach kryzysowych. A może, i to już po kilku minutach konfiguracji, całkowicie za darmo.

Uczymy Alexę pomagać

Potęga możliwości Alexy tkwi w Skillach, czyli umiejętnościach. Te tworzyć i udostępniać może każdy zainteresowany. Do naszych celów idealnie służy darmowy skill Ask My Buddy, który umożliwia wysłanie wiadomości alarmowej pod dowolny numer telefonu i adres e-mail.

Ask My Buddy

By Alexa potrafiła wezwać pomoc, w pierwszej kolejności należy udać się pod adres askmybuddy.net. Jest to tworzony pro bono skill. Jego wykorzystywanie jest zatem bezpłatne, ale jego twórców uhonorować można dotacją. Po założeniu tam konta (konieczne jest podanie maila i numeru telefonu, obsługiwane są polskie), wystarczy przejść do menu Contacts.

Na stronie dodajemy kontakty, z którymi Alexa nawiąże kontakt, gdy ją o to poprosimy. Uwaga! Ważne by imię było zrozumiałe dla asystentki, najlepiej zastąpić polskie imię angielskim analogiem, by algorytmy przetwarzania mowy mogły prawidłowo rozpoznać polecenie. W innym wypadku Alexa, po usłyszeniu komendy, będzie prosić o powtórzenie adresata.

Możliwe jest dodanie kliku kontaktów. W zależności od tego, jak wiele pól z danymi kontaktowymi uzupełnimy, tyloma kanałami wysłana zostanie wiadomość. Polskie numery telefonu podajemy w formacie 48XXXXXXXXX. Po zapisaniu zmian, przejść można do konfiguracji samego głośnika.

Konfiguracja Alexy

Tę rozpoczynamy o wydania polecenia:

Alexa, enable Ask My Buddy skill.

Wówczas Alexa aktywuje skill, a następnie poprosi o przejście do aplikacji Amazon Alexa, co umożliwi sparowanie konta z usługą Ask My Buddy.

Wystarczy przejrzeć historię ostatnich komend na głównym ekranie aplikacji, aby przejść do logowania, wybierając pozycję Link Account. Podajemy tam dane, które wprowadziliśmy przy rejestracji na stronie Ask My Buddy.

Wzywamy pomoc

Teraz wystarczy już porozmawiać z Alexą. Poprawna komenda, dzięki której Alexa wyśle wiadomości alarmowe brzmi następująco:

Alexa, ask my buddy to alert [imię]. lub Alexa, ask my buddy to alert everyone.

W rezultacie, dosłownie w kilka sekund, odpowiednie wiadomości zostaną rozesłane kanałami, które uzupełnione zostały przez użytkownika na stronie Ask My Buddy. W naszym przypadku jest to adres e-mail i numer telefonu, na który wysłany został SMS:

[1/2]
[2/2]

Oczywiście nie jest to jedyny sposób na wezwanie pomocy za pośrednictwem komend głosowych obsługiwanych przez Alexę. Jak widać, w przypadku Ask My Buddy konfiguracja jest dziecinnie prosta, zaś asystenci – oprócz obsługi automatyki domowej czy odtwarzania muzyki – mogą także ratować życie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.