Allegro atakują klony ofert. Zakupy nigdy nie były tak trudne

Allegro atakują klony ofert. Zakupy nigdy nie były tak trudne12.12.2018 16:01

Święta idą wielkimi krokami i pewnie zauważyliście, że na aukcjach Allegro coś jest ostatnio mocno nie tak. Oferty mnożą się w zawrotnym tempie i na popularne towary przypadają setki, a może nawet tysiące pojedynczych aukcji. Zamiast cieszyć oko różnorodnością dostępnych towarów, największa platforma handlowa w Polsce zmusza nas do przewijania kilku stron z identycznymi ofertami tego samego sprzedawcy.

Przyczyny tego ataku klonów mogą być różne, ale myślę, że największą winę ponosi listopadowa zmiana opłat za wystawianie przedmiotów. Regulamin prowizji Allegro przewiduje, że wystawienia są darmowe w większości kategorii (poza samochodami i częściami, ogłoszeniami oraz kategorią Dom i Ogród), a zapłacimy prowizję tylko od sprzedaży. Inny możliwy powód to wyszukiwanie. Nie od dziś wiadomo, że internet karmi się słowami kluczowymi, więc do każdej oferty sprzedaży selfie sticka można dopisać jeszcze model smartfonu, który będzie do niego pasował. Ponieważ na brak modeli smartfonów narzekać nie możemy, efekty są jak poniżej:

Ten przykład jeszcze nie pokazuje pełni problemu. Do przyjrzenia się tej sprawie skłoniły mnie poszukiwania statywu. Tak, to wszystko aukcje jednego sprzedawcy. W sumie jest ich kilka stron.

[1/2]
[2/2]

W związku z tym, zamiast przeglądać dostępne modele na Allegro, uznałam, że trzeba iść poszukać gdzieś indziej, bo szkoda na to mojego czasu. Głębsze badanie tematu wykazało, że podobne cuda dzieją się też w innych kategoriach, zwłaszcza z drobną elektroniką i popularnymi smartfonami.

Prawie połowa klientów nie może znaleźć tego, czego szuka

Problem nie jest nowy. Wyniki analizy przeprowadzonej w marcu 2018 pokazały, że 37,5 proc. ofert w całym serwisie to ponowne wystawienia tego samego przedmiotu. Po zmianie regulaminu opłat ich udział prawdopodobnie się powiększył (Allegro tego nie potwierdza, ale trudno nie mieć takiego wrażenia). Sierpniowe badanie zadowolenia klientów Allegro wykazało, że zaledwie 43,9 proc. klientów zawsze znajduje przedmiot, którego szukają. Jak na największą platformę handlową w kraju to bardzo marny wynik. Zdaniem 20 proc. klientów już w sierpniu na platformie było za dużo ofert, co utrudnia znalezienie tej właściwej.

Sprzedawcy też nam tego nie ułatwiają. Analiza z września 2018 wykazała, że zaledwie 11,6 proc. ofert ma uzupełnione wszystkie parametry. Nic dziwnego, że prawie płowa klientów nie może znaleźć tego, po co na Allegro przyszła. Co ciekawe, eBay ma podobne zasady prowizji, ale nie ma takich problemów. Allegrowicze niestety kopiują wzorce z Aliexpress.

Allegro ma rozwiązanie, ale dopiero od stycznia

Allegro ma już pomysł na rozwiązanie tego problemu i wydaje się to rozsądne wyjście. Na platformie produkty będą grupowane (zapewne podobnie do tego, co robi Ceneo) i wszystkie oferty sprzedaży jednego statywu, ładowarki czy futerału na smartfon będą zebrane w jednym miejscu. Zabieg ten został nazwany produktyzacją.

W efekcie, po wejściu do kategorii produktów, zamiast listy pojedynczych ofert będziemy mogli zobaczyć listę dostępnych produktów. Wszystkie oferty sprzedaży tego samego produktu będą zgrupowane pod jedną pozycją. Pozycję produktu na liście określi najlepsza oferta, czyli najtrafniejsza i z najlepszą ceną. Pod uwagę będzie brana także jakość sprzedawcy, stan towaru i forma sprzedaży – faworyzowane będą nowe towary z opcją Kup teraz. Taka oferta będzie reprezentować produkt. Będzie to wyglądać mniej-więcej tak:

grupowanie produktów / Allegro
grupowanie produktów / Allegro

Po przejściu do konkretnego produktu będziemy mogli zobaczyć listę ofert:

lista ofert / Allegro
lista ofert / Allegro

Od stycznia 2019 roku Allegro będzie grupować oferty z tym samym produktem. Grupowanie będzie wprowadzane stopniowo – na początku w wybranych kategoriach i dla ograniczonej liczby klientów. Allegro uczula sprzedawców, by uzupełniali kody swoich produktów (EAN, ISBN dla książek, kody producenta, oznaczenia modeli itp.). Na tej podstawie będzie można przypisać swoją ofertę do produktu. Świąteczne zakupy musimy przecierpieć na obecnych zasadach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.