Alphabet bez „don't be evil”. Nowe wcielenie Google'a stawia na praworządność i honor

Alphabet bez „don't be evil”. Nowe wcielenie Google'a stawia na praworządność i honor05.10.2015 14:26

Tak jak to zapowiadano w sierpniu tego roku, Google przekształciłosię w nową firmę, Umbrella Corp. Alphabet Inc. W oficjalnejinformacji dla inwestorówgiełdowych przedstawiono szczegółowe warunki reorganizacjistrukutury i warunków obrotu akcjami. Opublikowano zarazem dośćinteresujący kodeks postępowania dla pracowników iwspółpracowników Alphabetu – dość interesujący, ponieważkończy ze słynnym motto Google'a – nie bądź zły (don't beevil). Czy zaangażowana w transhumanistyczne, obejmujące m.in.medycynę badania firma, stała się nieco mniej cyniczna?

Przypomnijmy najważniejsze warunki tej transformacji: dlaużytkowników usług Google'a w praktyce nic się nie zmieni.Rdzenne przedsięwzięcia Google'a, takie jak wyszukiwarka, pocztaelektroniczna, systemy operacyjne czy hosting wideo będą jednakwspółistniały w ramach Alphabetu z takimi jednostkami jakzajmujące się wydłużaniem życia i powstrzymywaniem starzeniaCalico, pracujące nad bioniką i cybernetyzacją ciała LifeSciences czy tworzące eksperymentalne rozwiązania techniczne GoogleX. W ten sposób Google staje się więcej niż tylko firmąinformatyczną, spełnia swoje ambicje, by stać się wszystkim, cobędzie ważne dla człowieka przyszłości.

Tak jak jednak Google zaczynało swój obowiązujący wszystkichpracowników kodeks postępowania od słów „Don't be evil”, taknowy korporacyjny kodeksAlphabetu zaczyna się zupełnie inaczej. Zło nie jest jużzakazane, nakazana jest praworządność („follow the law”),honor („act honorably”) i szacunek dla innych pracowników(„treat each other with respect”). Nowy holding podkreślaznaczenie unikania konfliktu interesów, finansowejodpowiedzialności, przestrzegania amerykańskich restrykcjieksportowych oraz praw dotyczących konkurencji, przekupstwa czytransakcji giełdowych przez osoby posiadające niejawne informacje(tzw. insider trading) – czyli w zasadzie wszystko to, czego możnaspodziewać się od pragnącej uniknąć problemów prawnychkorporacji.

Ani słowa za to nie znajdziemy w kodeksie na temat tego, czym ówhonor, zastępujący „niebycie złym”, miałby być. Biorąc poduwagę to, jak wielu ludzi z różnych nacji i kultur jestpracownikami Alphabetu, można powiedzieć, że firma z Mountain Viewpo prostu zwolniła swoich pracowników z etycznej odpowiedzialności,zastępując ją zwykłym korporacyjnym „compliance”. Nie powinnoto nikogo dziwić – liczba incydentów, w których kwestionowanowierność Google'a hasłu „don't be evil” była spora, sam SteveJobs określił ją kiedyś jako „bullshit”.

Czy zatem Alphabet będzie mógł sobie już pozwolić nadziałania, jakich Google sobie samo zabroniło? Wczytując się wkolejne akapity obu kodeksów widać, że jednak tak – w tym nowymnie znajdziemy już słów o budowaniu zaufania użytkowników,prywatności, bezpieczeństwie i wolności słowa. Deklaracje opraworządności, honorze i traktowaniu się z szacunkiem były zaśjuż wcześniej.

Póki co, giełda na te zmiany zareagowała pozytywnie, poogłoszeniu reorganizacji wartość udziałów Alphabet Inc. wzrosłao ponad 2,5%, do niemal 627 dolarów za akcję.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.