Alior Bank przypomina zasady. Apel do wszystkich klientów

Alior Bank przypomina zasady. Apel do wszystkich klientów08.01.2024 07:47
Alior Bank
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jaap Arriens

Alior Bank opublikował ważny komunikat związany z korzystaniem z noworocznych wyprzedaży. Bankowcy przypominają, w jaki sposób można łatwo dać się oszukać w sieci. Apel Alior Banku to w praktyce rady do każdego, a zasady powinny być przestrzegane przez cały rok.

Alior Bank przypomina klientom, że trwający czas noworocznych wyprzedaży to również okres wzmożonej aktywności internetowych oszustów - podobnie, jak przez samymi świętami w grudniu. W analogiczny sposób realizowanych jest wiele scenariuszy ataków, w tym popularnych fałszywych SMS-ów o paczkach. Wiadomości mogą dotyczyć na przykład rzekomego problemu z adresem czy opłatami, ale wszystkie łączy jedno - są nieprawdziwe i jedynym celem jest skuszenie odbiorcy do kliknięcia załączonego linku.

Alior Bank apeluje do swoich klientów (ale w rzeczywistości to cenne rady dla wszystkich), by uważali podczas internetowych zakupów. Podaje przy tym kilka rad, których zapamiętanie i przestrzeganie pomoże zachować bezpieczeństwo i uniknąć największych problemów. Alior Bank sugeruje, aby przede wszystkim:

  • nie klikać podejrzanych linków, które zawierane są w treści SMS-ów (takie linki są zazwyczaj skrócone lub "na pierwszy rzut oka" dziwne, składające się z długich ciągów znaków),
  • nie przekazywać nikomu kodów potwierdzających transakcje, które bank wysyła do klientów SMS-ami, ani kodów Blik - to najpewniej próba wyłudzenia,
  • nie podawać wrażliwych danych, które mogą być wyłudzane na fałszywych stronach internetowych

Co do zasady warto więc na bieżąco śledzić komunikaty bezpieczeństwa z banku, a samą dostawę paczek zamówionych przez internet śledzić wyłącznie przez oficjalne aplikacje przewoźników oraz z wykorzystaniem informacji udostępnianych przez sklep internetowy przez oficjalną komunikację e-mail.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ofiary przestępstwa zrobią najlepiej, gdy bezzwłocznie powiadomią o tym bank za pośrednictwem infolinii, a sam incydent zgłoszą na policji. Fałszywe i podejrzane SMS-y można również przesyłać do analizy bezpieczeństwa do zespołu CERT Polska pod numer 8080, gdzie muszą trafić wiadomości przekazane w niezmienionej formie.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.